4 شرط موفقیت مذاکره ایران و آمریکا

رایان کراکر دیپلمات ارشد آمریکایی و سفیر سابق این کشور در افغانستان وعراق در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز با توصیه به دولت اوباما برای ادامه گفت و گوها با ایران چهار شرط را برای موفقیت هر گونه مذاکره با ایران موثر می داند.
کد خبر: ۶۱۲۵۸۳
4 شرط موفقیت مذاکره ایران و آمریکا

 این شرایط به شرح است:

1- مستقیم بودن گفت و گوها بین ایران و آمریکا

2- محرمانه ماندن محتوای مذاکرات و توافقات اولیه و عدم افشای زودهنگام آنها

3- آمادگی آمریکا برای عبور از مساله هسته ای و گفت و گو درباره طیف وسیع تری از موضوعات همکاری با ایران از جمله بحران سوریه و مساله افغانستان . در حریان گفت و گو با دیپلمات های ایرانی در نیویورک در حاشیه اجلاس امسال سازمان ملل در نیویورک متوجه شدم ایرانی ها نیز از این مساله استقبال می کنند

4-  ایالات متحده آمریکا باید به حکومت ایران تضمین دهد که به دنبال تغییر رژیم ایران نیست.

کراکر در ادامه با توصیف ایران به یک « دشمن منطقی» می نویسد ایرانی ها نیز مثل هر کشوری به دنبال منافع خود هستند و در این زمینه منطقی عمل می کنند.

عصانیت ضد انقلاب از روحانی

مجتبی واحدی مشاور فراری کروبی با انتشار مقاله ای در سایت گویا با ابراز عصانیت از حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای از روحانی به عنوان مامور نظام جمهوری اسلامی نام برد و نوشت: رهبر جمهوری اسلامی مذاکره کنندگان را فرزندان انقلاب  نامید که در حال انجام مأموریت از طرف جمهوری اسلامی هستند. این سخنان در حالی مطرح شد که طی یکماه گذشته، بسیاری از رسانه ها روند مذاکرات هسته ای را سازشکارانه دانسته اند.

در این مقاله آمده است: روحانی بیش از هرکس می داند در حال حاضر راهی برای او جز بازگذاشتن موقت دست رئیس دولت برای حل وفصل مشکلات با آمریکا و قدرت های جهانی وجود ندارد. این مرحله ، یک امتحان تاریخی برای روحانی است تا نشان دهد تحلیل برخی سیاستمداران در داخل و خارج ایران درست است که او را مأمور نظام برای عبور از گردنه خطرناک تحریم ها می دانند.

گزارش 100 روزه در دستان روحانی

بعد از آنکه رئیس جمهوری از وزرای کابینه یازدهم خواست تا برای ساماندهی وضع اقتصاد در ۱۰۰ روز اول گزارش ارائه دهند، شنیده ها حکایت از آن دارد که گزارش های مذکور آماده و به رئیس جمهور ارائه شده است.

به گزارش «انتخاب» ؛ در نخستین جلسه هیات دولت، رئیس جمهوری به وزرای کابینه تأکید کرد تا اقداماتی را که می‌توانند در ۱۰۰روز بر اوضاع و معیشت مردم تأثیر مثبت داشته باشند، ظرف یک هفته به دولت اعلام کنند.

بر همین اساس از همان هفته گذشته، تکاپو در وزارتخانه ها و دستگاه‌های اجرایی برای تهیه گزارش ۱۰۰ روزه به منظور تقویت معیشت مردم آغاز شد و وزرا از دستگاه‌های زیر مجموعه خواستند تا در بخش های مختلف طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارائه دهند.

در این گزارش های مفصل که به دست رئیس جمهور رسیده است، به جز آنکه به «وضعیت فعلی کشور» به همراه آمارهای دقیق اشاره شده است، راهکارهایی نیز برای برون رفت از وضعیت فعلی ارائه شده است.

 بی بی سی: حمایت بی سابقه رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای

تلویزیون بی بی سی به بررسی بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای پرداخت.

رضا علیجانی از عناصر ملی مذهبی در این باره به بی بی سی گفت: حمایتی که هم از تیم مذاکره کننده و هم از ماموریت این تیم از طرف آیت الله خامنه ای شد تا حالا بی سابقه و قوی ترین حمایت بود. تعبیری که ایشان به کار برد تعبیر جدیدی بود که گفتند اینها بچه های خودما هستند بچه های انقلابند، قبلاً این تعابیر را برای اصلاح طلب ها برای حتی تیم آقای احمدی نژاد به کار نمی بردند.

تحلیلگر بی بی سی افزود: ایشان از کلمه ماموریت استفاده کردند و تلویحا در واقع بسته پیشنهادی ایران را و مذاکرات را یک نوع ماموریتی که ایشان هم اشراف و رضایت دارند مطرح می کنند.آیت الله خامنه ای این پیام را هم به نوعی به غربی ها دادند که پشت این مذاکرات هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها