احتمال جیره‌بندی آب در سه کلانشهر

معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور با تشریح برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای تامین آب شرب کشور در تابستان امسال گفت: با اینکه در بسیاری از شهرها تنش آبی وجود دارد اما اصفهان، بندرعباس و یزد در صورت عدم رعایت الگوی مصرف با کمبود مواجه خواهند شد.
کد خبر: ۵۷۶۰۱۳
احتمال جیره‌بندی آب در سه کلانشهر

به گزارش مهر، حمیدرضا تشیعی با تشریح اقدامات صورت گرفته برای تامین آب شرب در تابستان سال جاری گفت: در حال حاضر تنها 3 شهر کوچک به طور جدی دارای برنامه نوبت بندی هستند که عمدتا روستا شهرهایی بودند که به شهر تبدیل شده اند و این نشان می‌دهد که با وجود محدودیت اعتبار داخلی و تملک دارایی شرکت‌ها وضعیت تحت کنترل است.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: مردم باید با مدیریت مصرف و رعایت الگوی مصرف بالانس تولید مصرف را دستخوش تغییر نکنند و اگر اتفاقی اینچنینی رخ دهد ممکن است در برخی مناطق با کمبود و یا افت فشار روبرو شویم که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

وی با اشاره به آغاز تابستان افزود: اقدامات پیشگیرانه شرکت‌های آب و فاضلاب از جمله بحث برآورد میزان افزایش و کمبود آب و انجام اقدامات کوتاه مدت شامل بهسازی چاه‌ها و منابع تولید، حفر و تجهیز چاه‌های جدید، تدارک تامین آب از بخش خصوصی و خرید آب از بخش کشاورزی بسیار موثر بوده است.

این مقام مسوول در آبفای کشور ادامه داد: همچنین کارهایی مانند اجاره و استفاده از منابع تامین آب سایر ارگان‌های دولتی و غیردولتی و تسریع در اجرای پروژه‌های آبرسانی، مباحث مربوط به مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا در شبکه‌های توزیع آب توسط شرکت‌ها آغاز شده است.

به گفته تشیعی، تاکنون وضعیت تامین آب شرب عادی است و پیش بینی ما این است که بتوانیم با همین وضعیت تابستان را طی کنیم. وی یادآور شد: البته اکنون در بسیاری از شهرها تنش آبی وجود دارد و در شرایط سر به سر قرار داریم، اما انتظار این است که مردم با مدیریت مصرف و رعایت الگوی مصرف بالانس تولید مصرف را دستخوش تغییر نکنند و اگر اتفاقی رخ دهد ممکن است در برخی مناطق با کمبود و یا افت فشار روبرو شویم که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام شهرها در صورت عدم صرفه جویی سر به سر بوده و یا ممکن است در صورت عدم صرفه جویی با افت فشار مواجه شوند؟ گفت: شهرهایی مانند اصفهان و یزد که وابستگی به حوضه زاینده رود دارند، عمدتا شهرهای هستند که با مشکل و محدودیت منابع آب در منابع سطحی روبرو هستند.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور تصریح کرد: همچنین شهرهایی مانند بندرعباس نیز با افت سطح آب زیر زمینی مواجه هستند که ممکن است در شرایط سر به سر با افت فشار روبرو شوند و البته امیدواریم که این اتفاق رخ ندهد.

تشیعی تصریح کرد: در حال حاضر  شهر جیرنده در استان گیلان، شهرهای روئیدر و سیریک در استان هرمزگان و شهر جوزم در استان کرمان دارای نوبت بندی آب هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها