معاون وزیر ارشاد خبر داد

جهش بودجه‌ای در موسیقی اقوام

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حاشیه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی(آیینه دار) غیر دولتی با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش بودجه موسیقی نواحی گفت: زمانی که قرار است جهش بودجه ای در حوزه معاونت هنری داشته باشیم قطعا جهشی نیز در بودجه موسیقی اقوام خواهیم داشت که برنامه ریزی های برای این مساله آغاز شده است.
کد خبر: ۶۰۳۳۵۰
جهش بودجه‌ای در موسیقی اقوام

علی مرادخانی در حاشیه مراسم افتتاح جشنواره موسیقی نواحی(آیینه دار) در خانه هنرمندان افزود: حمایت از موسیقی نواحی چند وجه دارد که شامل فعالیتهای میدانی، پژوهشی و فعالیتهای شناختی می شود. یکی از مشکلات موجود در این حوزه فاصله ای است که با تغییر نسل ها ایجاد می شود که باید برای آن تدبیری اندیشید.

وی در ارتباط با احتمال واگذاری برگزاری جشنواره موسیقی به بخش خصوصی تصریح کرد: اگر کسانی حاضر باشند در این حوزه وارد شوند ما حاضریم بخشهایی را واگذار کنیم. حتی پیشنهاد داده ایم که جایزه ای به نام بزرگان این حوزه برای این جشنواره پیش بینی شود.

به گفته وی، در این زمینه ابتدا حمایت صددرصدی از سوی دولت خواهد شد تا بخش خصوصی به تدریج قدرتمند شود و به نقطه تعادل برسند که در آن زمان از حمایتها کاسته خواهد شد.

مراد خانی با بیان اینکه دنبال این هستیم جریانی ایجاد کنیم تا دولت رقیب بخش خصوصی نباشد افزود: در برخی مواقع به دلیل امکاناتی که در بخش دولتی وجود دارد، بخش خصوصی از گردونه فعالیتها حذف می شود و در آن زمان همه منتظر می مانند که دولت همه مسایل را به دوش بکشد.

معاون هنری وزیر ارشادبا تاکید بر اینکه دولت باید تنها حمایت کننده باشد نه سد راه بخش خصوصی گفت: اگر با این نگاه حرکت کنیم کوچک سازی بدنه مفید خواهد بود البته به شرط قدرتمندی در حمایت و اینکه نگاه به معماری فرهنگی قوت بگیرد.

مرادخانی با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی خود را برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی آماده کند افزود: نباید این جشنواره را دولتی برگزار کرده و همه امور آن را بر عهده بگیریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بحث فرهنگ به توسعه متوازن دست پیدا نکرده ایم ادامه داد: در بسیاری از بخشها امکانات گسترده تر شده و اتفاقات مهمی در آن رخ داده است ولی در بخش فرهنگ آنگونه که شایسته بود در دولت دفاع نشد و به جایگاهی مناسبی نرسید.

وی با اشاره به اینکه بدهکاری گسترده ای در معاونت هنری ارشاد وجود دارد گفت: دغدغه بنده در حال حاضر پرداخت این بدهکاری که شامل سنوات هشت ساله گذشته کارمندان، مالیاتهای تکلیفی پرداخت نشده و موارد دیگری است تا به نقطه سر به سر برسیم اما این مسائل موجب نمی شود از کارهای اصلی مان دور بمانیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: موسیقی نواحی اعتبار کشورمان است که باید با همکاری هم این بخش را که توجه جهانی و از جمله یونسکو معطوف به آن است ارتقا بدهیم. ما میراث دار تمدن کهن و گنجینه گرانسنگی هستیم که باید از آن پاسداری کنیم.

وی با بیان اینکه جغرافیای موسیقی ایران خط و مرز ندارد و بیشتر طیف است گفت: در کشورهای اطراف نیز می توان هنرمندان این موسیقی را پیدا کرد و در این جشنواره ها از آنها دعوت کرد. موسیقی نواحی بیش از یک نمایش یک حوزه معرفتی است و چه خوب است از این منظر به این موسیقی توجه شود.

محمدرضا درویشی دبیر این دوره از جشنواره در ابتدای مراسم با بیان اینکه جشنواره موسیقی نواحی آیینه در دوره اول صرفا موسیقی جنوب شرق ایران فارغ از استان کرمان را در بر می گیرد، گفت: اگر قرار بود همه موسیقی نواحی کشور به ویژه کرمان هم جزوی از جشنواره ما باشند ما وارد دریای بیکرانی می شدیم که فرصتی برای پوشش و معرفی آنها نداشتیم.

برگزاری یک جشنواره موسیقایی بدون حمایت دولت

درویشی گفت: جشنواره موسیقی نواحی آیینه دارد اولین جشنواره ای است که با تلاش بخش خصوصی راه اندازی، هدایت و سرمایه گذاری شده است و من به عنوان دبیر هنری این جشنواره به نمایندگی از ستاد برگزاری این جشنواره به خانم فوزیه مجد تقدیم می کنم که از اوایل دهه 50 و حتی پیش از آن نخستین تحقیقات سیستماتیک و آکادمیک خود را در سراسر ایران و در گروهی که توسط او در سازمان رادیو تلویزیون شکل گرفت، آغاز کرد. افشار با حداقل امکانات صدا و تصویر آرشیوی را تاسیس کرد که هنوز در صدا و سیما محفوظ است.

دبیر جشنواره موسیقی نواحی آیینه دار با اشاره به تغییراتی که در 5 سال گذشته برای مرکز موسیقی رخ داد ، تصریح کرد : این مرکز در این مدت نه به لحاظ نام و نه به لحاظ محتوا گسترش پیدا نکرد. به گونه‌ای که از مرکز موسیقی به دفتر موسیقی تغییر نام پیدا کرد و فعالیت‌هایش محدود شد. ضمن اینکه جشنواره‌های موسیقی فجر از عدد 100 به عدد 10 تغییر پیدا کرد و این اوخر به جای دفتر موسیقی دفترچه موسیقی شده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها