راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی در دانشگاه شهید رجایی

پیل های سوختی مناسبترین و بهترین راه حل استفاده از انرژی پاک هیدروژن هستند. هیدروژن مهمترین گزینه مطرح به عنوان حامل جدید انرژی، انرژی دوستدار محیط زیست و جایگزین سوخت‌های فسیلی است. با توجه به اهمیت پیل سوختی و هیدروژن و حرکت رو به جلوی علمی کشور آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی همزمان با شش آزمایشگاه دیگر در کشور افتتاح شد.
کد خبر: ۵۴۰۵۴۱
راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی در دانشگاه شهید رجایی

دکتر رسول عبداله میرزایی، مسئول و مجری آزمایشگاه تحقیقاتی  پیل سوختی  و عضو هیأت  علمی گروه شیمی دانشگاه شهید رجایی در گفتگو با جام‌جم آنلاین تصریح کرد: بنابر اهمیت انرژی هیدروژن و پیل‌های سوختی و جایگزینی آنها به عنوان سوخت در آینده نزدیک و با توجه به رویکرد فناوری و پژوهشی موجود در کشور در زمینه انرژی‌های نو (تصویب سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی در کشور) و از طرف دیگر وجود پتانسیل‌های لازم برای حرکت در این مسیر در دانشگاه شهید رجایی که مهمترین آن سوابق پژوهشی و نیروی انسانی بود آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی با حمایت مسئولین دانشگاه و از طرف دیگر حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو) در دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی توسط خانم دکتر نسرین سلطان خواه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس عصر روز دوشنبه بیست و سوم بهمن ماه همراه با شش آزمایشگاه تحقیقاتی دیگر در کشور رسما افتتاح شد.  

مسئول آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی دانشگاه شهید رجایی افزود: این آزمایشگاه در فضای فیزیکی دانشکده علوم پایه بنا شده و توانمندی لازم در خصوص مطالعه و تحقیق در مورد الکتروکاتالیست‌ها، الکترودهای گازی نفوذی و بررسی رفتار الکتروشیمیایی آنها و تهیه مجموعه الکترود –غشا را داراست و به امید خدا در آینده با حمایت مسئولین می‌تواند در مورد آزمایش‌های تک سل و توده پیل سوختی با وات پایین تجهیز شده و به ارائه خدمات بپردازد. همچنین توان علمی فراهم شده در این آزمایشگاه می‌تواند پاسخگوی صنعت در خصوص مسائل الکتروشیمی مرتبط نیز باشد.  

میرزایی گفت: به لطف خدا، طرح پژوهشی ساخت مدل خودروی پیل سوختی با همکاری اساتید و دانشجویان دانشکده مکانیک در این آزمایشگاه انجام شده است و در حال حاضر نیز تلاش‌هایی برای بهینه کردن آن در حال انجام است. ضمنا مطالعات اولیه در خصوص استفاده از سوخت هیتان به عنوان راهبرد گذرا در نیل به اقتصاد هیدروژنی و بررسی وضعیت تولید علم در زمینه هیدروژن و پیل سوختی در کشورمان در مقایسه با کشورهای منطقه صورت گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید رجایی اضافه کرد که در حال حاضر مطالعاتی در خصوص باتری‌های روی - هوا، ساخت الکتروکاتالیست برپایه کربنی و غیر کربنی، استفاده از فلزات مختلف برای تهیه الکتروکاتالیست، مطالعه بر روی پیل‌های زیستی با پایه کاتالیستی با تمرکز بر اکسایش گلوکز، تحقیق بر روی اکسایش متانول به عنوان سوخت در پیل سوختی متانولی و انجام محاسبات تئوری بر روی فرآیندهای اکسایش و کاهش در پیل‌های سوختی دما پایین با مشارکت اساتید محترم داخل و بیرون از دانشگاه و همراهی و همکاری دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه در حال انجام است.

وی افزود: ضمنا یکی دیگر از موضوعات پژوهشی در حال انجام در آزمایشگاه، موضوع آموزش انرژی می‌باشد که فعالیت‌های مختلفی در خصوص معرفی انرژی و منابع و مصرف آن در دوره ابتدایی برای کودکان صورت گرفته و برای اولین بار، نرم افزار تعاملی آموزشی هیدروژن و پیل سوختی برای کودکان طراحی و تولید شده است. همچنین در این خصوص کارگاه‌های آموزشی برای کودکان دوره ابتدایی انجام گرفته و هم اکنون نیز این آزمایشگاه آمادگی لازم برای برگزاری این گونه کارگاه‌ها را در حوزه آموزش انرژی داراست.

مسئول آزمایشگاه پیل سوختی دانشگاه شهید رجایی اضافه کرد که محققین می توانند از طریق آدرس پست الکترونیک fclab@srttu.eduبا این آزمایشگاه در ارتباط باشند.

دکتر میرزایی در پایان اشاره کرد که تلاش می‌شود تا در این آزمایشگاه گام‌های کوچک و هماهنگ در راستای سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی صورت گیرد تا در آینده شاهد به بار نشستن نتایج فعالیت محققین کشور در عصر اقتصاد هیدروژن باشیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
Farzin
-
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
۰
۰
ان شاالله این آزمایشگاه گامی نوین و روزنه ای به سوی پیشرفت و تعالی اهداف غائی مرز و بوممان باشد
صباغان
-
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
۰
۰
براتون آرزوی موفقیت داریم.
شمخالی
-
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
۰
۰
ضمن تبریك و آرزوی توفیقات روزافزون، گام نهادن و شكوفایی علمی و كاربردی در سایه تلاش و همكاری همه مسئولین ، اساتید، دانشجویان و صاحبان صنایع به بار خواهد نشست.

نیازمندی ها