آلبالو پلو از آن دست غذاهای ایرانی به شمار می‌رود که ممکن است بسیاری از افراد شیوه و روش پخت آن را بلد نباشند و از خیرش بگذرند. اگر جزو این افرادید، با دستور پختی که در ادامه آمده، یک بار امتحان کنید. کسی چه می‌داند؟ شاید با کمی دقت و حوصله، شگفتی خانواده خود یا حتی همه افراد فامیل را برانگیختید!
کد خبر: ۵۸۸۸۲۳

مواد لازم برای ۶ تا ۸ نفر:

برنج ۱کیلو
آلبالو ۲کیلو
شکر ۲کیلو
مرغ تمیز کرده ۱عدد (در حدود ۱ونیم کیلو، یا ۱کیلو گوشت بره)
روغن ۲۰۰گرم
زعفران سائیده ۱قاشق مرباخوری
خلال پسته و بادام از هرکدام ۵۰ گرم
 

طرز تهیه:


برنج را خیس کرده و هسته آلبالو را می‌گیریم، شکر را روی آلبالو می‌ریزیم و ظرف آلبالو را (که بهتر است لعابی باشد) روی شعله می‌گذاریم تا جوش بیاید به طوری که بعد از جوش آمدن یک ربع تا ۲۰دقیقه روی آتش بماند تا شربت کمی غلیظ شود (برای آلبالو لای پلو لازم نیست شربت به مرحله قوام آمدن برسد). مربا را از روی آتش برمی داریم و می‌گذاریم کاملا سرد شود (بهتر است مربا را یک شب قبل آماده کنیم).
مرغ یا گوشت بره تمیز کرده را با یکی دو عدد پیاز و مقداری آب و کمی نمک می‌گذاریم بپزد به طوری که بعد از پختن نصف لیوان آب داشته باشد. مرغ را تکه می‌کنیم و استخوان‌های سینه و ران آن را می‌گیریم و برنج را آبکش می‌کنیم. آلبالو را از شربت درمی‌آوریم شربت زیادی مربا را چند جوش می‌دهیم تا قوام بیایدو به مصرف شربت آلبالو می‌رسانیم.
۳ تا ۴ قاشق سوپخوری روغن را با نصف لیوان آب جوش ته دیگ می‌ریزیم. نصف برنج را در دیگ ریخته و ۳-۴ قاشق از مربا را کنار می‌گذاریم (این مربا به مصرف تزئین روی دیس می‌رسد).

بقیه آلبالو از شربت خارج کرده را روی سطح برنج می‌ریزیم. نصف از بقیه برنج را روی آلبالو می‌ریزیم و مرغ با گوشت بره را روی آن قرار می‌دهیم و با بقیه برنج روی آن را می‌پوشانیم.

اطراف برنج را به شکل مخروط بالا می‌اوریم و خلال بادام را می‌شوییم و یک گوشه دیگ می‌ریزیم و روی آن را با برنج می‌پوشانیم و دیگ را روی آتش می‌گذاریم. در آن را می‌بندیم تا عرق بکند، آب مرغ یا بره را از صافی رد می‌کنیم با ۴-۵ قاشق سوپخوری روغن آبکرده و یک ملاقه شربت آلبالو مخلوط می‌کنیم و روی سطح برنج می‌دهیم و پلو را در فر یا روی آتش دم می‌کنیم. در صورت دم کردن در فر ۱ساعت و ربع تا ۱ساعت و نیم با حرارت ۳۰۰ فار‌‌نهایت باید دم بکشد و در صورت دم کردن روی آتش حرارت زیر باید ملایم باشد چون ته دیگ آلبالوپلو زود می‌سوزد.
در کشیدن آلبالوپلو باید دقت و سلیقه به کار برد، یکی دو کفگیر از روی برنج را برمیداریم و با کمی زعفران سائیده شده حل شده در آبجوش و یک ملاقه شربت آلبالو مخلوط می‌کنیم. خلال پسته را می‌شوییم و خلال بادام را با کفگیر از دیگ خارج می‌کنیم و این دو خلال را با برنج زعفرانی مخلوط می‌کنیم و برای روی دیس آن‌ها را کنار می‌گذاریم. قطعات گوشت را از دیگ خارج و پلو را در دیگ مخلوط می‌کنیم و در دیس می‌کشیم، قطعات گوشت را روی آن می‌چینیم و مربایی که کنار گذاشته‌ایم با برنج زعفرانی مخلوط شده با خلال بادام و پسته را روی دیس می‌دهیم و کمی روغن داغ کرده و یا کره آب کرده روی دیس می‌دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها