تحلیل روسها از مذاکرات ژنو؛

تغییر سیاست آمریکا در برابر ایران

در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام که مباحثی پیرامون هدفمندی یارانه‌ها در ذیل اقتصاد مقاومتی مطرح شد، انتقادات شدیدی از سوی آقایان علی طیب‌نیا و مجید قاسمی نسبت به عملکرد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد مطرح شد که احمدی‌نژاد برای اولین بار از هاشمی رفسنجانی وقت گرفت و به منتقدان پاسخ داد.
کد خبر: ۶۱۱۷۳۹
پاسخ احمدی‌نژاد به منتقدان یارانه

به گزارش مشرق، وی در پاسخ به منتقدان با استناد به قوانین مصوب تأکید کرد با ما به‌التفاوت ارز آزاد و دولتی 400 هزار بشکه نفت که سالانه حدود 60 هزار میلیارد تومان می‌شود می‌توان تمامی مبلغ یارانه‌ها را تأمین و مازاد آن را در بخش‌های تولیدی مصرف کرد. پیش از این مطرح شده بود که احمدی‌نژاد شش ماه دیگر پاسخ انتقادات را خواهد داد.

 معامله با شیطان بزرگ

روزنامه الرایه  قطر با انتشار مقاله ای با عنوان«خطوط عریض معامله با شیطان بزرگ» نوشت:تهران پس از اشغال عراق توسط امریکا یک پیشنهاد سری در مورد انجام معامله ای فراگیر با آمریکا مطرح ساخت ، نشانه های این معامله در سال 2001 میلادی ظاهر گردید و شکل نهایی آن نیز در سال 2003 میلادی تکمیل شد .

در این مقاله آمده است: مضمون این معامله بهره برداری از نفوذ ایران برای تلاش در جهت حمایت از امنیت و ثبات در عراق و پذیرش ابتکار عربی و طرح ملک عبدالله بود، در عوض قرار شد سیاست خصمانه امریکا در قبال ایران با گنجانیدن آن در « محور شرارت » و « کشور حامی تروریسم متوقف شود و تحریم های اقتصادی و تجاری ایران کاملا لغو شوند ، و حمایت امریکا از جنبش « مجاهدین خلق » [منافقین] متوقف شود که دولت بوش  پیشنهاد طرف ایرانی را نپذیرفت.

سیاست های ایران در طول دهه گذشته از زمان مخالفت واشنگتن با پیشنهاد معامله بزرگ موفق شد پای آمریکا را به میز مذاکره و به رسمیت شناساندن محوریت نقش خود در منطقه باز کند ، همچنین با برگ توانایی های هسته ای بازی کرد و توانست به آمریکا توضیح دهد که از جمله اولویت هایش به رسمیت شناخته شدن نقش ایران در منطقه است .

الرایه نوشت: اکنون سیاست آمریکا در خاورمیانه گزینه آرام سازی را تشویق می کند و این امر پس از پس رفت در سوریه و حمایت از مذاکره با ایران کاملا نمودار شد، در عین حال، واشنگتن قطعا می داند که از جمله مولفه ها و شرایط آرام سازی در منطقه این است که نزدیکی میان امریکا و ایران شکلی دوجانبه نباشد ، و به معامله ای دوجانبه یا سه جانبه تبدیل نشود .

نقش روسیه در مصالحه ایران و امریکا

روزنامه روسی ایزوستیا در مقاله ای با تاکید بر  مساعدت روسیه برای مصالحه میان ایران و امریکا نوشت:دیپلماسی روسیه از علاقه اوباما به حل و فصل سیاسی مساله هسته ای ایران ارزیابی صحیحی به عمل آورده است. اما، کارشناسان توجه کافی به این موضوع ندارند که روسیه نقش مهمی در عادی شدن اوضاع  منطقه داشته و دارد. از جمله، از میان برداشته شدن تشنجات میان آمریکا و ایران.

در این مقاله آمده است: جمهوری اسلامی ایران به روسیه اعتماد دارد و این کشور را متحد خود در آینده به شمار می آورد که مسکو می تواند از این اعتماد استفاده کند تا در گفتگوی آینده میان تهران و واشنگتن نقش میانجی گر را ایفا کند.

بعد از گفتگوی تلفنی میان روسای جمهوری امریکا و ایران که در اواخر ماه سپتامبر انجام شد، در روزهای 16 – 15 ماه اکتبر دیدار «گروه 1+5» در رابطه با حل و فصل مساله هسته ای ایران برگزار شد که تمامی طرفین آن را سازنده ارزیابی کردند. افزون بر آن، در زمان برگزاری این اجلاس، برای نخستین بار طی سال های  اخیر، مذاکرات دو جانبه روسای واشنگتن و هیات تهران نیز انجام شد.احتمال دارد میانجی گری مسکو در مذاکرات واشنگتن و تهران باعث تغییر اوضاع شود.

ماجرای مجسمه خاتمی

با پیگیری‌های یک عضو شورای اسلامی شهر تهران، قرار بود طی مراسمی در روز عید غدیر مجسمه محمد خاتمی در باغ‌موزه قصر تهران نصب شود که با مخالفت‌های گسترده، این مراسم لغو شد.

به گزارش مشرق، پس از لغو این مراسم، برنامه‌ریزان با انتقال مجسمه خاتمی به دفتر کارش درصدد برآمدند طی مراسمی از آن رونمایی کنند که ظاهراً با روی خوش خاتمی مواجه نشده‌اند. وی به آنان گفته اگر این کارها رسانه‌ای شود چه پاسخی برای افکار عمومی خواهیم داشت؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۹
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۰
۰
درود بر آقای احمدی نژاد . بله همه چیز مثل روز روشن است ما بوجه داریم اما دل پرداخت نداریم فقط عادت كردیم به گرانی.حتی میتونند یارانه را افزایش دهند و به همه تعلق گیرد. طبق بررسی هایی كه شده . حالا با این همه گرانی و تورم عوض اینكه یارانه افزایش دهند ؟ میگن به اكثریت مردم نمیدیم . اینطوری اعتماد جلب میكنند؟ جواب مشكلات مردم كشور مان اینه...؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دردكشیده
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۰
۰
بابام جان به چه زبونی و چطوری باید بگیم كه دیگه نمیخواییم هیچ اثری از اسم احمدی نژاد باشه .دیگه 8 سال ریاستش تموم شد.باعث بدبختی این مردم همین یارانه ها بود
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۰
۰
زنده باداحمدی نژاد.كشورمان با این همه سرمایه ،دولت بر سر یارانه چانه میزند.100 روز داره تموم میشه
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۰
۰
آفرین دكتر . از روزی كه آقایان كار را شروع كرده اند ؛ سیف: ارز نباید ارزان شود .نعمت زاده : بفرمایید خودرو را گران كنید .طیب نیا : وای یارانه ،آخه چرا . آخوندی : مسكن مهر نه ،چرا باید مردم راحت خونه دار بشن. وقس علی هذا .خب تدبیر رو كه دیدیم .ببخشید می شه بفرمایید امیدش كجاست؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۰
۰
به آقای احمدی نژاد گفته شود كه اقتصاد سالم این نیست كه ارز را به مردم كشورت گران بفروشی و بعد تفاوت آن را به مردم بدهی .تبعات و ضرر و زیان های فراوانی دارد كه جای بحث این نیست ......همین كارها را كرد كه مردم امروز با مشكلات بیشتری مواجهند...
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۰
۰
سخنان تحریك آمیز آقای احمدی نژاد باعث شد كه الان تولید نفت ما از زمان جنگ هم پایین تر بیاد
و الان وزیر نیرو اعلام میكنه كه در توزیع گاز در كشور در فصل سرما با مشكل مواجه هستیم!!!
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۰
۰
اقای احمدی نژاد اینهمه درآمد نفتی چی شد؟!!!!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۰
۰
همه دولت ها یكی اند یكی یه جور مردم ضعیف را ضعیف كرد و این دولت هم كه معلومه بالبخند به راحتی گرانی را به خورد مردم می ده
ایلیا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۰
۰
مستر محمود این لالایی ها را بلد بودی كه خوابت برد دیگه نه؟؟؟

نیازمندی ها