از «سیب» بپرسید

آسیه.م هستم و از تهران تماس می‌گیرم، 54 سال دارم. دوهفته پیش به متخصص گوارش مراجعه کردم. پس از بررسی‌های لازم تشخیص دادند اسیداوریک من بالاست. گفتند اگر بسرعت این مشکل را برطرف نکنم، به کلیه‌هایم آسیب وارد می‌شود. می‌خواستم دو نکته را بدانم؛ اولا منظور متخصص دقیقا از آسیب چه بوده است؟ ثانیا این‌که اگر در مدت زمان کوتاه نتوانم آن را کنترل کنم چه خواهد شد؟
کد خبر: ۵۹۴۳۷۷

دکتر کورش جعفریان‌/متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

در افراد مبتلا به سنگ کلیه ابتدا باید دقیقا نوع سنگ مشخص شود. پس از آن، علاوه بر انجام درمان‌های رایج برای رفع مشکل سنگ کلیه باید رژیم غذایی فرد نیز کنترل شود. مصرف به اندازه لبنیات، مواد غذایی حاوی اگزالات مانند اسفناج و مواد غذایی پرپروتئین در افراد مبتلا به سنگ کلیه باید کنترل شده باشد.

بنابراین علاوه بر آن‌که از نظر ارولوژی باید تحت نظر باشید، حتما شرایط شما توسط متخصص تغذیه نیز کنترل شود تا با تغذیه مناسب، هم میزان اسیداوریک کنترل شود و هم این‌که پس از طی یک دوره درمان با ارائه الگوی صحیح تغذیه‌ای مشکل عود نکند. درواقع یکی از نکاتی که در افراد مبتلا به سنگ کلیه بسیار اهمیت دارد، رعایت رژیم غذایی مناسب است. در این افراد علاوه بر نوشیدن آب کافی، نوع آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

چون آب‌های درون بطری (آب معدنی) به دلیل نگهداری نامناسب ممکن است املاح بالاتر از حد مجاز داشته باشد. بنابراین نوشیدن آب لوله‌کشی شهری در صورتی که از سلامت آن مطمئن باشید، مناسب است.

در نهایت، ورزش کردن یکی دیگر از نکته‌هایی است که باید مد نظر قرار گیرد. اما قبل و بعد از ورزش باید آب کافی نوشیده شود تا بدن فرد دچار کم‌آبی نشود. علاوه بر آب، مصرف سایر نوشیدنی‌ها مانند آبمیوه‌هایی که مشکل‌ساز نیست نیز توصیه می‌شود.

دکتر سیمین وحیدی‌/ ارولوژیست

اسیداوریک نتیجه شکستن پروتئین‌ها بویژه پروتئین‌های حیوانی در بدن است. مقدار مجاز این ماده در بدن حدود 6 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است و با افزایش مصرف پروتئین‌ها و مصرف کم مایعات، غلظت آن در بدن افزایش می‌یابد. نمک اسیداوریک نامحلول است و براحتی در بافت‌های بدن از جمله رگ‌ها، کلیه‌ها و مفصل‌ها رسوب می‌کند.

رسوب این ماده در کلیه‌ها سبب سنگ‌سازی از نوع اسیداوریکی می‌شود که ممکن است با رسوب اگزالات کلسیم پوشیده شود. این سنگ‌ها معمولا در تصاویر رادیولوژی کمرنگ هستند و براحتی با سنگ‌شکنی شکسته می‌شود. نسبت به سنگ‌های دیگر، این سنگ‌ها قابلیت حل شدن با حلال‌های سنگ را دارد. به طور کلی، سنگ‌سازی در این افراد بیشتر است. گام اول، مصرف مایعات در حدی است که میزان ادرار روزانه به حدود سه لیتر برسد. قدم بعدی، کاهش مصرف مایعات است. در موارد اسیداوریک بالا (حدود 9) دارو درمانی مناسب است.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها