کد خبر: ۶۲۵۳۳۵
فرشاد پیوس: در برزیل کیسه بوکس نمی شویم

ایران در گروه F جام جهانی 2014 برزیل با تیم های ملی آرژانتین، بوسنی هرزگوین و نیجریه همگروه شد. کارشناسان و مربیان فوتبالی اتفاق نظر واحدی درباره گروهی که تیم ملی ایران در آن قرار گرفته، ندارند. برخی این گروه را بهترین گروهی می دانند که ایران می توانست در آن قرار بگیرد، برخی اعتقاد دارند ایران در دسته دشواری قرار گرفته است و عده ای دیگر نیز معتقدند فرقی نمی کرد که ایران در کدام گروه جای می گرفت، چرا که به هر حال شاگردان کرش در جام جهانی کار بسیار سختی دارند. فرشاد پیوس مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس نیز در این باره نظرات متفاوتی دارد. در حالی که قرعه کشی رقابت های جام جهانی 2014 و تیم های همگروه ایران در این رقابت ها هنوز سوژه اصلی عموم است، حملات توهین آمیز کاربران ایرانی به صفحه اجتماعی لیونل مسی مهاجم تیم ملی آرژانتین ادامه دارد، موضوعی که مورد انتقاد پیوس قرار گرفته است. او علاوه بر این شرایط حریفان ایران در جام جهانی را بررسی می کند، درباره نتایج احتمالی تیم کشورمان در این رقابت ها نظر می دهد و در نهایت بر لزوم دیدارهای تدارکاتی و اینکه تیم ملی مقابل چه تیمی قرار بگیرد بهتر است، پیشنهاداتی ارائه می کند. موضوع دیگری که پیوس بسیار بر آن تاکید می کند کمک رسانه های جمعی به تیم ملی فوتبال ایران در راه آماده سازی تیم ملی است. او نقش رسانه ها در این راه را حیاتی و ضروری می داند. "فرشاد آقای گل" در گفت و گو با جام جم از  قرعه کشی رقابت های جام جهانی و گروه F ، گروهی که ایران در آن قرار گرفته ، می گوید:

-    درباره قرعه کشی جام جهانی و گروهی که تیم ملی فوتبال ایران در آن قرار گرفت چه نظری دارید؟
•    گروه بسیار سختی است و تیم ملی فوتبال ایران واقعا در شرایط سختی قرار گرفته است. ما باید واقع بین باشیم و به گروهی که ایران در آن قرار گرفته ، نگاهی منطقی تر داشته باشیم. در مقایسه با دو تیم آسیایی دیگر یعنی ژاپن و کره جنوبی ، تیم ملی فوتبال ایران شرایط بسیار سخت تری در جام جهانی خواهد داشت و با گروه دشوارتری روبرو شده است. فوتبال ورزشی است که "رو" ندارد و نمی توانیم به راحتی درباره آن پیش بینی کنیم.

-    در این شرایط بهترین برنامه ریزی برای تیم ملی فوتبال چیست؟
•    ما باید نسبت به شرایط خودمان هدف گذاری کنیم. باید ببینیم توانایی هایمان به چه اندازه است و چقدر پتانسیل داریم تا بر اساس آن به منظور حضور موفقیت آمیز در جام جهانی برنامه ریزی کنیم. بازیکنان تیم ملی در برزیل کار بسیار سختی را در پیش رو دارند، چرا که  در جام جهانی تیم بد وجود ندارد و همه تیم ها می آیند تا توانایی های خودشان را نشان بدهند. تمام تیم ها به دنبال نمایش فوتبال خوب هستند تا قدرتشان را به عنوان یک تیم حاضر در جام جهانی به رخ همه بکشند.  کار دیگری  که در این برهه می توانیم انجام بدهیم این است که واقعیت های فوتبال ایران را به مردم نشان بدهیم که این کار فقط از رسانه ها بر می آید. رسانه ها باید مدام از این بگویند که تیم ایران چه خصوصیاتی دارد تا از این طریق هم توقع بی جا شکل نگیرد و هم اینکه نیازها و ضعف های تیم ملی فوتبال ایران شناسایی شود. رسانه ها آیینه تمام قدی برای نشان دادن ضعف ها و مشکلات تیم ملی فوتبال ایران هستند. ما نباید در جام جهانی برزیل برای سایر تیم ها زنگ تفریح باشیم و یکی از راه های جلوگیری از این اتفاق بد، این است که در ماه های باقی مانده با قدرت به رفع ضعف های تیم ملی بپردازیم.


-    به اعتقاد بسیاری گروه F ، گروهی که ایران در آن قرار گرفته راحت ترین گروه ممکن در جام جهانی است، البته برای تیمی چون آرژانتین که مدعی قهرمانی در رقابت های جام جهانی است. سایر مدعیان جام جهانی اکثرا در گروه دشواری قرار گرفته اند، موافق هستید؟
•    به این مسئله کاری ندارم. چیزی که مهم بوده این است که در جام جهانی تیم ضعیفی وجود ندارد که حالا بخواهیم بگوییم فلان گروه ضعیف است. جام جهانی جای بهترین های فوتبال دنیاست و هیچ تیمی بی حساب و کتاب به این رقابت ها نمی رسد. نه تنها گروه ایران راحت تر ین گروه نیست بلکه شرایط خیلی سختی برای همه تیم های حاضر در این گروه حتی آرژانتین وجود دارد. صحبت از حاشیه امنیت پیش از جام جهانی بی معناست. در جام جهانی، آمادگی جسمانی حرف اول را می زند. هر سه تیم همگروه ما یعنی تیم های آرژانتین، نیجریه و بوسنی تیم های دونده ای هستند و گروهی خوب و چالش برانگیز تشکیل داده اند.

-    به نظر شما دوندگی این سه تیم از دوندگی ایران بیشتر است؟
•    بله، البته جای نگرانی نیست. می توان این ضعف را در این چند ماه باقی مانده به جام جهانی برطرف کرد. البته تیم ایران قطعا ویژگی های متمایز خود را دارد که شاید بوسنی هرزگوین و نیجریه از آن بی بهره باشند. این ویژگی ها قطعا در ماه های آینده بیشتر شناسایی می شود.


-    در چند روز اخیر بر روی دیدار ایران  و آرژانتین در جام جهانی بیش از اندازه تمرکز شده است. این بزرگنمایی ها چقدر به نفع تیم ملی فوتبال ایران خواهد بود؟
•    در جریان این هجمه ها هستم. ببنید، شاید اصلا لیونل مسی در آن زمان مصدوم باشد و نتواند مقابل تیم ملی فوتبال ایران به میدان برود. متاسفانه در روزهای اخیر صحبت های نه چندان مناسب و کارشناسی نشده ای درباره دیدار ایران و آرژانتین شکل گرفت . به نظر من کمیته انضباطی باید حتی در این دست از مسائل هم ورود کند. این صحبت های توهین آمیز درباره مسی و یا هر بازیکن دیگری از آرژانتین کار خوبی نیست. از سویی بازیکنان ایرانی به هیچ عنوان ضعیف نیستند و در آسیا حرف نخست را می زنند. آنها را نباید دست کم گرفت. کسی چه می داند ، شاید بازیکنان خوب ما در جام جهانی بسیار فراتر  از حد انتظار ظاهر شوند.

-    برای اینکه تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیمی همچون آرژانتین خوب ظاهر شود بازی تدارکاتی با تیم هایی که شبیه آرژانتین بازی می کنند لازم است. فکر می کنید چند دیدار کافی است؟
•    کمیت مهم است اما باید جنبه های دیگر را هم در نظر گرفت. فدراسیون فوتبال باید به فکر برنامه ریزی خوب و بازی با تیم های آمریکای لاتین باشد. باید پیش از دیدار ایران و آرژانتین یک شبیه سازی اساسی شود و تیم ملی فوتبال ایران در مقابل یکی از قدرت های مطرح آمریکای لاتین قرار بگیرد. تیم ملی فوتبال ایران باید پیش از جام جهانی بارها به خارج از کشور سفر  کند و حتی برای بازی تدارکاتی به یکی از کشورهای آمریکای جنوبی برود.

-    به غیر از تیم های آمریکای لاتین ، چه حریفان تدارکاتی برای ایران مناسب هستند؟
•    فعلا تمرکز ما باید بر روی بازی های تدارکاتی با تیم های همسایه آرژانتین باشد. برای دیگر حریفانمان در جام جهانی راحت تر و بهتر می توان حریف تدارکاتی پیدا کرد.

-    تیم ملی بازی تدارکاتی ندارد. با این رویه برخی معتقدند که در جام جهانی چیزی جز آبروریزی برای ایران حاصل نمی شود ، موافقید؟
•    بدون در نظر گرفتن سئوالی که پرسیدید باید بگویم ما هر کاری کنیم باز هم در برزیل کار بسیار سختی داریم. برای اینکه به قول برخی در جام جهانی آبروریزی نشود باید هر چه سریع تر برنامه های تیم ملی اعلام شود، خیلی سریع. نباید تعلل نمود چه در صورت هدر دادن زمان فقط تیم ملی است که ضرر می کند. بازیکنان تیم ملی نیز باید نظم بیشتری به خود بگیرند و برای لژیونرهای تیم ملی نیز برنامه ریزی بهتری شود. همه چیز به فدراسیون فوتبال بستگی دارد. کفاشیان(رییس فدراسیون) بیشتر از هر زمانی در موقعیت حساسی قرار گرفته است. او باید کاملا هوشیار عمل کند. بیشتر از کفاشیان ، کرش تحت فشار است. او نیز موقعیت حساسی دارد و باید بهترین تصمیمات را اتخاذ کند. نگرانی کرش اکنون فقط دیدارهای تدارکاتی است و این نگرانی کاملا طبیعی به نظر می رسد.

-    نیجریه نماینده آفریقا دیگر همگروه ماست. درباره این تیم و رویارویی با ایران در جام جهانی چه فکر می کنید؟
•    تیم های آفریقایی بسیار فیزیکی هستند. چیزی که می دانم این است که تیم های این قاره از لحاظ تنفسی کم نمی آورند و علاوه بر آن آمادگی جسمانی بسیار بالایی دارند. نیجریه هم همین گونه است. نیجریه قدرت فیزیکی بسیار بالایی دارد و در جام جهانی بازیکنان ایرانی خیلی باید مراقب این قضیه باشند. نیجریه هم در دفاع عالی است و هم درحمله، آنها در کناره های زمین رفت و برگشت های فوق العاده ای دارند. معتقدم نیجریه دست کمی از آرژانتین ندارد، آنها حتی در برابر آرژانتین هم می توانند خوب نتیجه بگیرند و پیروز میدان باشند. شاید در گروهی که ایران قرار دارد نیجریه شگفتی ساز شود و حتی آرژانتین را پشت سر بگذارد.

-    و می رسیم به بوسنی تیمی که به ظاهر حریف دشواری نیست.
•    خیر. تیم ملی فوتبال بوسنی و هرزگوین در گروه خود در اروپا به عنوان سرگروه مستقیم به جام جهانی 2014 برزیل صعود کرد. بوسنیایی ها یونان و دیگر حریفان همگروه خود در مقدماتی جام جهانی را با شایستگی پشت سر گذاشتند. آنها برای نخستین بار است که به جام جهانی می آیند اما تیم بسیار خوبی هستند . از دیگر ویژگی های تیم بوسنی این است که بسیار تاکتیک پذیر هستند . آنها می خواهند با یک برنامه خاص به جام جهانی بیایند. بوسنی در اروپا در گروه خود اول شده و  این یعنی اینکه یک تیم آماده و خوب اروپایی هستند.

-    این بهترین گروه ممکن برای ایران بود یا اینکه معتقدید اگر ایران در گروه دیگری قرار می گرفت، بهتر می شد؟
•    اگر تیم ملی فوتبال ایران به جای دو تیم آسیایی دیگر یعنی ژاپن و کره جنوبی در گروه های C  و یا H قرار می گرفت خیلی بهتر می شد. در گروه C به غیر از ژاپن تیم های ساحل عاج، کلمبیا و یونان حضور دارند و در گروه H که کره جنوبی قرار گرفته است تیم های ملی فوتبال روسیه ، بلژیک و الجزایر هستند. قرار گرفتن ایران در هر یک از این دو گروه حداقل از لحاظ روحی و روانی برای تیم ملی مفید تر بود. حضور با تیم هایی که کمتر مطرح هستند استرس و نگرانی بیشتر از تیم ملی فوتبال ایران دور می کند. اما قرار گرفتن ایران در همین گروه F مزیت های بسیار زیادی دارد.

-    چه مزیت هایی می توان برای این گروه برشمرد؟
•    ما با آرژانتین همگروه شده ایم. بازی کردن در مقابل چنین تیم بزرگی که ستاره های زیادی در ترکیب خود دارد افتخار بزرگی برای فوتبال کشور ماست و اعتماد به نفس فوتبال ما را بیشتر می کند. همانطور که گفتم فوتبال "رو" ندارد و چیزی در آن مشخص نیست. هر دقیقه بازی با آرژانتین یک اتفاق ممکن است بیفتد. باید آرزو کنیم روزی که ایران در مقابل آرژانتین قرار می گیرد این تیم در روز بد خود قرار داشته باشد. در هر شرایطی بازی مقابل یکی از بهترین و بزرگ ترین تیم های ملی فوتبال دنیا خاطره بسیار خوبی را برای فوتبال رقم می زند. باید باور کنیم دیدار با مسی و هم تیمی هایش افتخار بسیار بزرگی است. ما نباید خودمان را دست کم بگیریم . پیش از جام جهانی خیلی لازم است که از لحاظ روحی و روانی روی بازیکنان تیم ملی کار شود تا در مقابل آرژانتین و یا حتی بوسنی هرزگوین و نیجریه نگرانی بی مورد نداشته باشند.

-    می توانید نتایج ایران در گروه مقدماتی جام جهانی را پیش بینی کنید؟
•    ایران شانس پیروزی در گروه مقدماتی را دارد اما پیش بینی دقیق درست نیست.باز هم تاکید می کنم ایران اگر می خواهد در جام جهانی برزیل خوب نتیجه بگیرد باید از همین الان برنامه ریزی کند. ما باید واقع بین باشیم و بر اساس واقعیت ها و البته برنامه ریزی درست پیش برویم.

-    بالاخره تیم ملی فوتبال ایران به مرحله بعد صعود می کند یا خیر؟
•    ما به هیچ عنوان نباید از صعود کردن یا نکردن تیم ملی فوتبال ایران به مرحله یک شانزدهم نهایی جام جهانی صحبت کنیم. پیش از صحبت کردن به این مساله باید واقعیت ها را در نظر بگیریم. اگر بر اساس احساسات جلو برویم آنگاه مقدمات پسرفت و عقب رفتن خودمان را فراهم می کنیم.

-    اوضاع کنونی برای تیم ملی فوتبال ایران را مناسب می بینید؟
•    فعلا که برنامه ای نیست و حریف تدارکاتی هم نداریم. همانطور که قبلا تاکید کردم باید هر چه سریع تر برنامه ریزی شود تا تیم ملی و بازیکنانش و البته کرش تکلیف خود را بدانند.

-    صحبت پایانی تان را می شنویم.
•    در راه آماده سازی تیم ملی برای حضور در جام جهانی برزیل رسانه ها نقش اساسی را ایفا می کنند. تمام رسانه ها اعم از مطبوعات ، خبرگزاری ها و صدا و سیما باید دست به دست یکدیگر بدهند تا به بهترین شکل از تیم ملی فوتبال ایران حمایت کنند. آماده کردن تیم ایران همدلی و مشاوره می خواهد. این تیم با حمایت می تواند عملکرد موفقیت آمیزی در جام جهانی از خود بر جای بگذارد. باید به گونه ای عمل کنیم که خدای نکرده تیم ملی فوتبال کشورمان به زنگ تفریح و کیسه بوکس دیگر کشورهای شرکت کننده تبدیل نشود . ایران باید به حق خودش در جام جهانی برسد، اگر تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد آنگاه تیم های ملی نوجوانان و جوانان نیز از این موفقیت بهره برده و به پیشرفت می رسند. حضور توام با درخشش تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی اثرات مثبت و چند جانبه متعددی دارد که بسیار به نفع فوتبال ماست. موفقیت در جام جهانی موفقیت عظیمی است که می تواند فوتبال ما را تکان بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها