سخنگوی وزارت خارجه از پیشنهاد آتش‌بس در سوریه همزمان با ماه رمضان استقبال کرد

عراقچی: راه‌حل مشکل مصر، گفت‌وگو و آشتی ملی است

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر ضرورت استفاده از راهکار سیاسی برای حل موضوع مصر گفت: در صورتی که راهکار سیاسی عادلانه‌ای برای مردم مصر پیدا نشود باگرایش به راهکارهای نظامی، احتمال گسترش بحران به دیگر کشورهای منطقه وجود دارد.
کد خبر: ۵۷۸۰۴۷

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید عباس عراقچی در نشست خبری هفتگی خود با بیان این‌که دخالت نیروهای نظامی در هیچ دموکراسی پسندیده نیست، افزود: در دموکراسی‌های پیشرفته از هرگونه دخالت غیردموکراتیک خودداری می‌شود.

وی گفت: هرگونه تغییر و تحول سیاسی در مصر باید در چارچوب قانون اساسی این کشور باشد.

عراقچی با اشاره به این‌که مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات مصر از روز اول کاملا مشخص بود، افزود: ما از ابتدا خواهان گفت‌وگوهای ملی و احترام به خواسته‌های مردم و استفاده از ساز و کارهای دموکراتیک برای حل مشکلات این کشور بودیم.

وی درباره تاثیر تحولات عربستان سعودی و قطر بر اوضاع مصر گفت: فضای مصر همچنان غبارآلود و دارای ابهامات زیادی است و روند طبیعی خود را ندارد، بنابراین هرگونه اظهار نظر درباره ریشه تحولات این کشور زودهنگام است.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این‌که خواسته‌های مردم مصر باید محقق شود، افزود: تحولات در منطقه خاورمیانه بر دیگر کشورها تاثیرگذار است و آنچه مسلم و باعث نگرانی است این است که هر تحولی تبعات خود را دارد و ما نگران اشاعه بحران از یک کشور به دیگر کشورهای منطقه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه با ابراز تاسف از کشته‌شدن مردم در مصر اظهار کرد: راه‌حل مسائل این کشور، گفت‌وگو و آشتی ملی است.

عراقچی همه طرف‌های درگیر را به خویشتنداری و پرهیز از خشونت دعوت کرد و افزود: استمرار خشونت‌ها در مصر نگرانی همه کشورهای منطقه است.

وی درباره اظهارات برخی مقامات دولت موقت مصر که موضعگیری جمهوری اسلامی ایران درباره حوادث این کشور را دخالت در امور داخلی کشور خود قلمداد کرده‌اند، افزود: اعلام مواضع، دخالت در امور داخلی نیست.

مذاکرات هسته‌ای بعد از تشکیل دولت جدید

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از کنفرانس خبری دیروز گفت: تا وقتی که رئیس‌جمهور منتخب در دولت مستقر نشود و اعضای کابینه انتخاب نشوند، مذاکرات رسمی میان ایران و 1+5 انجام نمی‌شود.

سیدعباس عراقچی افزود: پس از تشکیل دولت جدید، مذاکرات هسته‌ای در زمان خود انجام خواهد شد.

وی با تکذیب خبر دیپلمات‌های غربی مبنی بر دیدار نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آینده گفت: ایده‌هایی برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات مطرح شده، اما هیچ تصمیم قطعی تاکنون گرفته نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از طرح آتش‌بس در سوریه همزمان با ماه مبارک رمضان استقبال کرد.

عراقچی افزود: اگر همه طرف‌های اصلی درگیر، خواهان چنین آتش‌بسی باشند مطلوب است تا به برکت ماه مبارک رمضان سلاح‌ها را زمین بگذارند و با دولت سوریه گفت‌وگو کنند. وی گفت: این درخواست سال گذشته هم از طرف دولت سوریه مطرح شد، اما در آن زمان گرو‌ه‌های معارض این پیشنهاد را نپذیرفتند.

عراقچی افزود: ما خواهان کنارگذاشتن سلاح و درگیری و برقراری آتش‌بس کامل در سوریه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اظهارات گروه‌های معارض که گفته بودند اگر سلاح دریافت نکنند به القاعده می‌پیوندند، گفت: پیوستن معارضان به گروه‌های تروریستی اقدام خطرناکی است که ما همواره درباره آن هشدار داده بودیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها