جام جم آنلاین: تحقیقات جدید از کانادا پیشنهاد می کنند رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی می تواند به کاهش سرطان پانکراس کمک کند.
کد خبر: ۶۲۸۶۸
در میان سرطان ها ، تومورهای پانکراتیک یکی از تاسف انگیزترین مقادیر ادامه حیات را داراست به طوری که کمتر از 5 درصد بیماران تا 5 سال پس از تشخیص زنده می مانند.
پیش بینی ضعیف این بیماری تا حد زیادی مربوط به این است که به ندرت در مراحل اولیه تشخیص داده می شود لذا شناخت فاکتورهای احتمالی این بیماری حیاتی است.
به گزارش رویتر ، نتایج یک مطالعه گسترده بر روی کانادایی هایی که مبتلا به سرطان بودند نشان می دهد مصرف بیشتر میوه و سبزیجاتی مانند بروکلی و گل کلم با کاهش احتمال سرطان پانکراس ارتباط دارد.
به دلایل نامعلوم این ارتباط محدود به مردان بود و در کسانی که بالاترین مصرف میوه و سبزی را داشتند احتمال ابتلاء به سرطان پانکراس یک دوم احتمال آن در افرادی با پایین ترین حد مصرف بود.چنین ارتباطی مشخصا در میان زنان مشاهده نشد.
همچنین در بخش دیگری از این مطالعه مشخص شد آنتی اکسیدان لیکوپن به ویژه بر علیه سرطان پانکراس و البته تنها در مردان اثر حفاظت بخش دارد.
لیکوپن که در گوجه فرنگی و محصولات آن به میزان زیادی وجود دارد جزو خانواده ترکیبات گیاهی به نام کاروتنوئیدهاست که برخی از آنها در بدن به آنتی اکسیدان ویتامین A تبدیل می شوند.
به گفته محققان پرتقال ، سیب و طالبی و نیز سبزیجاتی مانند بروکلی و گل کلم منابع اصلی کاروتنوئیدها و ویتامین C هستند. ویتامین C نیز آنتی اکسیدان دیگری است که با کاهش احتمال سرطان پانکراس ارتباط دارد.
به نظر می رسد آنتی اکسیدان ها با پاکسازی رادیکال های آزاد اکسیژن ، می توانند منجر به صدمه ناشی از بیماری به سلول ها شوند ، به دفع سرطان کمک می کنند.
به هر حال محققان بر این باورند که در حال حاضر تنها راه اجتناب از سرطان پانکراس پیشگیری است و ترک سیگار و مصرف میوه و سبزی تازه دو عامل موثر در این امر هستند.