سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم چهارشنبه‌ شب برگزار شد و بسیاری از هنرمندان را هیجان‌زده کرد!
کد خبر: ۶۳۶۷۱۶
برندگان سرو زرین از جشنواره «جام جم» می​گویند

 این جشنواره در سومین گام بخش‌های تازه‌ای داشت و گونه‌های مختلف آثار تلویزیونی را ارزیابی کرد که از آن جمله می‌توان به بخش برنامه‌های گفت‌وگو محور اشاره کرد. در این بخش برنامه‌هایی نامزد دریافت جایزه شناخته شدند که سال‌های متمادی است به مخاطبان تلویزیون ارائه می‌شوند و جایگاه ویژه‌ای نزد مردم دارند و از این رو رقابت بین آنها هم برای مخاطبان جذابیت داشت و هم برای خود برنامه‌سازان.

از دیگر ویژگی‌های جشنواره جام‌جم می‌توان به جوان بودن این جشنواره در مقایسه با جشنواره‌های جشنواره تئاتر و فیلم فجر، اشاره کرد. همین مساله سبب شده بود بسیاری از هنرمندان بخصوص آنهایی که در سینما و تئاتر نیز فعال هستند از جزئیات جشنواره تلویزیونی جام‌جم و آثار پذیرفته شده در هر بخش اطلاعات زیادی نداشته باشند بنابراین با شور و نشاط خاصی در مراسم اختتامیه شرکت کردند. حضور پرشور هنرمندان و برنامه‌سازان تلویزیونی، پیشکسوتان و افراد مجرب این حوزه در کنار مدیران سازمان و برنامه‌سازان خارجی، بعلاوه اجرای صمیمانه و شوخ‌طبعانه احسان علیخانی، مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم را دیدنی کرده بود، اما شنیدن حرف‌ها، اظهارات و دیدن واکنش هنرمندان برنده و تجلیل شده هم در این مراسم خالی از لطف نبود. از این رو با برخی از این هنرمندان گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید:

سامان: جایزه انگیزه می‌آورد

جلیل سامان که برای فیلمنامه سریال پروانه و ارمغان تاریکی و کارگردانی این دو سریال جوایز دو بخش از جشنواره را از آن خود کرد معتقد است هنرمندان سریال پروانه به اندازه کافی مورد توجه هیات داوران قرار نگرفتند. این در حالی است که سریال ارمغان تاریکی و پروانه در رشته‌های متعددی نامزد دریافت جایزه شدند.

سامان که پیش از این در مصاحبه با روزنامه جام‌جم گفته بود ارمغان تاریکی و پروانه دو سریال از سه‌گانه‌ای درباره انقلاب است و او به دلیل مشکلات تولید این آثار از ساخت سری سوم آن پشیمان شده، بعد از دریافت جوایز سومین جشنواره جام‌جم گفت: آن‌قدر مشکلات کار و سختی‌ها زیاد بوده که بعد از این جوایز هم دوست ندارم سریال سوم را بسازم. البته فضای جامعه هم تغییر کرده و شاید مخاطبان اکنون دیگر پذیرای چنین سریالی نباشند، مخصوصا بعد از آن‌که دو سریال ساخته‌ و به آنها ارائه کرده‌ام.

وی درباره جوایز متعدد سریال‌هایش گفت: همه بچه‌ها به شکل زایدالوصفی آن هم در شرایط مالی دشوار تلاش کردند و خوشحالم که نتیجه کارشان دیده شد. دوست داشتم محمد افسری جایزه تصویربرداری را از آن خود می‌کرد، چون معتقدم ایشان بهترین تصویربردار تلویزیون است و کاش فرید سعادتمند هم جایزه بهترین موسیقی متن را می‌برد، اما بخشی از ماجرا به سلیقه برمی‌گردد. وی تاکید کرد که این جوایز را از آن همکارانش می‌داند که در کنارش تلاش کرده‌اند و تاکید کرد: انصافا پروانه حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و بازیگران بیشتری از این سریال می‌توانستند نامزد شوند. مثلا نیما رئیسی در پروانه خیلی متفاوت ظاهر شد و می‌توانست حداقل نامزد شود اما بازی او دیده نشد و این هم کاملا طبیعی است، به دلیل این که داوران بخش‌هایی از یک سریال را می‌بینند، نه همه آن را.

وی در پایان درباره جایزه گفت: معتقدم برای هر جایزه‌ای نه باید زیاد خوشحال شد و دل بست و نه زیادی ناراحت و نگران شد. باید متعادل فکر کرد؛ من فقط امیدوارم جشنواره و نتایج آن باعث شود همه دوستانم در این دو سریال انگیزه بیشتر و مضاعفی داشته باشند و حداقل قول بدهند باز هم با من همکاری کنند.

مجیدی: با نقشم زندگی کردم

جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در سریال‌های تلویزیونی از بین رقبایی چون آرش مجیدی برای بازی در سریال ارمغان تاریکی، حامد کمیلی (پروانه‌)، محمد کاسبی (خوش‌غیرت)، مهدی هاشمی (رقص پرواز) و حامد بهداد (یک مشت پر عقاب) به بازیگر سریال ارمغان تاریکی رسید. آرش مجیدی که نقشی تاثیرگذار از مردی عاشق را در جریان مبارزات پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تصویر کشیده است، ضمن اظهار خرسندی از دریافت جایزه گفت: زمانی که این نقش را پذیرفتم و بازی کردم، اصلا نمی‌دانستم چنین جشنواره‌ای وجود دارد، بـنابراین اصلا به برنده شدن در این جشنواره فکر هم نکرده بودم.

او درباره این نکته که نقش مجید در سریال ارمغان تاریکی از جمله نقش‌هایی است که معمولا مورد توجه داوران قرار می‌گیرد، توضیح داد: به اعتقاد من این نقش بیشتر از این‌که نقشی جایزه‌بگیر باشد، از جمله نقش‌هایی است که بازیگر از هر لحاظ می‌تواند آن را درک کند و با آن عجیبن شود.

این بازیگر که شادمانی‌اش را بعد از دریافت جایزه با درآغوش گرفتن جلیل سامان و تبریک به کارگردان سریال ابراز کرد، درباره ارمغان تاریکی گفت: این سریال از آن دست آثار خوش داستان و جذابی بود که همه عوامل و دست‌اندرکارانش چه در جلوی دوربین چه در پشت آن خیلی خوب و به نحو احسن کارشان را انجام دادند و همان‌طور که دیدید بسیاری از آنها هم برای دریافت جوایز مختلف نامزد شده بودند.

او درباره شایستگی دریافت جایزه گفت: بدون اغراق می‌گویم من با نقشم در این سریال زندگی کردم. اصولا در مورد همه نقش‌هایم این اتفاق می‌افتد اما در سریال ارمغان تاریکی نقشی را برعهده داشتم که نقش اصلی و محوری سریال بود و تمام داستان همراه با او پیش می‌رفت. این مساله به من امکان می‌داد بیشتر از دیگر نقش‌هایم با او زندگی کنم. من شش ماه، شبانه‌روز درگیر این نقش بودم و طبیعتا بیشتر در عمق نقش فرورفته بودم و با آن عجین شده بودم. این جایزه مثل هر جایزه دیگری جذاب است اما از آن دست جوایزی است که حسابی به من چسبید.

زارع: نقش سارا به گردن من حق داشت

اهدای جایزه نقش اول مرد به بازیگر سریال ارمغان تاریکی این حس را ایجاد می‌کرد که شاید جایزه بهترین بازیگر نقش زن به بازیگر این مجموعه تعلق نگیرد اما هیات داوران این بخش بدون در نظر گرفتن مسائل حاشیه‌ای، صرفا توان بازیگران و عملکردشان را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت جایزه نقش اول را ضمن قدردانی از خزر معصومی برای بازی در سریال یک مشت پر عقاب به لیلا زارع بازیگر نقش سارا در سریال ارمغان تاریکی اهدا کردند.

زارع که بازی‌اش در سریال ارمغان تاریکی نظر خیلی‌ها از جمله سیدضیا‌ دری را جلب کرد و این کارگردان را بر آن داشت که از حضار بخواهد یک بار دیگر این بازیگر جوان را تشویق کنند؛ معتقد است که نقش حق و حقوقی بر گردن بازیگر دارد. زارع در این باره گفت: من برای همه نقش‌هایی که بازی می‌کنم، زحمت ویژه می‌کشم و همه آنها برایم اهمیت دارد. برای همه آنها وقت می‌گذارم، تحقیق می‌کنم، فکر می‌کنم وظیفه‌ام این است که هر چه از دستم بر می‌آید برای نقش انجام بدهم؛ بازیگری حرفه من است و وظایفی در قبال آن دارم. سارا هم مثل همه نقش‌های دیگر بر گردن من حق داشت و باید درست آن را ایفا می‌کردم.

او در میان مهمانانی که این روزها آثارشان در تلویزیون در حال پخش است و چهره‌های روز هستند، همانند یک مهمان ناشناس در انتهای سالن نشست و منتظر اعلام جوایز ماند، اما فکرش را نمی‌کرد که از دیگر رقبایش پیشی گرفته باشد. زارع در این باره گفت: وقتی نقشی را انتخاب یا درموردش تحقیق و بررسی می‌کنم یا زمانی که جزئیاتش را طراحی می‌کنم و در هیچ مرحله دیگری به این فکر نیستم که در جشنواره چه اتفاقی ممکن است برایش بیفتد یا اصلا به جشنواره راه پیدا می‌کند یا نه. این بازیگر تاکید کرد: قطعا وقتی به نقش فکر می‌کنم احساسم این است که آن را به درخشان‌ترین حالتی که در توانم هست، اجرا کنم و هر چه در توان دارم به کار بگیرم.

بازیگر سریال ارمغان تاریکی درباره دریافت جایزه گفت: جایزه خوب است و لذت می‌برم، اما من دوست داشتم که جوایز در شرایط بهتری اعطا شود. همان‌قدر که برنده شدن لذتبخش است، چگونگی دریافت آن هم مهم است. شکی نیست که برای جشنواره زحمت زیادی کشیده شده و به همه برگزارکنندگان خسته نباشید می‌گویم، اما کاش می‌توانستم از جای بهتری سن را ببینم و لذت ببرم.

فتحی: جایزه نقدی جشنواره را به جمعیت خیریه دانشجویی امام علی‌(ع) تقدیم کردم

حسن فتحی، یکی از کارگردانانی که از وی برای ساخت آثار فاخر در جشنواره جام‌جم قدردانی شد، جشنواره جام‌جم را فرصت مناسبی برای قضاوت آثار تلویزیونی دانست.

حسن فتحی درباره روند برگزاری جشنواره جام‌جم گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی فرصتی است تا آثار سازندگان تلویزیون معرفی شده و مورد قضاوت و داوری کارشناسان قرار بگیرد. انتخاب کارهایی که استاندارد لازم را به لحاظ کیفی دارد، می‌تواند معیاری برای دیگر سازندگان آثار باشد تا با کیفیت بالاتری کارهایشان را بسازند.

این کارگردان درباره کسب جایزه از سومین دوره جشنواره جام‌جم افزود: من طی 20 سال فعالیت سینمایی و تلویزیونی همیشه جایزه‌ام را از توجه مردم به آثارم گرفته‌ام و آنها همیشه در کوچه و خیابان که مرا می‌بینند ابراز محبت می‌کنند. به نظرم اتفاق خیلی خجسته‌ای است که در چنین جشنواره‌هایی از کارگردان‌هایی که سال‌ها فعالیت کرده‌اند، تجلیل به عمل می‌آید. این کارگردان عنوان کرد: ریتم و ضرباهنگ در جشنواره باید شکل زیبایی داشته باشد، اما جشنواره جام‌جم از ساعت 18 شروع شد و تا 30 دقیقه بامداد ادامه داشت. به نظرم این زمان زیادی است و پیشنهاد می‌کنم دوستان برگزارکننده جشنواره مثل آثار سینمایی و تلویزیونی که موجز بودن در خلق آثار را رعایت می‌کنند خودشان را ملزم بدانند جشنواره را در یک زمان مناسب و به مدت سه ساعت برگزار کنند. برپایی 6.5 ساعت جشنواره جام‌جم مثل تراژدی‌های یونان باستان است که نمایشی را از صبح شروع می‌کردند و تا غروب ادامه می‌دادند.

حسن فتحی در پایان گفت: من جایزه نقدی جشنواره جام‌جم را به جمعیت خیریه دانشجویی امام علی(ع) تقدیم کردم. این جمعیت متشکل از تعدادی از دانشجویان بی‌ادعاست که در زمینه کودکان بی‌سرپرست و افراد بی‌بضاعتی که دچار سرطان هستند، فعالیت می‌کند. آنها تلاش می‌کنند به مردمی که در مناطق جنوب شهر تهران و برخی مناطق محروم شهرستان‌ها زندگی می‌کنند، کمک کنند. به همین دلیل من جایزه‌ام را به آنـــها می‌دهم تا در راه خیر هزینه کنند.

عبیسی: جایزه در تقدیرم بود

در میان بازیگرانی که طی دو سال گذشته در نقش‌های مکمل بازی کرده‌اند، سودابه بیضایی برای بازی در سریال ارمغان تاریکی، الهام چرخنده برای بازی در سریال پروانه، مریم کاظمی برای حضور در سریال بچه‌های بهشت، آفرین عبیسی برای هنرنمایی در رقص پرواز و روناک یونسی برای بازی در سریال گل‌های گرمسیری نامزد دریافت جایزه شناخته شدند.

حدس زدن نام برنده در میان این نامزدها کار سختی به نظر می‌رسید اما در نهایت جایزه از آن هنرمندی شد که اصلا به جایزه فکر نمی‌کرد و حتی منتظرش هم نبود. آفرین عبیسی بی‌خبر از همه‌جا مشغول زندگی بود که در آخرین فرصت به او خبردادند به عنوان نامزد باید در اختتامیه حضور داشته باشد و در تمام مدت چنان با آرامش روی صندلی‌اش نشسته بود که احتمالا اگر نامش را به عنوان برنده نمی‌خواندند با همان حسی از سالن خارج می‌شد که لوح به دست سالن همایش‌های صدا و سیما را ترک کرد!

عبیسی درباره این جایزه گفت: اصلا منتظر جایزه نبودم و حتی نمی‌دانستم نامزد هستم. شماره‌ تلفنم عوض شده بود و دبیرخانه جشنواره خیلی تلاش کرد تا بتواند مرا پیدا کند و تقربیا هم ناامید شده بودند. کسی فکرش را نمی‌کرد که من در اختتامیه جشنواره حضور داشته باشم. او درباره علاقه به جایزه و برنده شدن گفت: من سرم توی لاک خودم است و معتقدم هر چه تقدیرم باشد اتفاق می‌افتد. البته جایزه را دوست دارم ولی همین که مردم نقش مرا دوست داشتند خودش جایزه بود. او برای حضور در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران سریال روزگار قریب هم آخرین نفری بود که از این تجلیل با خبر شد و به قول خودش چون این تقدیر در تقدیرش بوده آمده به لطف یکی از دوستانش آمده و جایزه‌اش را گرفته است!

دهقان: جایزه غافلگیرکننده‌ای بود

شقایق دهقان از هنرمندانی بود که به دلیل همکاری پربار با تلویزیون موفق به دریافت جایزه شد. او جایزه‌اش را در بخش تجلیل از هنرمندان سومین جشنواره بین‌المللی جام‌جم و در کنار بزرگانی چون علی نصیریان، مهدی فخیم‌زاده، آتیلا پسیانی، سیروس گرجستانی، ابوالقاسم طالبی، سالار عقیلی، پرویز شیخ‌طادی، حسین یاری، مسعود بهبهانی‌نیا، پوراندخت مهیمن، بهنام تشکر، هومن برق‌نورد، سروش صحت و محمداقبال واحدی دریافت کرد.

 

/Media/Image/1392/10/26/635254805254624699.jpg

این هنرمند جوان درباره این جایزه گفت: راستش کمی دست و پایم را گم کردم. وقتی در کنار این همه آدم باتجربه و بزرگ قرار گرفتم از گرفتن جایزه خجالت کشیدم!

او ضمن اظهار خرسندی از دریافت جایزه گفت: هنوز نمی‌دانم چرا این جایزه به من تعلق گرفت، البته روی لوح تقدیرم نوشته به دلیل نقش‌‌آفرینی‌های هنرمندانه شما که در ذهن مخاطبان مجموعه نمایشی تلویزیون اثری نیک و ماندگار حک نموده است.

این بازیگر طنز تاکید کرد: من نمی‌دانم نیک و ماندگار هستم یا نه، اما از دریافت این جایزه خوشحالم.

مقدمی: خوشحالم سهمی در جشنواره داشتم

شبنم مقدمی، بازیگر برگزیده جشنواره جام‌جم در بخش بهترین بازیگر فیلم‌های تلویزیونی با تاکید به این نکته که اولین بار است اثری از او در این جشنواره جام‌جم شرکت کرده، گفت: خوشحالم جایزه‌‌ای از این جشنواره سهم من شده است.مقدمی در پاسخ به این پرسش که دریافت جایزه از سومین جشنواره جام‌جم چه تاثیری در روند کارهای آینده‌اش می‌گذارد، گفت: وقتی زحمت هنرمندان در جشنواره‌ها دیده می‌شود، بدون تردید برایشان خوشایند است و در روند کارهای بعدی آنها تاثیر بسیار زیادی دارد و سعی می‌کنند در انتخاب کارهایشان دقت بیشتری کنند.وی ادامه داد: من هم از این قاعده مستنثا نیستم و سعی می‌کنم کارهایم را با دقت بیشتری انتخاب کنم.این بازیگر اشاره کرد: از این‌که من هم در جشنواره جام‌جم سهمی دارم، خیلی خوشحالم. این جایزه برایم خیلی ارزشمند است، چون محصولات تلویزیون زیاد است و گرفتن جایزه از میان این همه اثر بدون تردید لذتبخش است.

مقدمی درباره کیفیت این دوره از جشنواره گفت: این اولین بار است که اثری با بازی من در جشنواره جام‌جم شرکت کرده بود و خوشبختانه برای اولین حضورم جایزه گرفتم. نمی‌توانم این دوره جشنواره را با دوره‌های دیگر مقایسه کنم، چون اطلاع زیادی از آنها ندارم؛ اما آن‌طور که از دوستانم شنیده‌ام جشنواره جام‌جم روند رو به رشدی داشته است. مسئولان جشنواره سعی می‌کنند هر سال با بهره بردن از تجارب دوره‌های قبلی، جشنواره را پربارتر برگزار کنند. این بازیگر درباره بین‌المللی شدن جشنواره جام‌جم در سومین دوره گفت: هر چقدر سهم کشور‌های دیگر در این جشنواره بیشتر شود، نه‌تنها به صعود جشنواره جام‌جم منجر می‌شود؛ بلکه رقابت سخت‌تر خواهد شد. همین مساله باعث می‌شود تا هنرمندان کشور خودمان نسبت به کاری که انجام می‌دهند، دقت بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر مخاطب هم با آثار بین‌المللی بیشتر آشنا می‌شود. این حرکت تلویزیون می‌تواند مانع رفتن مردم به سمت آثار ماهواره‌ای شود. علاوه بر آن از طریق جشنواره می‌توانیم آثار خوب خارجی را معرفی کنیم، ضمن این‌که محصولات تلویزیون ما به کشورهای دیگر بیشتر معرفی می‌شود.

راد: بین‌المللی بودن جشنواره حُسن ‌آن است

سعید راد ضمن قدردانی از اطلاع‌رسانی سومین جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم، برگزاری این جشنواره به صورت بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اطلاع‌رسانی و تبلیغ برای این جشنواره از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به بزرگ و مهم بودن و حضور جمع وسیعی از هنرمندان در این رویداد هنری این جشنواره باید در سطح بین‌المللی برگزار شود.

وی درباره برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی جام‌جم به مهر گفت: اولین سالی بود که به این مراسم دعوت می‌شدم و از همه دست‌اندرکاران برای این دعوت تشکر می‌کنم. شب بسیار شاد و باشکوهی برای هنرمندان ترتیب داده شده بود که نشان می‌دهد مدیریت قوی و حرفه‌ای پشت آن بود.

سعید راد افزود: جشنواره‌هایی که در کشور ما برگزار می‌شود همه باشکوه است، زیرا دست‌اندرکاران و عوامل حرفه‌ای آن را برگزار می‌کنند، بنابراین باید بخوبی برای مردم هم اطلاع‌رسانی شود تا آنها هم در جریان چنین رویدادهای بزرگی قرار گیرند.وی ادامه داد: این جشنواره در سطح عالی برگزار شد و پذیرای همه هنرمندان بود و شادی در چشم مدیران آن بخوبی پیدا بود. راد با بیان این‌که شکوه و بزرگی هنرمندان در جشنواره‌ها نمود پیدا می‌کند، گفت: من بازیگر سینما هستم و فکر نمی‌کردم به تلویزیون راه پیدا کنم و فقط دو کار در تلویزیون در این چند سال انجام دادم که کارهای بسیار ارزشمندی بود.وی ادامه داد: تلویزیون کلید راهگشای بسیاری از بازیگران است تا از تلویزیون به سینما بروند. اگر دقت کرده باشید در سال‌های اخیر بیشتر بازیگران حرفه‌ای در تلویزیون کار می‌کنند. تلویزیون دید وسیع‌تری نسبت به سینما دارد ضمن این‌که تلویزیون جایی است که بازیگر را حرفه‌ای‌تر می‌کند، زیرا مدیران آن آگاه‌تر و حرفه‌ای‌تر هستند.این بازیگر با بیان این‌که تلویزیون تکیه‌گاه خوبی برای هنرمندان است، افزود: تعداد برنامه‌های تلویزیون زیاد است و رساندن آنها به پخش زمان زیادی می‌برد و زحمت زیادی هم دارد که فقط از عهده مدیران حرفه‌ای برمی‌آید.

تشکر: جشنواره در تولیدات بعدی اثر گذار است

بهنام تشکر که در جشنواره جام‌جم از وی قدردانی شد، معتقد است: در این جشنواره جای آرای مردمی بسیار خالی بود. با توجه به این‌که همه این برنامه‌ها برای مردم ساخته می‌شود بنابراین نظر آنها نیز مهم است.تشکر به فارس گفت: در این مراسم هنرمندان زیادی حضور داشتند که یک عمر در تلویزیون فعالیت کرده بودند که مردم با بازی و سریال‌های آنها بزرگ شده‌اند و از آنها خاطره دارند و این‌که در بین آنها به من جایزه داده شد باعث تعجبم شد.

/Media/Image/1392/10/26/635254805914993378.jpg

وی خاطرنشان کرد: تاثیر جشنواره روی کار ما بعد از اتمام آثار مشخص می‌شود، ضمن این‌که باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اگر قرار است کاری را شروع کنیم ابتدا برای خود کار باشد و بعد برای جشنواره یا جایزه گرفتن.

وی اظهار کرد: جشنواره بهانه‌ای است تا همه هنرمندان دور هم جمع شوند و قطعا در ادامه روند کار تاثیرگذار خواهد بود.

بازیگر ساختمان پزشکان با بیان این‌که جشنواره قطعا در انتخاب‌های یک بازیگر تاثیرگذار خواهد بود، گفت: با توجه به رقابتی که در این جشنواره به چشم می‌خورد و در نهایت بهترین‌ها انتخاب می‌شوند، هنرمندان سعی می‌کنند انتخاب‌های درستی داشته باشند و در کارشان حساس‌تر و دقیق‌تر شوند.

تشکر خاطرنشان کرد: نکته مهم در این جشواره نحوه اطلاع‌رسانی آن است. اگر قرار است سالی یک بار این جشنواره برگزار شود باید اطلاع‌رسانی‌ها در طول سال باشد و یک هفته به برگزاری آن ما اطلاع پیدا نکنیم که چنین جشنواره‌ای وجود دارد و ما هم در آن حضور داریم.وی در ادامه گفت: البته این جشنواره نوپاست و امسال سومین دوره آن برگزار شد، قطعا هرچه جلوتر برویم خطاهای آن کمتر خواهد شد.

دهقان: رضایت مخاطب برایم مهم است

مجله تئاتر که بجز ویژه‌برنامه‌هایی که به مناسبت جشنواره‌های فجر، آیینی و سنتی و دفاع مقدس تدارک دیده است، تاکنون 115 برنامه به مخاطبان خود ارائه کرده، درباره هنری است که در مقایسه با موسیقی و سینما عمومیت کمتری دارد، اما در اولین رقابت تلویزیونی‌اش توانست رقبایی چون هفت و دستان را با موضوع عمومی‌ترشان، کنار بزند و جایزه را از آن خود کند.

نیما دهقان که کارگردان تئاتر است و تهیه‌کنندگی برنامه مجله تئاتر را هم به عهده دارد، بعد از دریافت جایزه برای برنامه مجله تئاتر گفت: این برنامه تلاش می‌کند مردم را با تئاتر آشنا کند و باعث شده نظر بسیاری از مردم به هنر تئاتر جلب شود. وی تاکید کرد: این برنامه توانسته صنعت تیزرسازی برای تئاتر را ایجاد کند. البته پخش تیزرها برای ما به معضل تبدیل شده و وقت زیادی از برنامه را می‌گیرد اما با این حال به نظرم یک اتفاق ارزشمند است.

این کارگردان تئاتر احتمال می‌دهد که داوران با دیدن مهمانان و نحوه برخورد برنامه با مسائل تئاتر این جایزه را برای برنامه مجله تئاتر در نظر گرفته‌اند. او در این باره گفت: برنامه مجله تئاتر هرگز به دنبال هیجان و هیاهو و حاشیه ساختن در متن تئاتر کشور نبوده و چون خودم در متن تئاتر کشور فعالم، می‌دانم حاشیه‌ها مسائل گذراست.

دهقان درباره پاسخ به این پرسش که آیا به برنامه نود کنایه می‌زند، توضیح داد: نه اصلا. خیلی از دوستان من می‌گفتند سعی کن برنامه‌ات مثل نود باشد، اما جنس برنامه نود با برنامه‌های سینمایی و تئاتری و موسیقایی فرق می‌کند. مخاطب من چهره‌های برجسته تئاتر کشور و علاقه‌مندان به هنر تئاتر هستند که ممکن است از برخی مسائل ناراحت شوند و بعد از برنامه واکنش نشان بدهند اما نگاهشان به مسائل منطقی و به دور از هیجان است. قبول کنید یک عده خاص می‌روند تئاتر می‌بینند و اتفاقی که در تئاتر رخ می‌دهد با بازی استقلال و پرسپولیس فرق می‌کند.

این کارگردان درباره جایزه‌ای که دریافت کرده، گفت: این جایزه همه ما را در این برنامه خوشحال کرد اما من بشخصه در تئاتر خیلی جایزه گرفته‌ام و این مساله کمی لذت جایزه بردن را از من گرفته است. الان برایم این مهم است که مخاطبم به برنامه من واکنش نشان بدهد و برنامه را دوست داشته باشد.

سجادی: جای آرای مردمی خالی بود

عباس سجادی که عنوان بهترین مجری را در بخش برنامه‌های فرهنگی و هنری از جشنواره جام‌جم کسب کرد، گفت: برای نزدیک شدن به سلیقه مردم پیشنهاد می‌دهم در دوره‌های بعدی بخشی هم برای آرای مردمی در نظر گرفته شود.

سجادی درباره دریافت جایزه از جشنواره جام‌جم گفت: خاستگاه من از زمانی که اجرای برنامه‌های تلویزیونی را شروع کرده‌ام، شعر و ادبیات بوده است. بنابراین پشتوانه من فرهنگ و هنر است. معتقدم ابزار اصلی مجری، کلمه است و واژه‌ها به غیر از شعر و ادبیات در جایی دیگر پیدا نمی‌شود.

وی ادامه داد: معیار من در اجرا، استفاده از بهترین واژه‌ها برای انتقال مفاهیم است. مسلما به این مساله برای داوران این دوره و دوره‌های قبلی جشنواره جام‌جم مهم بوده است. در حدود یک سال و اندی که اجرای برنامه دستان را به‌عهده دارم، بازتاب‌های مردم و متخصصان این حوزه خیلی خوب بوده است. بنابراین با توجه به این استقبال احتمال برگزیده شدنم در بخش بهترین اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری زیاد بود؛ البته دو نامزد دیگر هم در این بخش زحمت خود را کشیده بودند.

این مجری درباره روند برگزاری جشنواره جام‌جم گفت: طبیعی است برپایی اینچنین جشنواره‌هایی در کار من و همکارانم خیلی تاثیرگذار است؛ البته انتقادهایی به نحوه انتخاب برخی از دوستان در حوزه‌های دیگر دارم.

وی عنوان کرد: اما باید اشاره کنم برگزاری جشنواره جام‌جم به ارتقای کمی و کیفی آثار تلویزیونی منجر می‌شود. به اعتقاد من، بهتر است برای نزدیک شدن به نظرات مردمی، بخش آرای مردمی هم در نظر گرفته شود. همچنین برای انتخاب برگزیدگان هر حوزه بهتر است، مجرب‌ترین افراد آن حوزه حضور داشته باشند. به عنوان مثال در بخش موسیقی و شعر از متخصصان این حوزه برای داوری بهره برده شود.سجادی در پایان اشاره کرد: برنامه دستان در بخش بهترین برنامه فرهنگی و هنری حائز رتبه نشد که به نظرم در حق آن کم‌لطفی شده است. برنامه دستان این ظرفیت را دارد که به‌ عنوان بهترین برنامه فرهنگی و هنری انتخاب شود. سیدمحمد مناجاتی، تهیه‌کننده این برنامه همه زندگی‌اش را برای تولید این برنامه گذاشته است.

صفاریان‌پور: داوران تعارف ندارند

 

/Media/Image/1392/09/13/635217133995485947.jpg

برادران صفاریان‌پور هر دو موفق شدند در سومین جشنواره جام‌جم جایزه بگیرند. یک بار هر دو برای تهیه بهترین برنامه گفت‌وگو محور علمی جایزه گرفتند یک بار هم سیاوش صفاریان‌پور موفق شد جایزه اجرای برنامه علمی را از آن خود کند. از آنجا که تشخیص این دو برادر از هم بسیار دشوار است با وجود تمایل به گفت‌وگو با سیاوش، امکان گفت‌وگو با فواد صفاریان‌پور برای ما فراهم شد.

برنامه آسمان شب با وجود رقبایی چون کندو و فناورانه جایزه را از آن خود کرد. تهیه‌کننده این برنامه که 12 سال است از شبکه چهار پخش می‌شود، درباره حضور در این رقابت گفت: خوشحالم که امسال بخشی از جشنواره به برنامه‌های گفت‌وگو محور اختصاص پیدا کرده زیرا برنامه‌های ترکیبی بخش عمده‌ای از برنامه‌های تلویزیون است و به نظرم عضو اصلی تلویزیون برنامه‌های تلویزیونی محسوب می‌شود. تردیدی نیست که در کنار سریال‌ها و فیلم‌ها، بخش اعظمی از زمان تلویزیون با همین برنامه‌های ترکیبی پر می‌شود. صفاریان‌پور درباره دریافت جایزه گفت: تشویق شدن همیشه جذاب و رقابت خیلی خوب است. جایزه باعث می‌شود بدانیم کجای کاریم هرچند اگر یک برنامه خوب باشد حتما مخاطبان زیادی خواهد داشت، اما جایزه به برنامه‌ساز اعتماد به نفس می‌دهد تا کارهای بهتری ارائه کند.

این تهیه‌کننده درباره تاثیر موضوع برنامه در انتخاب و برنده‌شدنش گفت: بحث کیهان، نجوم و ستاره‌شناسی بحث جذابی است و اصولا مردم به شنیدن مباحث مختلف بخصوص دستاوردهای علمی درباره آسمان علاقه‌مندند. این موضوع برای هر کسی از هر قشری جذابیت دارد و احتمالا این مساله در انتخاب داوران بی‌تاثیر نبوده است. احتمالا یکی از دلایلی که داوران به برنامه ما رای دادند انتخاب موضوع بود، اما چون داوران این بخش کسانی بودند که بعید می‌دانم با کسی تعارف داشته باشند یا فقط سوژه را در نظر بگیرند، حتما بجز موضوع به ساختار، فرم، محتوا و تناسب آنها در این برنامه توجه کرده‌اند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مجتبی
Germany
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
خیریه نه! NGO!
این دو تا خیلی باهم فرق داره!
مرسی

نیازمندی ها