سید محمد خاتمی:

کار درستی کردم نیامدم

خوشحالی احمدی‌نژاد از انتخاب روحانی

مشاور پیشین رئیس جمهور می‌گوید: همان روزشمارش آرا من تماسی با احمدی‌نژاد داشتم و فهمیدم او از انتخاب روحانی خوشحال شده است. این خوشحالی به اندازه ای بود که ایشان دیدار رئیس جمهور منتخب رفت. سابقه نداشت که رئیس جمهور به دیدار رئیس جمهور منتخب برود.
کد خبر: ۵۷۵۵۶۹
خوشحالی احمدی‌نژاد از انتخاب روحانی

مهدی کلهر در گفت وگو با خبرآنلاین در خصوص مهمترین خدمات احمدی‌نژاد گفت: سال ۸۴ انقلاب اسلامی از طریق دیپلماسی عمومی و نه از طریق دیپلمات‌ها صادر شد و اولین خدمت احمدی‌نژاد درست کردن دیپلماسی عمومی در کشور و منطقه بود.

وی دومین کار رئیس جمهو را پیگیری اهداف و ارزش‌های انقلاب دانست.

مشاور پیشین رئیس جمهور ایران در دولت نهم و دهم اصلی ترین خطای محمود احمدی نژاد را تعویض همراهانش دانست و گفت: اصلی ترین خطای احمدی‌نژاد این بود که همراهان خودش را تعویض کرد. من معقتد نیستم رئیس جمهور باید به حرف مشاورش عمل کند. ولی حداقل بشنود، ولی ایشان نمی‌شنید.

وی اشکال احمدی‌نژاد را «شتاب زدگی اش» در تصمیم گیری‌ها خواند و اظهار داشت: برای تصمیات بزرگ بالاخره باید عقلا را دور هم جمع کرد. همیشه می گویند «بد تصمیمی» از «بی تصمیمی» بهتر است و این یک اصل مدیریتی است! اما به این معنی نیست که هر «بد تصمیمی» بهترین است و این شیوه نباید عادت شود.

افزایش تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران

تلویزیون آمریکا با اشاره به تشدید تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران گفت: درست چند هفته پس از انتخاب یک رئیس جمهوری جدید در ایران تحریم های تصویب شده در آغاز ژانویه امسال با فرمان اجرایی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دامنه و شدت آن علیه ایران گسترش یافت.

گزارشگر این تلویزیون افزود: به گفته مقامات ارشد دولت اوباما این تحریم ها جزیی از قانون مجوز دفاع ملی آمریکا بخش انرژی کشتیرانی و کشتی سازی و فروش ، تسهیل و انتقال قابل توجه کالا و خدمات توسط شرکت های غیر آمریکایی به ایران را ممنوع می کند و تجارت هر گونه فلز قیمتی طلا سرب آلومینیوم فولاد و هر گونه نرم افزار مرتبط با فن استخراج و ذوب فلزات و یا برای تکمیل روند صنعتی را نیز محدود می کند.

غرب و فرصت خروج از بحران

روزنامه فرانسوی فیگارو با انتشار مقاته ای از فرانسوا نیکولو، سفیر سابق فرانسه در ایران،  در مورد درس هایی که باید از انتخاب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری گرفت نوشت: انتخاب روحانی قطعاً یک موفقیت برای نظام بود. زمانی که روند انتخابات با انتخاب هشت نامزد وفادار به نظام آغاز شد، راس نظام توانست در زمان مناسب نسیم دموکراسی را انتقال دهد.و این نظام با این رفتار، دوره ای جدید را از نظرمقبولیت یا شاید مشروعیت در چشم مردم و به همان اندازه در جهان خارج به دست آورد.

 سفیر سابق فرانسه در ایران نوشته است:روحانی گفته است خواستار حل سریع بحران هسته ای و لغو تا حد ممکن سریع تحریم ها است،اگر غربی ها آن را یک اقرار ضعیف بدانند و از این پس ایران را در اختیار خود بدانند، آنها فرصت خروج از بحران را از بین خواهند برد. قبلاً آنها اعتماد به رئیس جمهور اصلاح طلب خاتمی را رد کرده بودند و این سیاست خاتمی را بسیار تضعیف کرد، سپس با احمدی نژاد مواجه شدند. تکرار این اشتباه بسیار تاسف آمیز خواهدبود .

سیگنال‌های تهران و واشنگتن

روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا با انتشار مقاته ای با عنوان«سیگنال‌های مهم تهران به واشنگتن» نوشت:حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، اعلام کرده که ایران به شرط اجرای برخی از شرایط، برای گفتگو با امریکا آمادگی دارد. امریکا نیز از آمادگی خود برای انجام مذاکرات مستقیم با جمهوری اسلامی ایران سخن گفته است. تحلیلگران معتقدند که احتمال انجام گفتگوهای رسمی و مستقیم وجود دارد، اما نه در سطح عالی.

در روز 15 ماه ژوئن، بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، امریکا در خصوص انجام مذاکرات دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد. جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، گفت: «ما نیز مانند یاران بین المللی خود برای انجام مذاکرات مستقیم با دولت ایران آمادگی داریم». باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، نیز از سخنان وی حمایت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها