امان از دست رانندگان پرخاشگر

خشونت و پرخاشگری رانندگان یکی از معضلات زندگی روزمره ماست. چنانچه با این معضل برخورد منطقی نشود، نتایج بسیار زیانباری به جا خواهد گذاشت. عواملی که در بروز خشونت و پرخاشگری اثرگذار است، عبارت است از: ترافیک سنگین، آب و هوا، آلودگی صوتی، تنگی وقت، مصرف داروهای روانگردان، مصرف مشروبات الکلی، خواب آلودگی و....
کد خبر: ۶۲۴۵۷۴

راننده پرخاشگر، راننده‌ای است که با توسل به درگیری قصد انجام اعمال خلافی چون تغییر مسیر ناگهانی، سبقت غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله، بوق‌زدن‌های مکرر، استفاده از نور بالا برای تنبیه دیگران، سرعت نابجا، رفتارهای ناپسند همراه با نمایش به دیگران و... را در کارنامه رانندگی خود به همراه دارد.

بی‌شک هر نوع الگوی رفتاری نشانه درک اجتماعی انسان است و بر این اساس، نحوه رانندگی نیز نمونه‌ای بارزی از اخلاق اجتماعی هر فرد است. رعایت قانون و مقررات، احترام به حقوق دیگران، آستانه تحمل فردی در مقابل محرک‌های ترافیکی و ایجاد فضایی آرام برای سرنشینان و دیگر رانندگان همگی نمونه‌هایی از رفتار اجتماعی راننده است که موقع رانندگی، به​طور ناخودآگاه از شخصیت واقعی او منعکس می‌شود.

حفظ آرامش هنگام رانندگی یکی از مسائل مهمی است که می‌تواند جلوی بسیاری از تصادفات را بگیرد. برای این که هنگام رانندگی عصبانی نشوید باید به نکات زیر توجه کنید:

ـ ابتدا تفکر خود را اصلاح کنید. این گونه فکر کنید که اطرافیان شما و دیگرانی که رانندگی می کنند نیز انسان هستند و ممکن است خطا کنند.

ـ عصبانیت شما دردی را دوا نمی‌کند و ممکن است خطر به وجود آورد، از همه مهم‌تر این که بیشترین آسیب را به شما می‌زند و شما در لحظه رانندگی نمی‌توانید طرز رانندگی و شخصیت راننده‌های اطراف را تغییر دهید.

ـ مهارت کنترل خشم را بیاموزید، قبل از رانندگی خود را آرام کنید.

ـ قوانین رانندگی را درست رعایت کرده و اصولی رانندگی کنید.

ـ عواملی را که باعث استرس شما می‌شود شناسایی و تا حد امکان کم کنید مثلا: زودتر راه بیفتید که اگر ترافیک بود، شما را عصبانی نکند.

ـ دمای هوای داخل خودرو را براساس شرایط تنظیم کنید.

با توجه به شیوع رفتارهای حادثه‌ساز در رانندگی پیشنهاد می‌شود که در دوره‌های آموزشی رانندگی یک دوره سنجش سلامت روان و دوره آموزش مهارت کنترل خشم و آموزش‌های روان‌شناختی که باعث ارتقای سلامت روان می‌شود، برگزار شود و حتی جزو قوانین باشد که اگر این‌گونه رفتارها که حاکی از خشونت است، سبب باطل شدن گواهینامه فرد شود یا در دوره سنجش سلامت روان اگر فردی هیجان خواه بود، راهی برای تخلیه هیجانات او در نظر گرفته شود.

پریسا عزیزی خرشکی / کارشناس ارشد روان‌شناسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها