گلهای آپارتمانی: «حساس» یا «قهر و آشتی»!

گل قهر و آشتی یا گل حساس گلی است که وقتی به هر قسمت از آن دست می‌زنید برگ‌های کوچک‌‌ همان قسمت، خود را جمع می‌کند مثل یک موجود زنده که قهر کرده باشد و حدودا بعد از ۴-۵ دقیقه برگ‌هایش را باز می‌کند که به معنی آشتی کردن اوست.
کد خبر: ۶۰۶۷۶۸

گل قهر گیاهی است که باید هرروز به آن آب دهید و در سایه و نور غیر مستقیم کنار پنجره نگهداری کنید. این گیاه بومی برزیل است و در ایران نیز بخاطر زیبایی و جذابیت خاص، بصورت گلخانه‌ای و آپارتمانی و در بعضی از مناطق که زمستان معتدلی دارند، بصورت بیرونی کشت و نگهداری می‌شود. از نظر ترکیبات شیمیایی در عصاره برگهای آن ماده‌ای شبیه به آدرنالین یافت می‌شود، به علاوه در گیاه آلکالوئید می‌موزین مشخص شده است.
به گزارش جام جم سرا به نقل از فضاسازان پالم- اگر از گل قهر خوب مراقبت کنید، می‌توان از گلهای زیبای صورتی رنگ آن در فصل تابستان بهره ببرید. اگر می‌خواهید این گل را در منزل نگهدای کنید باید آن را از دسترس بچه‌ها دور نگهدارید زیرا درصورت تماس مداوم، عوامل محرک حساسیت را از دست می‌دهد و اسیب می‌بیند.
قابل توجه است که مردم بومی هاوایی این گیاه را به عنوان یک علف هرز می‌شناسند، زیرا در تمامی مزارع آن‌ها بصورت خودرو رشد و نمو می‌نماید.
گل قهر گلی چند ساله است با ساقه‌های چوبی تیغ دار که بلندی آن ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر است. برگهای آن مرکب و هر گروه ۳ تا ۴ برگ مرکب از یک نقطه خارج شده و از آن نقطه با دمبرگ بلندی به ساقه اصلی وصل می‌شود. هر برگ مرکب دارای ۲۴ تا ۴۰ جفت برگچه باریک و دراز است و به این ترتیب هر برگ مرکب را به صورت پر طیور در می‌آورد و چون به محض تماس دست، برگ‌ها به سمت پایین خم شده و با دمبرگ به طرف ساقه جمع می‌شوند، آن را گیاه حساس می‌نامند.
برگ‌های گل قهر و آشتی نسبت به هر عامل محرکی، حتی یک قطره آب یا یک حشره کوچک حساس هستند و به محض برخورد هر شیء با آن و یا لمس برگ‌ها با دست، آب از سلول‌های دیواره‌ای نازک خارج شده و وارد ساقه می‌شود. در نتیجه سلول‌ها چروک شده و برگ‌ها شادابی خود را از دست می‌دهند و جمع می‌شوند، یا به عبارتی قهر می‌کنند. معمولاً چند لحظه طول می‌کشد تا گل قهر کند زیرا انتقال آب از سلول‌ها به ساقه ظرف چند دقیقه انجام می‌شود اما آشتی کردن و برگشتن به حالت اولیه چند دقیقه طول می‌کشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
hasti
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
۰
۰
سلام.......ممنون از مطالب مفیدتون.......من یه گل قهر و ناز دارم كه تو خونه ازش نگهداری میكنم..... ولی الان داره خشك میشه.....همه برگاش زرد میشه و میریزه ....... راستش خیلی ناراحتم و میخواستم اگه میتونید بهم كمك كنید كه نجاتش بدم....... شاید باید تو هوای آزاد باشه.... من چون هوا سرده آوردمش توی خونه.....نور و دماش باید چه جوری باشه؟ ممنونم
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
۰
۰
دیگه قهر نمیكنه وداره خشك میشه چیكار كنم؟
حسن پهلوانزاده
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
۰
۰
تشكرمیكنم بابت مطالب اموزنده شما تكثیرگل قهر چگونه انجام میشود
فرزانه
Netherlands
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
۰
۰
من چند بار این گل رو خریدم و جلو افتاب هم نذاشتم خود به خود به زردی زده و بعد خشك شده
صنم گاظمی
United States
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
۰
۰
چرا بگهای قهرواشتی زرد می شد جایش گرم باشد یا سرد باشئ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
۰
۰
سلام دوستان عزیز، گیاه خیلی زیبا و حساسیه
غمگین
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
۰
۰
سلام . من گل قهر و اشتی دارم اما با اینكه تو خونه ست از اول فصل سرما شاخه هاش افتاده . برگای جدیدش خم شدن . مثل اولش سرحال نیست . نمیدونم چیكار كنم . هر روز بهش اب میدم . اما چون خیلی ظریفه و نور كمه و تو خونه پسربچه داریم مجبورم زیاد تكونش بدم . اما از اول اینطور بود و تاحالا مشكلی نداشت . ممكنه بخاطر فصل سرما و كمبود نور باشه ؟
بعدم فقط بالا میره . ینی قدش بلند میشه و از پایین برگاش میریزه در نمیاد . یكم زشت شده
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۰
۰
خهخهخهخخهخخهخهخهخهخهخهخه لذت بردم

نیازمندی ها