سخنگوی وزارت امور خارجه:

عربستان آمادگی سفر ظریف را نداشت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی:

حق غنی‌سازی به هیچ وجه مذاکره پذیر نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر انجام غنی‌سازی در داخل کشور، تصریح کرد: حق غنی‌سازی به هیچ وجه مذاکره پذیر نیست. نقطه پایان مذاکرات برای ما، حقوق هسته‌ای ملت شامل غنی سازی است و در خصوص حق غنی‌سازی هیچ گونه مذاکره‌ای از نظر ما پذیرفته نیست.
کد خبر: ۶۰۲۴۷۹
حق غنی‌سازی به هیچ وجه مذاکره پذیر نیست

مرضیه افخم امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه قرار است در مذاکرات ژنو، چارچوب و چشم‌انداز مذاکرات ایران و گروه 1+5 روشن شود، خاطرنشان کرد: ما خواستار این هستیم که براساس این چارچوب، نقطه شروع و پایان مذاکرات مشخص باشد.

وی با تاکید بر لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران افزود: ما اعلام کردیم که براساس مقررات بین‌المللی و پادمان‌های موجود در مسیر کامل شفاف‌سازی حرکت کرده و نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل را رفع کنیم و این چارچوب ملاک و قدم اول برای مذاکرات است.

افخم ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات ژنو دو طرف به این چارچوب برسند.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سفر روحانی به عربستان برای شرکت در مراسم حج خاطرنشان کرد: هنوز هیچ دعوت نامه رسمی برای انجام این سفر ارائه نشده و چنین دعوتی از طریق مراجع دیپلماتیک صورت نگرفته است.

وی با اشاره به سفر هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، این سفر را رویدادی مهم و موفقیت آمیز برشمرد که توجه بسیاری از محافل رسمی و رسانه‌ای جهان را به خود جلب کرد.

افخم اضافه کرد: این سفر براساس یک برنامه دقیق و منسجم طراحی شده و اهداف روشن و مشخصی برای آن تعیین شده بود که گویای پیشتازی گفتمان جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان است و یکی از اهداف مهم آن تحول در سیاست خارجی بود.

یکی از خبرنگاران درباره اظهارات وزیر خارجه بحرین که خواستار ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و درج نام حزب الله در فهرست گروه‌های تروریستی شده سوال کرد که افخم با بیان اینکه در اخبار این را دیدیم، اظهار داشت: اگر این اظهارنظر درست باشد جای تعجب دارد، به گفته وی این کلمات و عبارات همسویی گفتمانی با رژیم صهیونیستی است و طرح آن از سوی مقام رسمی یک کشور مسلمان درباره یک مقام و شخصیت لبنانی کاملا شناخته شده و مورد حمایت ملت‌های منطقه، یک نوع تروریسم دولتی است.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه کانادا که گفته برای بهبود روابط تهران و اوتاوا به چیزی بیشتر از تماس تلفنی نیاز است، با اشاره به قطع روابط کانادا با ایران اظهار داشت: آنها عجولانه این روابط را قطع کردند و بعد از رژیم صهیونیستی، در حال حاضر مسئولان و مقامات کانادایی چنین اظهارات تلخی را علیه ملت ایران و دولت برخواسته از آرای باشکوه این ملت بیان می‌کند.

افخم  در خصوص اظهارات شب گذشته اوباما مبنی بر اینکه گزینه نظامی در مورد ایران بر روی میز است، خاطرنشان کرد: ما همچنان انتظار داریم که مقامات آمریکا بر اساس سیاست واقع‌بینانه با جمهوری اسلامی رفتار و با تکریم با ملت بزرگ ایران صحبت کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا امروز در مقابل آزمون بزرگی قرار دارد که چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ‌طلبان را داراست، افزود: هر میزان این توان بیشتر باشد امکان تعامل با آمریکا و حرکت به سمت رویکردهای سازنده قابل بررسی خواهد بود.

افخم اضافه کرد: ناگفته نماند که فشار رژیم صهیونیستی به دلیل منزوی شدن و عصبانیت این رژیم از اینکه سیاست‌های دولت اعتدال در سطح جهانی پذیرفته شده، ادامه خواهد داشت.

وی در توضیح بیشتر گفت: صهیونیست‌ها فشارهای خود را در حوزه‌های مختلف به کار خواهند بست و تبلیغات و سناریوهای تکراری آنها ادامه خواهد یافت. نه تنها ما بلکه بسیاری از تحلیلگران جهان با این روش و برخورد رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار و تکرار سناریوهای نخ‌نما شده آشنا هستند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آزمون دولت آمریکا و توان آنها برای ایستادگی در مقابل اینگونه فشارها و تبلیغات، برای ما ملاک است.

یکی از خبرنگاران از سخنگوی دستگاه دیپلماسی پرسید که درخواست تماس تلفنی از ناحیه اوباما بود یا روحانی؟ که افخم پاسخ داد: امیدواریم مسائل جزئی که ارزشی در کلیات و محتوای مذاکرات و روندهای جاری ندارد، کمتر دنبال شود.

وی با بیان اینکه مسئولان ایرانی به اندازه کافی در این زمینه توضیح داده‌اند، در خصوص اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما در این باره خاطرنشان کرد: به اظهارات نسنجیده ایشان اعتراض شد و این بحث از نظر ما تمام شده است.

ادعای مقامات صهیونیستی مبنی بر بازداشت یک جاسوس ایرانی در سرزمین‌‌های اشغالی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی دستگاه دیپلماسی، با بیان اینکه سناریوهای تکراری رژیم صهیونیستی برای همه شناخته شده است، افزود: مطبوعات غربی و تحلیلگران نیز همزمانی اعلام دستگیری جاسوس با سفر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا را نوعی طراحی برای خروج از انزوا ارزیابی کردند که این رژیم به دلیل اینکه توان پیشبرد اهداف توسعه طلبانه خود را ندارد و گفتمان جنگ‌طلبانه این رژیم در معرض انزوا قرار گرفته و از سوی جامعه جهانی طرد شده است، دست به سناریوهای تکراری می‌زند.

افخم این سناریوها و تلاش‌های مذبوحانه رژیم صهیونیستی را از روی عصبانیت دانست و گفت: ما نسبت به آن ارزیابی نداریم و همه این برنامه‌ها برای جهان تکراری است.

خبرنگاری با اشاره به انتشار تصاویر یکی از مسئولان ارشد ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در زمان ورود رئیس‌جمهور به تهران و اینکه به نظر می‌رسد این اعتراضات و دعوت به تجمع اعتراض‌آمیز در راستای تسویه‌حساب انتخاباتی باشد، نظر سخنگوی دستگاه دیپلماسی را جویا شد که وی پاسخ داد: ما چنین ارزیابی نداریم، جامعه ایران، جامعه‌ای چند صدا و تکثرگرا است و گروه‌ها و اشخاص بر اساس مقررات و قوانین کشور آزاد به بیان نظراتشان می‌پردازند و دولت با سعه صدر این صداها را می‌شنود و تمام نظرات و تحلیل‌ها محترم شمرده می‌شود.

وی با بیان اینکه این ارزیابی‌های رسانه‌ای می‌تواند ادامه یابد، یادآور شد: دولت اینگونه مسائل را به عنوان اقدام تلافی‌جویانه در چارچوب شکست‌های انتخاباتی و چنین رویکردهایی نمی‌بیند.

اظهارنظر جان کری وزیر خارجه آ‌مریکا مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای با ایران ظرف 6 ماه امکان‌پذیر است، سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره با بیان اینکه گرچه در اولین مرحله ارزیابی مثبتی از تغییر لحن مقامات آمریکایی داریم، گفت: آنچه که برای ما ملاک ارزیابی است، تغییر رویکردها و سیاست‌ها است که برای ارزیابی‌های ما تعیین‌کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی با اشاره به مذاکرات اخیر وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک، این مذاکرات را آغازی بر روند جدید مذاکرات و تعاملات بین ایران و 1+5 دانست و افزود: تفاهم شده که این مذاکرات در نیمه دوم ماه جاری شمسی (مهر) در ژنو ادامه یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص مذاکرات اخیر ایران و آژانس در وین، با بیان اینکه نماینده ایران مذاکرات خوبی با مسئولان آژانس داشت، گفت: طرفین توافق کردند که ادامه مذاکرات در آبان ماه انجام شود و مذاکرات را سازنده خواندند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تغییر لحن اوباما نسبت به ایران خاطرنشان کرد: امروز آزمونی پیش روی دولت آمریکاست. اوباما باید توان ایستادگی خود را در مقابل جنگ‌طلبان و گروه‌های فشار نشان دهد و امیدواریم فارغ از جوسازی، در یک فضای واقع‌بینانه و بر اساس اقدامات سنجیده، گام‌های دقیق و مبتنی بر تکریم و احترام به ملت ایران برداشته شود.

خبرنگاری درباره برنامه ایران برای بازگرداندن اموال بلوکه‌اش در آمریکا سؤال کرد که وی با بیان اینکه در مطالبات اصولی و مواضع صریح ما نسبت به دولت آمریکا هیچگونه تغییری ایجاد نشده، افزود: این مطالبات، به قوت خود باقی است و این تماس و تعاملی که در جنس جدید اکنون شروع شده در چارچوب تعاملات با 1+5 و کمک به حل موضوع هسته‌ای و شکل‌دهی به یک تعامل سازنده برای احقاق حقوق ملت ایران است.

مرضیه افخم در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای تکراری امارات و بحرین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص جزایر سه‌‌گانه اظهار داشت: ما همواره به کشور دوست و برادر امارات اعلام کرده‌‌ایم که آماده مذاکره برای رفع سوءتفاهم نسبت به ترتیبات اجرایی در مورد جزیره ابوموسی هستیم.

وی با بیان اینکه این آمادگی را بار دیگر اعلام می‌کنیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره تمامیت ارضی و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه مذاکره نمی‌کند و مذاکره در این خصوص از نظر ما کاملا منتفی است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها