گفت‌وگو با جواد افشار، کارگردان

تیتراژ و سریال باید همپوشانی داشته باشند

معمولا موسیقی‌ پایانی سریال‌ها تاثیر خاصی بر ذهن و احساس مخاطب می‌گذارد و اگر ترانه، موسیقی و صدای خواننده بخوبی کنار هم قرار گیرند، آن وقت تیتراژ یک اثر در ذهن ما بخوبی می‌نشیند و ممکن است تا سال‌ها فراموش نشود. بنابراین کیفیت علاوه بر ترانه و موسیقی باید در کلیت ساختار مجموعه تلویزیونی باشد. با جواد افشار که کارگردانی مجموعه‌های متعددی را به‌عهده داشته و سریال «مادرانه» آخرین کاری است که از او در رسانه ملی به نمایش درآمده، درباره علل همکاری کارگردان‌ها با خواننده‌ها و ترانه سراها، جایگاه موسیقی و ترانه پایانی در یک اثر و... صحبت کرده‌ایم.
کد خبر: ۶۳۰۱۵۷

موسیقی و ترانه در تیتراژ آثار نمایشی تا چه میزان اهمیت دارد؟

معتقدم هنر هفتم برای ارتباط با مخاطبان از دیگر هنرها یاری می‌جوید و موسیقی فیلم و تیتراژ یکی از بخش‌های مهم هر فیلمی محسوب می‌شود. با کمک موسیقی می‌توانیم حس و حال مورد نظر خودمان را به مخاطب انتقال دهیم و چون جنبه‌ احساسی دارد، با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار می‌کند. به نظر من موسیقی‌ تیتراژ به ارتباط بیشتر مخاطب با سریال‌ها کمک کرده است و از طرفی سبب شده، شخصیت تیتراژ برای مخاطب قوی‌تر شود. ما به کمک موسیقی و ترانه می‌توانیم اهمیت تیتراژ را برای مخاطب بیشتر کنیم.

بنابراین شما معتقدید با کمک موسیقی و ترانه می‌توان مخاطب را با تیتراژ یک مجموعه نیز همراه کرد؟

بله، در ضمن این همراهی برای عوامل و دست‌اندرکاران تولید مجموعه بسیار اهمیت دارد و موجبات خرسندی آنها را فراهم می‌کند و به نوعی احترام به زحماتشان محسوب می‌شود. همچنین بار احساسی و عاطفه‌ای به اثر می‌دهد و از این رو داستان و قصه به تصویر کشیده شده را برای مخاطب دلنشین خواهد کرد.

دلیل همکاری کارگردان‌ها با یک خواننده یا ترانه‌سرا در بیشتر سریال‌ها چیست؟ آیا سلیقه کارگردان‌ها جریان را این‌گونه رقم می‌زند یا این‌که مخاطبان از برخی صداها بیشتر استقبال می‌کنند؟

به هر حال میزان محبوبیت، توانایی و شهرت خواننده‌ها و آهنگساز‌ها در انتخاب آنها نقش بسیاری دارد؛ هرچند معتقدم تیتراژ خوانی سبب محبوبیت یا شهرت بسیاری از خواننده شده است و برخی از آنها با خواندن تیتراژ یک اثر بیش از پیش دیده شده‌اند و در ادامه برخی‌ها گلچین می‌شوند و حضور پررنگ‌تری ابتدا و انتهای مجموعه‌های تلویزیونی خواهند داشت.

اما به نظر می‌رسد همکاری مداوم با افرادی مشخص تکرار را به دنبال داشته و گویی موسیقی همه تیتراژها شبیه هم شده‌اند؟

در این ارتباط خواننده‌ها و آهنگسازها خودشان باید گزیده‌تر عمل کنند و مراقب باشند به تکرار نیفتند؛ چراکه رابطه‌ای دوسویه میان عملکرد آنها و افزایش مخاطبان یک سریال وجود دارد. به هر حال باید به ظرفیت‌های یک مجموعه نمایشی نیز توجه شود و سپس با توجه به کم و کیف مجموعه به انتخاب خواننده و آهنگساز اقدام کرد؛ چراکه گاهی شاهد بوده‌ایم یک اثر قابلیت آنچنانی نداشته، اما چون خواننده‌ای درجه یک، تیتراژ آن را خوانده، موسیقی و تیتراژ اثر جلوتر از خود سریال حرکت کرده است که به نظرم این اتفاق اصلا خوب نیست و باید تناسبی میان اثر و تیتراژ وجود داشته باشد و رابطه این دو مکمل و پوششی باشد؛ البته تشخیص کیفیت اثر به خواننده و آهنگساز مربوط می‌شود. اگر خواننده‌ها گزیده‌تر رفتار کنند، صدایشان در هر سریال جذاب خواهد بود و تکراری و کلیشه‌ای نمی‌شوند.

شما با ارائه بخشی از داستان سریال در ترانه ابتدایی یا انتهایی یک سریال موافق هستید؟

به هر حال موسیقی و ترانه هم بخشی از یک اثر محسوب می‌شود و باید نوعی همپوشانی میان داستان و ترانه باشد، به همین دلیل ارائه مفهوم و ماجرای کلی سریال در ترانه اشکالی نخواهد داشت و نشان از کامل بودن کار است.

به نظر شما بهترین زمان ساخت موسیقی تیتراژ چه زمانی است؟

به نظرم وقتی میان ترانه‌سرا و فیلمنامه‌نویس رابطه وجود داشته باشد. وقتی ترانه‌سرا بتواند نوع نگاه و اندیشه فیلمنامه‌نویس را درک کند، اتفاق بسیار خوبی افتاده؛ چراکه از محتوای کار مطلع شده است و می‌تواند با آگاهی بیشتری ترانه‌ای مناسب با مجموعه آماده کند.

شما در مجموعه‌هایی که تولید کرده‌اید، به این ریزه‌کاری‌ها اهمیت می‌دهید؟

بله، بسیار برایم مهم است. شاید باورتان نشود گاهی در زمان پیش‌تولید به موسیقی تیتراژ فکر و برای تولید بهتر آن برنامه‌ریزی می‌کنم ‌و درباره خواننده، ترانه و کیفیت آن بحث می‌کنیم. مثلا برای سریال مادرانه قبل از شروع تصویربرداری با خواننده و آهنگساز گپ و گفت‌هایی داشتم و آنها را در جریان کار قرار دادم تا آمادگی ذهنی کافی در این زمینه داشته باشند. من جزو کسانی هستم که به موسیقی تیتراژ علاقه و اعتقاد دارم و سعی می‌کنم با تهیه‌کننده صحبت کنم تا این بخش جدی گرفته و با بهترین کیفت تولید و ساخته شود.

مریم احمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها