انفجار، همچنان شیوه استخراج در ایران است

تجارت فیروزه‌ ایران به کام ترک‌ها

رئیس جدید ایمیدرو:

خام‌فروشی ذخایر معدنی کاهش می‌یابد

دیروز به طور غیرمنتظره‌ای مهدی کرباسیان به مدیرعاملی سازمان توسعه معادن و نوسازی صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منصوب شد.
کد خبر: ۵۹۱۸۷۲
خام‌فروشی ذخایر معدنی کاهش می‌یابد

وی که از مدیران با سابقه اقتصادی است، در کارنامه خود سمت‌های گوناگونی چون ریاست کل گمرک ایران، معاونت وزیر بازرگانی، مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی و مدیرعاملی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را تجربه کرده است.

کرباسیان عصر دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما از اولویت‌های کاری‌اش گفت.

چه شد که مدیرعاملی ایمیدرو را پذیرفتید؟

سازمان توسعه معادن و نوسازی صنایع معدنی کشور به دلیل مدیریت معادن، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. روشن است که معادن، پس از نفت و گاز بزرگ‌ترین ثروت کشور را تشکیل می‌دهد.

به لطف خدا، ایران از نعمت معادن بزرگ و متعددی برخوردار شده و این سازمان باید این منابع را به استحصال رسانیده و برای رفاه مردم استفاده کند، لذا برای احیای نقش معادن در اقتصاد کشور به این سازمان آمده‌ام.

اولویت‌های کاری شما در ایمیدرو چه خواهد بود؟

با وجود تلاش‌های انجام شده در دولت‌های گذشته، بخش معدن نیاز به کار وسیعی دارد. این کار وسیع باید به توسعه و افزایش بهره‌برداری از معادن منجر شود. همچنین باید معادن جدید مورد اکتشاف قرار گیرد. برای ارتقای فناوری استخراج و تبدیل نیز باید فکرهای اساسی شود. با این حال تمام این کارها باید به دست بخش خصوصی و با سرمایه این بخش انجام شود. لذا اولویت اصلی کاری من برداشتن موانع فعالیت بخش خصوصی در معادن و کمک به افزایش چشمگیر سرمایه‌ گذاری در این بخش است. همچنین با رفع موانع بین‌المللی که در آینده انجام خواهد شد، امکان جذب سرمایه خارجی نیز در بخش معادن فراهم می‌شود تا این بخش به رقیبی برای بخش نفت و انرژی تبدیل شود.

یکی از انتقادات همیشگی به بهره‌برداری دولت از معادن، خام‌فروشی ذخایر معدنی است. در این راستا چه برنامه‌ای دارید؟

کاهش خام‌فروشی ذخایر معدنی قطعا یکی از سیاست‌های اصلی حوزه معدن است. هم نظام و هم دولت یازدهم به عنوان شاخص به این امر نگاه می‌کند. لذا ما حمایت ویژه‌ای از بخش خصوصی برای استحصال مجدد از ذخایر معدنی و تبدیل آن به فرآورده خواهیم داشت. راهکارهای عملی این موضوع نیز در آینده نزدیک اعلام می‌شود.

یکی از مسائلی که اخیرا مطرح شده، واگذاری معادن بزرگ از سوی دولت و نحوه مشارکت بخش خصوصی در مالکیت و بهره‌برداری از معادن است. آیا برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در معادن، قانون معادن را اصلاح می‌کنید؟

پاسخ به این پرسش مقداری زمان می‌طلبد و باید با صاحب‌نظران در این باره مشورت کنم. البته ایده‌هایی در ذهن دارم. اما تا آماده و پخته شدن راه دارد.

این است که در آینده نزدیک پاسخ دقیقی به این موضوع خواهم داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
۰
۰
هرگاه خام فروشی را كنار گذاشتیم آن زمان جزو كشورهای صنعتی خواهیم شد و كشوربا درآمد بالاتر - رفاه بیشتر و اشتغال زیاد تر را شاهد خواهیم بود.

نیازمندی ها