نرم‌نرمک می‌شود یارانه قطع؟

نترسید، هوایی است!... اجازه بدهید سریع‌السیر این توضیح لازم را بدهم که منظور از قطع یارانه‌ها، به‌طور قطع، بشارتی بر قطع کلی تمامی یارانه‌های جمیع اقشار ملت نیست. کسی سکته فوری ـ فوتی نکند. منظور، قطع همان دهک‌های پردرآمد جامعه است که از همان دولت قبل جرقه‌اش خورد، منتها یا نخواستند یا نتوانستند پیاده‌اش کنند.
کد خبر: ۶۰۸۲۹۵
نرم‌نرمک می‌شود یارانه قطع؟

ـ از قدیم گفتند که بر مرکب دولت به حالت یکور بنشین که راحت بتوانی بپری پایین! (این را یکی از دوستان تیزبین ما که نگاهی فراتر از این دولت و آن دولت دارد و معتقد است که سعدی درست گفته که گفته: «هرکسی پنج روزه نوبت اوست»؛ بر زبان مبارک آورد که تا آمدیم بپرسیم حالا چه ربطی به عرایض ما داشت، چند کوچه آن‌طرف‌تر رفته بود. همیشه اخلاقش همین بوده. یک حرفی را می‌زند و می‌رود. کاری به عکس‌العمل بقیه ندارد. کلا راحت است.)

اصل خبر وارده: «رئیس کل بانک مرکزی از توافق دولت و مجلس برای حذف یارانه بعضی از دهک‌ های ثروتمند و مرفه جامعه تا پایان سال خبر داد و گفت: شفاف‌سازی از مسائل و مشکلات کشور، بزرگ‌ترین مزیت و امتیاز دولت تدبیر و امید است.»ـ به نقل از جمیع جراید

نکات جالب: سوای بسیاری از بزرگان دیگر ممکن است در جاهای دیگر گفته باشند؛ حقیر نیز ـ که البته ادعایی هم ندارد ـ کرارا در همین ستون «بزن در رو» مکتوب، یا «پاتوکفش اخبار» مصور، بر این دو نکته اساسی انگشت تاکید گذاشتیم و تکرار کردیم که حتما دولت تدبیر و امید، لازم است ـ و بلکه مجبور است ـ که این دو نکته را حتما و حکما در سیاست‌هایش مدنظر قرار دهد:

نکته اول: حتما با ملتش شفاف باشد و بخصوص در حوزه اقتصادی، خیلی صاف و شفاف از داشته‌ها و نداشته‌هایش با ملت سخن بگوید تا در جریان باشند که ته خزانه چه خبر است؟ (که اکنون همین عرایض سابق ما را در سخنان اکنون رئیس بانک مرکزی ملاحظه می‌کنید.)

نکته دوم: بارها گفته‌ایم که بی‌مقدمه، اقدام به قطع یارانه مردم نکنند. بی‌مقدمه واکنش نشان می‌دهند. اول نرم نرمک با کارهای فرهنگی و خبری و رسانه‌ای زمینه‌های قبول اتفاق را به وجود آورند؛ بعدش اقدام کنند. (و شما این رهنمود چند وقت پیش ما را نیز در سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی مشاهده می‌کنید که آقای سیف گفتند: «زمینه اجتماعی حذف یارانه ثروتمندان فراهم آمده است.»....)

مراتب قدردانی: نه، خداوکیلی حال کردید. هرچه ما به طنز می‌گوییم، مسئولان عزیز، چندی بعد، آن را به صورت جدی مطرح می‌کنند و ما همین جا بر خود لازم می‌دانیم که از تواضع و توجه قابل تقدیر مسئولان این دولت، کمال امتنان و تشکر را داشته باشیم. ولو تشکر خشک و خالی باشد. خب باشد؛ بالاخره کاچی که به از هیچی است. نیست؟...

محض نمونه: از آنجا که خیلی خیال نکنید الکی می‌گوییم و خالی می‌بندیم؛ این یک مورد را عرض می‌کنیم که چندی پیش در راستای آماده‌سازی سه دهک جامعه برای قطع یارانه‌شان، از مسئولان فرهنگی ـ هنری و رسانه‌ای درخواست کردیم که کار فرهنگی بکنند. مثلا چه اشکال دارد ترانه‌هایی در طول روز (و بلکه به صورت شبانه‌روزی) از رادیو ـ تلویزیون پخش شود که با اثرگذاری‌های عاطفی و احساسی، باعث شود که دهک‌های ثروتمند جامعه، خودشان به زبان خوش از خیر گرفتن یارانه‌شان که ممکن است پول توجیبی بچه‌شان هم نشود، بگذرند. فی‌المثل ترانه‌هایی با این مضامین: «از برت دامن‌کشان، رفتم ای یارانه جان....رفتم که رفتم....جانم، رفتم که رفتم.....».

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
یك شهروند اصیل ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
۰
۰
این دولتی ها كی میخان تصمیمی بگیرن كه مردم از آن راضی باشند. فكر كنم كم كردن یارانه ها و یا قطع كردن آن اصلی ترین كار و بهترین كار این دولت میشه.چرا عاقل كند كاری كه بازآرد پشیمانی.اصلا از اول دادن این یارانه ها فكر اشتباهی بود و دولت قبلی توجه نكرد كه با 45000 تومان كاری نمیشه كرد.فكر نكنید مردم نمی فهمن .اتفاقا مردم شعور دارن و خوب می فهمن .
كارمند دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
۰
۰
باسلام و خسته نباشید.
از دولت محترم تشكر می كنیم از شما همكاران محترم تقاضا داریم اعضاء محترم هیت علمی هم كه در سطح دانشگاه های علوم پزشكی مشغول به كار هستند و حقوق های بالای 4 یا 5 میلیون تومان می گیرند هم یارانه شان قطع شود و هم چنین كارمندانی هم هستند كه هر یك دارای سه یا چهار تا ماشین مدل بالا دارند و دارای چند خونه و ویلاهم می باشند به این مجموعه اضافه شوند بد نیست چون نیازی به یارانه ندارند و می گویند یارانه هرماه فقط پول بنزین ماشین میشود.البته یارانه ثروتمندان باید از همان اوایل پرداخت یارانه قطع می شد كه متاسفانه این كار انجام نشد. حالا هم دیر نشده دولت محترم با این كار اولین قدم خود را برداشته است امیدواریم ما كارمندان كم درآمد و مستاجر هم روزی صاحب خانه شویم . راستی یادم رفت این را بنویسم بعضی از اساتید هیئت علمی كه در دانشگاه كار میكنند دارای چندین پست و مسولیت می باشند و كسی هم كار به كار اینها ندارد.امیدواریم دولت جدید برای این چند شغله ها هم تدبیری
اتخاذ كند به خدا این ها همه درد دل بود از شما مسئولین محترم تقا ضا داریم اگر دسترسی به ریس های محترم دانشگاههای علوم پزشكی دارید بفرمایید این دانشكده هایی كه زیر نظرشان است نظارت كنند ببینند كه یك هئیت علمی علاوه بر حقوق خود از چندین پست دیگر مزا یا و سود می برد .آیادرست است ؟
معصوم
United States
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
۰
۰
كارمند دانشگاه سر درد ما را هم باز كردی كه من هم كارمند دانشگاه هستم چه ها كه در این سالها دیدیم آنها خوردن و ما تماشا كردیم یك ماه حقوق هئیت علمی پول بازنشستگی یك كارمند میشود دانشگاه میتواند هرماه به هئیت علمی حقوق كلان بدهد ولی پول بازنشستگی ندارد به كارمند بدهد تا برود پی كارش و این همه زجر نكشد و این بخور بخورها را نبیند ای بابا آنها مغزهای این مملكت هستند میتوانن پول كلان بگیرن و كاری نكنند وبا غرور راست راست بگردد و فرمان بدهند.
باربد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
۰
۰
یارانه مگه حق مردم از بیت المال و ثروت ملی نبود؟ به نظر من قطع كردن رایانه كار درستی نیست حالا یك نفر بیشتر زحمت كشیده درآمد بیشتری داره باید یارانش قطع شه؟ اگر هم بخوان قطع كنند باید با رضایت افراد انجام شه..این كار اسلامی و عادلانه نیست. مگه مولایمان علی از بیت المال به همه یكسان نمیداد؟چه فقیر ترین و چه غنی ترین از بیت المال حق یكسانی دارند.. این مسئله واقعا برای من سئوال لطفا یك نفر من رو آگاه كنه
م س
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
۰
۰
به آقای (یك شهروند اصیل ایرانی) عرض میكنم كه شما اصل موضوع را اشتباه گرفته اید. بابت گرانیهایی كه تعدادی قدرنشناس و دلال و بی احساس، به بهانه همین هدفمندی یارانه ها به راه انداختند دولت را نباید سرزنش كرد.این دیگر به عهده قوه قضائیه است كه باید با مفاسد اقتصادی برخورد كند.اصل قضیه اینست كه تمام دارایی ها و منابع ایران برای تمام مردم ایران از قلب تهران گرفته تا كودكی كه در دورترین نقطه در روستای دورافتاده ایران زندگی میكند اختصاص دارد.ماجرا از این قرار است كه وقتی دولت یارانه را از دهان این كودك بگیرد و بر روی مثلا گاز بگذارد آن مرد ثروتمندی كه 10 تا ویلا و چندین آپارتمان دارد و هزار تا استخر و جكوزی و مثل ریگ گاز را اسراف میكند، ناعادلانه یارانه این كودك را چاپیده است.و مصادیقی از این در مورد آرد و نفت و برق و.... .كار درست همین بود كه یارانه چنین نعمتهایی را برداشت و به طور مساوی تقسیم كرد. تمام اقتصاد دانان دنیا این طرح را بسیار جامع میدانند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
۰
۰
یك نظری هم به پستهای دانشگاه فردوسی بیندازید و یك نظری هم به چارت سازمانی شاغلین در این سازمان .

نیازمندی ها