سخنگوی وزارت امور خارجه:

عربستان آمادگی سفر ظریف را نداشت

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: آمادگی لازم برای سفر وزیر امور خارجه به عربستان از سوی مقامات سعودی وجود نداشت اما برنامه سفر در دستور کار ما قرار دارد.
کد خبر: ۶۲۴۴۸۳
عربستان آمادگی سفر ظریف را نداشت

 مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات وندی شرمن و اوباما پیرامون غنی سازی ایران، گفت: این اظهارات و بیانات مختلفی که مقامات آمریکایی دارند را دنبال می کنیم و در کنار آن ابعاد سیاست داخلی آمریکا را نیز رصد می کنیم. آنچه مشخص است تضاد منافع ایجاد شده و جهاتی تلاش دارند که مسیر ایجاد شده و کنونی را به انحراف بکشانند.

وی ادامه داد: البته مسئولان آمریکایی حرف های نامربوط می زنند اما شاید حرف اصلی پذیرش غنی سازی بود که در فضای تبلیغاتی مورد توجه قرار نگرفت، مسئولان آمریکا به بی اثر بودن تحریم ها اذعان داشتند.

افخم گفت: ما از زاویه دیگری به صحبت ها نگاه کردیم، نوعی اذعان به پذیرش واقعیات موجود ایران در صحبت ها بود که نشانه قدرت و پیشرفت ایران علی رغم تحریم های صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تحریم ها هیچ گونه اثری نداشته ، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات و مسیری که انتخاب کرده احقاق حقوق مردم را مورد نظر قرار داده و از تمام ظرفیت های دیپلماسی در این راه استفاده خواهد کرد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در این باره که رسانه های غربی اعلام کردند 90 درصد قانون تحریم جدید علیه ایران در کنگره آمریکا طی شده است و در صورت تصویب وضعیت توافق نامه ژنو چه خواهد بود؟، بیان کرد: در مورد بحث تحریم ها مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد و موضوع تحریم کاملا روشن است، ما بارها اعلام کرده ایم که تحریم ها ظالمانه است و آنها را مردود می دانیم.

وی ادامه داد: در طی مذاکرات نیز بر اساس طرح ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران گام نهایی را برداشته شدن همه تحریم ها می دانیم، تحریم های یک جانبه، چند جانبه و تحریم های شورای امنیت و براساس مذاکراتی که انجام شد و برنامه اقدام مشترک از نظر ما ساختار تحریم شکاف برداشته، فروپاشی آن آغاز شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اینکه درصدهایی اعلام می شود تلاش ها برای فضاسازی و ایجاد فضای روانی پیرامون موضوعات مختلف است و امیدوار هستیم در طی این مسیر و گام نهایی بحث تحریم کاملا منتفی شود و برای این منظور تیم مذاکراتی ایران کاملا مصمم هستند که گام نهایی برای لغو کامل تحریم ها و داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز با لحاظ شدن برنامه غنی سازی و اهداف مورد نظر کشورمان حاصل شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که قطر و عربستان درخواست کرده اند که گروه 1+5 تبدیل به 2+5 شود و کشورهای خلیج فارس به این مذاکرات افزوده شوند و واکنش ایران در این باره چیست؟، بیان کرد: ساز و کارهای همکاری و دیالوگ مستند بین ما و همسایگانمان وجود دارد، ساز و کارها روشن و بدیهی است و بحث هایی که مطرح می شود، موضوعیتی ندارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها