ایران زمین

آغاز نصب خشت‌های طلا در حرم‌های مطهر کاظمین

مسئول ستاد خراسان رضوی در بازسازی عتبات عالیات گفت: نصب 16 هزار خشت طلا در ایوان‌های حرم‌های مطهر حضرت امام موسی بن‌جعفر(ع) و حضرت امام جواد(ع) در کاظمین آغاز شد.
کد خبر: ۶۱۵۹۶۱

جعفر دهنوی افزود: ساخت خشت‌های طلا برای مطلا کردن سه ایوان باب القبله، باب القریش و باب المراد در حرم‌های مطهر از چند ماه پیش در استان خراسان رضوی آغاز شده است. از کل 16 هزار خشت، 8000 خشت در ایوان باب القبله نصب می‌شود و در هر یک از دو ایوان باب القریش و باب المراد نیز 4000 خشت به کار می‌رود.

وی گفت: طلای مورد نیاز این طرح از محل نذورات حرم‌های مطهر و طلای جمع‌آوری شده از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات تامین می‌شود.

وی افزود: هزینه ساخت هر خشت طلا نیز که حدود سه میلیون ریال و در مجموع 48 میلیارد ریال برآورد شده، از طریق جمع‌آوری کمک‌ها و مشارکت مردمی در استان خراسان رضوی تامین می‌شود.

به گفته دهنوی، سهمیه هر شهرستان این استان برای تامین هزینه خشت‌های طلا مشخص شده که 50 درصد آن به مشهد و 50 درصد دیگر آن به دیگر شهرستان‌ها اختصاص دارد.

وی ادامه داد: طراحی برای ساخت صحن امام رضا(ع) در ایوان باب المراد حرم مطهر حضرت امام موسی بن‌جعفر(ع) نیز با وسعت 14 هزار مترمربع از سوی استان خراسان رضوی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که اجرای این طرح 600 میلیارد ریال هزینه دربردارد، افزود: بخشی از مبلغ نیز از سوی استان خراسان رضوی تامین می‌شود. امیدواریم اجرای این طرح اوایل آذر ماه امسال آغاز شود. ‌/ ‌ایرنا

گربه «پالاس» در تربت حیدریه

رئیس اداره محیط‌زیست تربت حیدریه گفت: برای نخستین‌بار گونه کمیاب و در معرض انقراض گربه پالاس در شهرستان تربت حیدریه مشاهده و تصویربرداری شد.

سعید پشم‌چی افزود: آخرین بار خرداد امسال لاشه یک گربه پالاس در استان خراسان رضوی در حاشیه منطقه حفاظت‌شده ارس سیستان مشاهده شده بود و این اولین‌بار است که تصویر واضح و گویا از این جانور در ارتفاعات حدود 2500 متری صنوبر ثبت می‌شود. دامنه پراکنش این گونه در ایران بسیار محدود بوده و نسل آن با خطر انقراض روبه‌روست.

وی تصریح کرد: زیستگاه این‌گونه مناطق مختلفی همچون دشت، بیابان، فلات‌های مرتفع و دامنه‌های صخره‌ای بی‌درخت و تا ارتفاع 4000 متری دیده می‌شود.

به گفته رئیس اداره محیط‌زیست تربت حیدریه، مشاهده این جانور ارزشمند در منطقه حکایت از توسعه تنوع زیستی و حرکت رو به رشد چرخه زیستی در منطقه دارد، چرا که این حیوان با ارزش در مناطقی مشاهده شده که کلونی یا تجمع جوندگان دیده می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد ادامه حفاظت و حراست از زیستگاه‌های شهرستان تربت حیدریه باعث احیا و توسعه تنوع زیستی جانوری شود.‌/‌ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها