فیلم سینمایی جنجالی و ضدسرمایه‌داری «روانی آمریکایی» به یک مجموعه تلویزیونی تبدیل می‌شود. شرکت فیلمسازی لاینزگیت ـ که تهیه‌کننده این فیلم پرسروصدا بود ـ آن را با همکاری شبکه تلویزیونی اف‌ایکس به صورت یک مجموعه تلویزیونی افشاگرانه درمی‌آورد.
کد خبر: ۵۹۹۲۴۸

 نسخه سینمایی روانی آمریکایی سال 2000 روی پرده سینماها رفت و نمایش عمومی آن با جنجال و سر و صدای زیادی همراه شد. این فیلم مستقل که فقط هفت میلیون دلار هزینه تولید آن بود، در آمریکا حدود 16 میلیون دلار فروش کرد و تماشاگران بین‌المللی هم استقبال خوبی از آن کردند. منتقدان سینمایی، قصه درام آن را پسندیدند و تحلیلگران اقتصادی سینما هم از آن به عنوان یک فیلم پرفروش یاد کردند. کریستین بیل که طی سال‌های گذشته در سه‌گانه بتمنی کریستوفر نولان در نقش مرد خفاش ابرقهرمان را بازی کرد، نقش اصلی روانی آمریکایی را به‌عهده داشت و با آن به یکی از بازیگران مطرح روز سینما تبدیل شد. نسخه سینمایی روانی آمریکایی براساس قصه یک کتاب پرخواننده و موفق ادبی به همین نام ساخته شد. نویسنده کتاب برت ایستن الیس بود. کار ساخت فیلم به عهده مری هارون بود. نکته جالب این است که این خانم فیلمساز در حقیقت یک کارگردان موفق تلویزیونی است. او فعالیت هنری را از 1989 با ساخت چند مجموعه مستند برای تلویزیون شروع کرد و در کل فقط سه فیلم سینمایی کارگردانی کرده که روانی آمریکایی دومین آنهاست.

مسئولان شبکه تلویزیونی اف‌ایکس با اعلام خبر تولید مجموعه تلویزیونی روانی آمریکایی، از استفان جاورسکی، فیلمنامه‌نویس اروپایی‌تبار تلویزیونی دعوت کرده‌اند کار نگارش فیلمنامه اقتباسی این اثر تلویزیونی را بنویسد. جاورسکی پیش از این برای مجموعه‌های موفق و پربیننده‌ای مثل «کاندید» و «ژول و والهال» فیلمنامه نوشته است. این نویسنده لهستانی‌تبار با روانی آمریکایی اولین کار انگلیسی‌زبان خود را ارائه می‌کند. فیلمنامه جاورسکی برای یک فیلم تلویزیونی 90 دقیقه‌ای خواهد بود که اپیزود اول مجموعه را تشکیل می‌دهد. این اپیزود که در دنیای تلویزیون از آن به عنوان پایلوت (Pilot) اسم برده می‌شود، حال و هوا و فضای کلی مجموعه و شخصیت‌های مختلف آن را به تصویر کشیده و معرفی می‌کند. پس از پخش تلویزیونی این پایلوت و در صورت استقبال خوب تماشاگران تلویزیونی از آن، کار نگارش فیلمنامه اپیزودهای بعدی مجموعه هم شروع خواهد شد. تهیه‌کنندگان این درام اجتماعی پرتنش قصد دارند آن را در یک فصل 13 اپیزودی تهیه و تولید کنند.

قصه مجموعه روانی آمریکایی حال و هوایی امروزی خواهد داشت و مثل نسخه سینمایی، ماجراهایش در
دهه 80 میلادی اتفاق نخواهد افتاد. در نسخه سینمایی، قصه اوایل دهه 80 میلادی رخ می‌دهد و ماجرای زندگی و فعالیت‌های مردی چهل ساله به نام پاتریک بتیمن (با بازی کریستین بیل)‌ به تصویر کشیده می‌شود. پاتریک یک مدیر اجرایی قدرتمند و پولدار است که زندگی‌اش را به صورت روزمره می‌گذراند و با مشکلات کاری و اقتصادی زیادی روبه‌روست. این مشکلات باعث خلق هویتی دوگانه برای پاتریک شده است و کسی خبری از هویت پنهان او ندارد. در حالی که در طول روز وی یک فعال اقتصادی است و ظاهر شایسته و مناسبی دارد، شب‌ها به یک قاتل زنجیره‌ای بی‌رحم تبدیل می‌شود. مسئولان شبکه تلویزیونی اف‌‌ایکس می‌گویند، به عمد قصه و فضای مجموعه خود را به زمان حال منتقل کرده‌اند. به گفته‌ آنها، مشکلات اقتصادی مردم جامعه غرب در دهه اخیر بسیار افزایش یافته و بحران اقتصادی معاصر (که بسیاری از مردم و فعالیت‌های اقتصادی را فلج کرده است)‌ بسیار بدتر و شدیدتر از بحران‌هایی است که اقتصادی غرب در دهه 80 میلادی با آنها روبه‌رو بود.

هنوز زمانی از سوی تهیه‌کنندگان مجموعه برای شروع کار فیلمبرداری تعیین نشده است، ولی گفته می‌شود کلید فیلمبرداری برای اواخر پاییز در یکی از دو شهر نیویورک یا واشنگتن زده خواهد شد. تهیه‌کنندگان روانی آمریکایی تلویزیونی که به ظاهر علاقه‌ای ندارند اکنون برای کار خود اطلاع‌رسانی وسیعی کنند، درباره احتمال همکاری مری هارون به عنوان کارگردان با این مجموعه سکوت کرده‌اند. اهل فن و منتقدان تلویزیونی می‌گویند با توجه به سابقه کار درخشان این خانم فیلمساز در زمینه کارهای تلویزیونی و مستند، او بهترین گزینه برای قرار گرفتن پشت دوربین فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی است. بحث حضور داشتن یا نداشتن هارون در شرایطی در رسانه‌ها ادامه دارد که برت ایستن الیس، نویسنده کتاب روانی آمریکایی هم خودش را از چشم خبرنگاران پنهان کرده است. به این ترتیب معلوم نیست او به عنوان همکار فیلمنامه‌نویس یا مشاور طرح با مجموعه تلویزیونی که براساس قصه کتابش ساخته می‌شود، همکاری خواهد داشت یا خیر.

منتقدان تلویزیونی می‌گویند، با تولید مجموعه تلویزیونی روانی آمریکایی، ساخت مجموعه‌هایی که قاتل‌های زنجیره‌ای را در نقش اصلی خود دارد، افزایش می‌یابد. در یک سال اخیر، ساخت مجموعه‌هایی با مضمون قاتل زنجیره‌ای رونق خاصی گرفته و اهل فن عقیده دارد رونق تولید این نوع کارها، به علاقه تماشاگران برای دیدن مجموعه‌هایی برمی‌گردد که قصه‌هایشان برگرفته از ماجراهای تلخ واقعی جامعه معاصر غرب است. در یک سال اخیر، تماشاگران تلویزیونی جیمز پورفوی و مایکل اچ‌هال را در دو مجموعه تلویزیونی «دنبال کردن» و «دکستر» در نقش دو قاتل زنجیره‌ای خطرناک دیده‌اند. این مجموعه‌ها ـ که محصول شبکه‌های تلویزیونی فوکس و شوتایم است ـ جزو کارهای پربیننده رسانه کوچک هستند.

کریستین بیل، بازیگر نقش قاتل زنجیره‌ای فیلم سینمایی روانی آمریکایی در ارتباط با تولید مجموعه تلویزیونی آن می‌گوید: قصه کتاب برت ایستن الیس، حال و هوایی ضدسرمایه‌داری و ضدوال‌استریتی داشت. در نسخه سینمایی ما این فضا بخوبی ترسیم شد و تماشاگران دیدند رفتار و کارهای شخصیت‌های اصلی برگرفته از محیطی است که در آن زندگی می‌کنند. فکر می‌کنم مجموعه تلویزیونی روانی آمریکایی چون زمان و وقت بیشتری در اختیار دارد، می‌تواند نگاه دقیق‌تر و موشکافانه‌تری به قصه کتاب الیس بیندازد. در این حالت، مجموعه می‌تواند به بحث درباره آن چیزهایی بپردازد که در نسخه سینمایی روانی آمریکایی، فرصتی برای پرداختن به آنها فراهم نشد.

ورایتی / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها