تنیسور اسپانیایی با بردن بیش از 14 میلیون دلار جایزه در کسب درآمد هم صدرنشین شد

پایان ‌2013 با فرمانروایی «نادال»

بوسه نواک جوکوویچ بر جام کریستالی رقابت‌های تنیس ابوظبی، پایانی بود بر یک سال هیجان رقابت‌های تنیس و تورنمنت‌های پرشمار آن در سراسر دنیا. هرچند آخرین تورنمنت بین‌المللی سال 2013 با قهرمانی جوکوویچ صربستانی به پایان رسید، اما کسی که با عنوان نفر اول رنکینگ جهانی تنیس به استقبال کریسمس و سال نو میلادی رفت، رافائل نادال بود.
کد خبر: ۶۳۲۸۴۷

سال 2013 برای تنیسورها با رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا به عنوان اولین گرنداسلم سال آغاز شد و با قهرمانی نواک جوکوویچ به پایان رسید. این تنیسور صربستانی که در فینال آخرین گرنداسلم ۲۰۱۲ در نیویورک به اندی ماری باخته بود، در استرالیا انتقام آن شکست را از ماری گرفت و ششمین گرنداسلم خود را در بیست وپنج‌سالگی تصاحب کرد.

پس از آن در تنیس آزاد فرانسه، رافائل نادال با برتری مقابل هموطن خود دیوید فرر موفق شد برای هشتمین بار عنوان قهرمانی رولان گاروس را نصیب خود کند. نادال که پس از ماه‌ها مصدومیت، بازگشت پرشکوهی داشت موفق شد رکورد تعداد قهرمانی در یک تورنمنت گرنداسلم را هم فرو بریزد. او پیش از این به اتفاق شش نفر دیگر از جمله پیت سمپراس و راجر فدرر دارای هفت قهرمانی در یک تورنمنت بود، اما در فرانسه با کسب هشتمین قهرمانی، تاریخی شد. زیباترین دیدار آن تورنمنت مصاف نیمه‌نهایی نادال و جوکوویچ بود که بعد از پنج ست با برتری میلی‌متری نادال خاتمه یافت.

در ویمبلدون هم که پرحادثه‌ترین تورنمنت سال بود، اندی ماری با غلبه بر نواک جوکوویچ قهرمان شد تا به ۷۷ سال ناکامی بریتانیا در حفظ جام قهرمانی پایان دهد. فرد‌پری در سال ١٩٣۶ آخرین کسی بود که مانع خروج جام ویمبلدون از بریتانیا شده بود تا قهرمانی ماری بار دیگر نام این اسطوره را سر زبان‌ها بیندازد. ماری برای تکرار موفقیت 77 سال پیش، در فینال پر هیجان ویمبلدون جوکوویچ صربستانی را در سه ست متوالی برد تا رویایی‌ترین پیروزی عمرش را جشن بگیرد.

آخرین گرنداسلم سال هم رقابت‌های اوپن آمریکا بود که با قهرمانی نادال به پایان رسید. جدال تماشایی نادال و جوکوویچ یکی از بهترین بازی‌هایی بود که علاقه‌مندان در سال 2013 تماشا کردند؛ فینالی که با برتری 3 بر یک تنیسور اسپانیایی به پایان رسید. جالب آن که در روز فینال جوکوویچ نفر اول تنیس دنیا بود و نادال در رده دوم رنکینگ جهانی قرار داشت، اما همان برتری باعث شد جای این دو تنیسور در صدر جدول عوض شود. نادال با این قهرمانی تعداد گرنداسلم‌های خود را به عدد 13 رساند و در رده‌بندی کلی برترین فاتحان گرنداسلم تاریخ تنیس جهان بالاتر‌ از روی امرسون استرالیایی در رده سوم ایستاد. جوکوویچ هم که چهارمین فینال پیاپی اوپن آمریکا را تجربه می‌کرد، با یک شکست تلخ عنوان مرد شماره یک تنیس جهان را از دست داد.

رویای نادال

جوکوویچ صربستانی بعد از شکست مقابل نادال در فینال اوپن آمریکا، در 24 بازی بعدی خود شکست نخورد و در نهایت سال 2013 را با بردن جایزه 250 هزار دلاری مسابقه‌های ابوظبی به پایان برد، اما این رکورد نیز باعث نشد تا بار دیگر صدر جدول بهترین تنیسورهای جهان را از نادال پس بگیرد. به این ترتیب نادالی که سال 2008، در بیست و یک سالگی برای نخستین بار قرار گرفتن در رنکینگ اول جهانی را تجربه کرده بود، سال 2013 را نیز با صدرنشینی به پایان برد تا با رویای رسیدن به رکوردهای پیت سمپراس و راجر فدرر سال 2014 میلادی را شروع کند. سمپراس آمریکایی طی سال‌های 1990 تا 2002، 14 بار در چهار گرنداسلم بزرگ تنیس، یعنی رقابت‌های آزاد استرالیا، رقابت‌های آزاد فرانسه، ویمبلدون و رقابت‌های آزاد آمریکا به قهرمان رسید تا آن زمان لقب پرافتخارترین تنیسور تاریخ را از آن خود کند.

یک سال بعد از چهاردهمین و آخرین قهرمانی سمپراس، راجر فدرر قهرمانی‌های خود را با فتح ویمبلدون در سال 2003 آغاز کرد.

این سوئیسی آنقدر پرشتاب در فتح گرنداسلم‌های تنیس پیش رفت که در سال 2009، یعنی در کمتر از هفت سال تعداد عناوین قهرمانی‌اش را به عدد 15 رساند تا نامش بالاتر از سمپراس به عنوان پرافتخارترین تنیسور تاریخ مطرح شود. فتح اوپن استرالیا در سال 2010 و ویمبلدون 2012 فدرر را با 17 عنوان قهرمانی دست‌نیافتنی‌تر کرد، اما حالا نادال برای هر دوی این قهرمانان یک تهدید بزرگ است. این تنیسور اسپانیایی که با 27 سال سن 13 بار در رقابت‌های جایزه بزرگ تنیس قهرمان شده است، حداقل چهار سال دیگر فرصت دارد تا با بردن دو گرنداسلم از پیت سمپراس و با بردن پنج گرنداسلم از راجرر فدرر پیشی بگیرد. سمپراس و فدرر هر دو، آخرین قهرمانی خود را در سی و یک سالگی جشن گرفتند.

همه چیز درباره 10 تنیسور برتر

بعد از سپری کردن یک مصدومیت سخت، نادال فکر نمی‌کرد سال 2013 برای او اینچنین پرشکوه باشد. حضور در 20 تورنمنت جهانی، بردن 75 مسابقه در مقابل‌ هفت شکست، قهرمانی در 10 تورنمنت مختلف از جمله اوپن فرانسه و اوپن آمریکا و رسیدن به 14.5 میلیون دلار جایزه همه بعد از چند ماه دوری از میادین در سال 2013 برای این فوق ستاره اسپانیایی تنیس رقم خورد.

بعد از نادال، جوکوویچ بیشترین عناوین قهرمانی را در سال 2013 به دست آورد. او هفت تورنمنت را برد، در 83 مسابقه فقط 9 باخت داشت و به 12.5 میلیون دلار جایزه هم رسید، اما دو شکست تلخ و متوالی در دو فینال ویمبلدون و اوپن آمریکا داشت و همین موضوع باعث شد عنوان مرد شماره یک تنیس را از دست بدهد.

دیگر نفرات برتر رنکینگ سال 2013 با فاصله زیاد نسبت به این دو ستاره تنیس، در رده‌های سوم تا دهم قرار دارند. این فاصله زیاد به سبب تعداد قهرمانی‌ها و جوایزی است که دیگر ستاره‌های تنیس در سال 2013 به دست آوردند. به عنوان مثال بعد از نادال و جوکوویچ که به ترتیب در 10و 7 تورنمنت پیروز شدند، اندی ماری و خوان مارتین دل پوترو قرار دارند که هر دو در چهار تورنمنت بین‌المللی پیروز شدند. در این میان اندی ماری با بردن 5.5 میلون دلار جایزه در فهرست پردرآمدترین تنیسورهای سال نیز بعد از جوکوویچ در جای سوم قرار دارد، اما با اختلافی حدود هفت میلیون دلار.

در تعداد بردها نیز دیوید فرر با 60 پیروزی نام خود را بعد از مردان شماره یک و شماره دو تنیس جهان در رده سوم قرار داد. در جدول به کارنامه 10 تنیسور برتر جهان در سال 2013 اشاره شده است.

رضا پورعالی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها