زاویه دید

مسابقه‌ای برای داوران

شبکه چهار که شبکه فرهیختگان است و بیشتر موضوعات تخصصی را مطرح می‌کند، مسابقه‌ای دارد به نام چهار، سه، دو، یک که مسابقه‌ای سینمایی و رقابتی در زمینه تدوین، بازیگری و نمایشنامه‌خوانی است.
کد خبر: ۵۹۰۱۲۲

در این مسابقه هم مثل تمام مسابقات تلویزیونی، شرکت‌کنندگان با هم رقابت می‌کنند، اما در این مسابقه گاهی بجز شرکت‌کنندگان، داوران هم ناخواسته گرفتار رقابت می‌شوند و تاحدی پیش می‌روند که در مقابل اشتباهات یکدیگر واکنش‌های محسوس نشان می‌دهند! در هر قسمت از این مسابقه سینمایی سه‌داور که عموما از یک منتقد، یک کارگردان و یک بازیگر تشکیل شده، در کنار هم به عملکرد شرکت‌کنندگان امتیاز می‌دهند و درباره امتیازی که به هر شرکت‌کننده می‌دهند یا درباره عملکرد آنها در هر بخش توضیحاتی ارائه می‌کنند، اما گاهی تفاوت نگاه داوران به مقولات هنری و شیوه‌های اجرایی شرکت‌کنندگان باعث اختلاف نظرشان می‌شود و آنها را درگیر رقابت با یکدیگر می‌کند به همین دلیل گاه برخی داوران در مقابل سخنان همدیگر واکنش نشان می‌دهند و حتی با طرح پرسش‌های تخصصی از یکدیگر اختلاف نظرشان را به رخ بیننده می‌کشند.

در یکی از قسمت‌های این مسابقه فرزاد موتمن، شهرام خرازی‌ها و میکائیل شهرستانی در مقام کارگردان، منتقد و بازیگر قضاوت مسابقه را به عهده داشتند.

شهرام خرازی‌ها موضوعی را که شهرستانی برای مسابقه بازیگری در نظر گرفته بود، نادرست ارزیابی کرد و درباره‌اش از شهرستانی سوال پرسید! در بخش دیگری از برنامه طرح سوال برای اجرای پانتومیم نیز به فرزاد موتمن سپرده شد و از آنجا که وی بیش از بازیگری در زمینه کارگردانی سر رشته دارد، به‌جای طرح موضوعی برای بازیگری به شرح صحنه پرداخت و زمان زیادی از برنامه را به توضیح جزئیات اختصاص داد. نگاه موتمن به عنوان کارگردان به مقوله بازیگری و توضیحات مفصل او واکنش شهرام خرازی‌ها و میکائیل شهرستانی را به‌دنبال داشت. تماشاگر این برنامه بسادگی می‌توانست بفهمد که شهرستانی و خرازی‌ها معتقدند که نیازی به این همه توضیح نیست و موتمن با طرح موقعیت می‌توانست توانایی شرکت‌کنندگان را محک بزند. نکته قابل توجه درباره این رویداد و اتفاقات مشابه در مسابقه چهار، سه، دو، یک این است که کارگردان این مسابقه صحنه‌های این‌چنینی را حذف نکرده و اجازه می‌دهد بیننده شاهد واکنش داوران نسبت به یکدیگر باشد. کارگردان حتی در این زمینه به کمک تماشاگر رفته و نماهای بسته‌ای از چهره داوران به نمایش می‌‌گذارد که باعث می‌شود این مسابقه دیدنی‌تر شود. مسابقه چهار، سه، دو، یک به دلیل انتخاب موضوع جذاب سینما و بازیگری، داشتن بخش‌های عملی، پرهیز از طرح پرسش‌های تئوریک و انتخاب شرکت‌کنندگانی که سابقه چندانی هم در سینما ندارند و البته به دلیل جسارت کارگردانش به یکی از مسابقه خوب تلویزیون بدل شده که برای خیلی‌ها جذاب است.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها