ساخت پیل‌ خورشیدی ارزان و کارا

محققان موسسه فناوری ماساچوست با استفاده از گرافن، پیل خورشیدی بسیار ارزان تر از پیل های سیلیکونی و با کارآیی بالا تولید کردند.
کد خبر: ۵۸۹۵۴۱
ساخت پیل‌ خورشیدی ارزان و کارا

پیل های خورشیدی ساخته شده از گرافن بسیار سبکتر و نازکتر از پیل های خورشیدی سیلیکونی هستند.

گرافن ماده‌ای است که از کربن ساخته می‌شود به طوری که با مقدار اندکی کربن می‌تواند مقادیر زیادی گرافن به دست آورد.بنابراین، قیمت تمام شده گرافن بسیار کمتر از سیلیکون خالص و استاندارد مورد نیاز پیل‌های خورشیدی سیلیکونی است.

به گفته محققان، استفاده از گرافن در ساخت پیل های خورشیدی کارایی این پیل‌ها را به بالاترین حد خود می‌رساند.

آنها افزودند: در صورت استفاده از گرافن در پیل‌ خورشیدی کارآیی آن به یک یا دو درصد خواهد رسید که در مقابل کارآیی ۱۵ تا ۲۰ درصدی پیل‌های خورشیدی سیلیکونی ناچیز است، اما باید در نظر گرفت که پیل‌های ساخته شده از گرافن بسیار نازک و همانند یک ورق کاغذ هستند و با روی هم قرار گرفتن این لایه‌‌های گرافن می‌توان پیل‌های خورشیدی با کارآیی بسیار بالا تولید کرد.

محققان خاطرنشان کردند: اگر ورقه های گرافن روی هم قرار گیرند کارآیی پیل به شدت افزایش می‌یابد به طوری که کاملا رقابت‌پذیر با انواع دیگر پیل‌های خورشیدی خواهد شد. بنابراین در حوزه‌هایی که حمل و نقل هزینه بالایی دارد مانند هواپیما و شاتل‌ها، استفاده از این پیل‌های مزیت بسیار بالایی خواهد داشت.

این پیل‌ها نسبت به پیل‌های رایج ۱۰۰۰ برابر انرژی بیشتری تولید می‌کنند علاوه ‌بر این با داشتن ضخامت یک نانومتری، بسیار سبکتر از پیل‌های معمولی است به طوری که ضخامت آن ۲۰ تا ۵۰ برابر کمتر از پیل‌های سیلیکونی است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها