راهنمای خرید رایانه‌های لوحه‌ای جدید 7 اینچی

تبلتی برای استفاده در همه جا

امروزه رایانه‌های لوحه‌ای تبلت جای خود را بین کاربران باز کرده است و بتدریج بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. علت این امر اندازه جمع و جور، وزن کم و کارایی قابل مقایسه با تبلت‌های هشت تا ده اینچی است. در این نوشتار ما سه مدل از جدیدترین تبلت‌های هفت اینچی را انتخاب کرده و در اینجا به مقایسه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایشان می‌پردازیم. آنچه در پی می‌آید نتیجه این آزمایش‌ها و مقایسه‌های صورت گرفته روی آنهاست.
کد خبر: ۵۸۵۴۸۰

1‌ـ‌ آیپد مینی اپل

(Apple iPad Mini) یک‌سری از جنبه‌های طراحی خود را از آیفون 5 الهام گرفته و قسمت پشتی هر دو دستگاه نیز از جنس آلومینیوم آبکاری شده است. در هر دوی آنها از پوشش شیشه‌ای قسمت بالا و پایینی کیس خبری نیست. بدنه فلزی و صیقلی آن، ظاهری مستحکم به دستگاه بخشیده است، که البته هیچ شباهتی به حسی که از لمس‌کردن نکسوس7 به کاربر منتقل می‌‌شود، ندارد. برای جا دادن یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر از حد معمول در این گجت، شرکت اپل، قاب اطراف صفحه را باریک طراحی کرده تا بتواند صفحه‌نمایش با نور پس‌زمینه ال‌ای‌دی از نوع IPS با اندازه بزرگ‌تر 9‌/‌7 اینچی را در این تبلت هفت اینچی جا دهد. علاوه بر این، آیپد مینی نسبت قاب تصویر (aspect ratio) سنتی چهار به سه را به جای نسبت قاب تصویر متداول‌تر صفحه گسترده 16 به 9 برای این رایانه لوحه‌ای به کار برده است. به همین دلیل آیپد مینی بیشتر مناسب وبگردی در حالتی است که صفحه‌نمایش به طور عمودی پیش روی کاربر قرار گرفته باشد. موضوع دیگری که درباره آن باید مورد توجه قرار بگیرد تفکیک‌پذیری (رزولوشن) 1024 در 768 پیکسلی آن است. همین موضوع باعث می‌شود هنگام مشاهده متن و تصاویر گرافیکی، تصویر آیپد مینی در مقایسه با مثلا نکسوس 7 که از تفکیک‌پذیری بالاتری برخوردار است، پیکسل شده (شطرنجی) به نظر بیاید و به همین علت از رقبای دیگر خود عقب بماند. دقیقا مانند همه گجت‌های دارای سیستم‌عامل iOS، یک دکمه فیزیکی خانه (home) در وسط قسمت پایینی قرار دارد و قسمت بالای تبلت جایگاه یک دوربین اچ. دی فیس تایم 2‌/‌1 مگاپیکسلی است. دکمه پاور (روشن‌/ ‌خاموش) و ولوم صدا نیز در جایی مناسب قرار داشته و بازخورد لمسی خوبی ارائه می‌کند. در قسمت پایین این تبلت درگاه اتصال مافوق سریع رعد (Lightning) و دو بلندگوی سیستم قرار دارد. آیپد مینی بر بستر iOS 6، آخرین نگارش سیستم عامل‌های موبایل شرکت اپل می‌تازد. یکی از قابلیت‌های ویژه آن رد‌کردن لمس شدن‌های ناخواسته در کناره‌های صفحه‌نمایش است که تشخیص می‌دهد آیا شما با انگشت شست و اشاره خود بسادگی قاب آیپد مینی را گرفته‌اید یا این‌که انگشت شما به‌طور مشخص در حال تعامل با صفحه‌نمایش است.

‌‌اندازه صفحه‌نمایش: 9‌/‌7 اینچ

‌پردازنده: دو هسته‌ای (dual‌ـ‌core) از نوع Apple A5 با سرعت یک گیگاهرتز

‌‌وزن: 312 گرم

‌‌اندازه ابعاد: 200 در 7‌/‌134 در 2‌/‌7 میلی‌متر

‌‌قیمت: یک میلیون و 220 هزار تومان (نگارش 16 گیگابایتی تنها وای‌ـ‌فای)، یک میلیون و 690 هزار تومان (نگارش 16 گیگابایتی سیمکارت خور)

2‌ـ ‌نکسوس 7 گوگل

قیمت تبلت نکسوس 7 گوگل با وجود این که از حد معمول کمتر است، اما ساختاری عالی دارد. یکی از موارد برجسته این ابزار طراحی قسمت پلاستیکی پشت آن است که به کل بدنه نکسوس 7 حس خوبی می‌بخشد. سطح مات آن باعث می‌شود چربی‌ها و اثر انگشت جلوه و زیبایی آن را تحت‌الشعاع قرار ندهد. ضخامت 45‌/‌10 میلی‌متری نکسوس 7 را در برابر آیپد مینی و توشیبا رگزا تبلت AT270 بسیار قطور جلوه می‌دهد. استفاده از درگاه اتصال میکرو USB در مقایسه با درگاه‌های اتصال اختصاصی دو تبلت یاد شده فوق که با کابل یو‌اس‌بی می‌تواند برای شارژ باتری تبلت و انتقال فایل بین این دستگاه به هر گجت دیگری متصل شود، برای کاربران بسیار راحت است. دکمه‌های پاور و ولوم صدا که کمی از بدنه برجسته‌تر هستند، دسترسی به این دکمه‌ها را برای کاربر بسیار آسان کرده است. با تفکیک‌پذیری صفحه‌نمایش 1280 در 800 پیکسل، خروجی تصویری متن واضح و رنگ‌های خوبی را ارائه می‌کند. گرچه تصویرش بوضوح و روشنی صفحه‌نمایش AMOLED تبلت AT270 نیست، اما از نظر روشنی در مرتبه‌ای بالاتر از آیپد مینی قرار می‌گیرد.

نکسوس 7 با داشتن سیستم‌عامل اندروید 1‌/‌4 نگارش jelly Bean از سرعتی بیشتر و کاربردی روان‌تر از رایانه‌های لوحه‌ای دارای اندروید نگارش 0/4 بستنی حصیری (Ice cream Sandwich) برخوردار است. برخی قابلیت‌های جدید آن عبارت است از صفحه‌کلید بهینه سازی شده، Google Now و ظاهر جدید گالری آن است؛ بخصوص سیستم یادآوری آن با رابط کاربری شسته رفته‌اش در پیوستگی با حرکت‌های اشاره‌ای پیشرفت کرده است. برای مثال پایین کشیدن یک هشدار پست الکترونیکی جیمیل شما را قادر می‌کند اطلاعات بیشتری را درباره آن ببینید.

‌اندازه صفحه‌نمایش: هفت اینچ

‌پردازنده: کورتکس A9 چهار هسته‌ای (quad‌ـ‌core) با سرعت 2‌/‌1 گیگاهرتز

‌‌وزن: 312 گرم

‌‌اندازه ابعاد: 5‌/‌198 در 12 در 45‌/‌10 میلی‌متر

‌قیمت: 950 هزار تومان (نگارش تنها وای‌ـ‌فای 16 گیگابایتی)، یک میلیون و 200 هزار تومان (نگارش 32 گیگابایتی دارای قابلیت نصب سیمکارت)

3‌ـ‌ توشیبا رگزا تبلت AT270

توشیبا به منظور تنوع بخشیدن، به جای طراحی ظاهری تمام سیاه و تکراری رایانه‌های لوحه‌ای، دو نوع جلوه رنگ با سایه‌های متفاوت خاکستری را برای Regza tablet AT270 خود انتخاب کرده است. به علت استفاده از آلومینیوم، وزن AT270 با 350 گرم نسبتا سبک بوده که موجب می‌شود حمل و نقلش برای کاربر آسان باشد. برجستگی و فرورفتگی‌های بافت قسمت پشتی تبلت رگزا، در دست گرفتنش را مطمئن و آن را خوش‌دست کرده است. به‌رغم بهره‌بردن از درگاه اتصال سیمکارت، درگاه کارتخوان میکرو SD و درگاه اتصال میکرو یو‌اس‌بی، توشیبا AT270 با ضخامت 85‌/‌7 یکی از باریک‌ترین رایانه‌های لوحه‌ای بازار است. موردی را که ما درباره رگزا AT270 دوست نداریم این است که به علت داشتن اتصال شارژ باتری اختصاصی، درگاه اتصال میکرو یواس‌بی آن فقط برای انتقال داده مورد استفاده واقع شده و قابلیت شارژ باتری دستگاه از طریق آن امکان‌پذیر نیست. AT270 مجهز به یک صفحه‌نمایش 7‌/‌7 اینچی AMOLED است که رنگ‌های غنی و زنده و سیاهی‌های عمیقی را ارائه می‌کند. حتی اگر روشنایی آن روی درجه حداکثر هم قرار بگیرد، نورصفحه‌اش طوری است که به هیچ‌وجه چشم را نمی‌زند. این تبلت بر بستر اندروید 0/4 بستنی حصیری می‌تازد و توشیبا شخصی سازی‌های سبکی مانند امکان کلید زدن به منظور فعال‌سازی حالت مصرف برق متعادل و صفحه‌‌کلید مجازی از پیش نصب شده swype به صورت قراردادی (default) را روی رابط کاربری آن تعبیه کرده است. حالت متعادل مصرف برق به عنوان یک حالت مدیریت مصرف انرژی، به‌رغم تنظیماتی که از پیش برای روشنایی صفحه انجام شده، میزان روشنایی صفحه‌نمایش کنترل کرده، میزان افزاینده پردازنده را پایین می‌آورد تا زمان دوام شارژدهی باتری را افزایش دهد. به این ترتیب کاربران از قدرت اضافی شارژدهی باتری این رایانه لوحه‌ای بیشتر بهره می‌برند.

‌اندازه صفحه‌نمایش: 7‌/‌7 اینچ

‌‌پردازنده: چهار هسته‌ای کورتکس A9 با سرعت 2‌/‌1 گیگاهرتز

‌‌وزن:350 گرم

اندازه ابعاد: 5‌/‌204 در2‌/‌135 در 85‌/‌7 میلی‌متر

قیمت: نامعلوم. (توضیح این‌که قیمت‌های ذکر شده فوق در بازار، نسبت به زمان و مکان فروش ممکن است متفاوت باشد)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها