سید محمد خاتمی:

کار درستی کردم نیامدم

شیوه مذاکره آمریکا با ایران

دنیس راس از مقامات سابق آمریکایی می‌گوید که واشنگتن در عین اینکه باید از فرصت روی کار آمدن حسن روحانی برای حل مساله هسته‌ای ایران استفاده کند، در این مذاکره باید احتیاط نیز پیشه کند.
کد خبر: ۵۷۴۲۰۸
شیوه مذاکره آمریکا با ایران

«دنیس راس»، نماینده ویژه آمریکا در امور اختلافات اعراب – اسرائیل از سال 1993 تا 2001 و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه و جنوب آسیا از سال 2009 تا 2011، یادداشتی را در نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز در خصوص شیوه مذاکره با رئیس‌جمهور جدید ایران منتشر کرده است.

وی در این یادداشت تصریح کرده است: «انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران این احساس را ایجاد کرده است که امکان‌های جدیدی برای پیشرفت در خصوص مساله هسته‌ای ایران به‌وجود آمده است. ما باید به این امکان‌ها پاسخ دهیم اما با احتیاط.»

دنیس راس این باور را مطرح کرده که آمریکا باید «پیشنهاد آخر» را به ایران بدهد که شامل آن چیزی باشد که نهایتا آمریکا حاضر به پذیرش آن است و این پیشنهاد حتی در صورتی که شرکای آمریکا در مذاکرات و بالاخص روسیه با آن مخالف باشند، باید ارائه شود.

روحانی معجزه گر نیست

 یک استاد دانشگاه گفت: «آنچه برای آینده دولت یازدهم بسیار مهم است این است که مردم اعتماد خود این دولت را از دست ندهند؛ مردم قبول کنند اگر مطالباتشان هنوز تحقق پیدا نکرده به این دلیل نیست که در انتخاب خود اشتباه کردند، به این دلیل نیست که روحانی نسبت به مطالبات آنها بی تفاوت است؛ بلکه به این دلیل است که تحقق آن مطالبات در ورای توان روحانی بوده است.»

دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: «خیلی از مطالبات ناشی از عملکرد هشت ساله اصولگرایان است و تحقق بسیاری از مطالبات نیازمند زمان و همکاری قوای دیگر و دیگر مراکز قدرت است و آقای دکتر روحانی نه عصای موسی دارد، نه معجزه می تواند بکند و نه قدرت لایتناهی دارد.»

علت واقعی کناره گیری امیر قطر

منابع آگاه گفتند که کناره گیری امیر قطر از قدرت به نفع فرزندش زیر فشار آمریکا صورت گرفت.

شبکه تلویزیونی روسیا الیوم به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: علت اینکه شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر قدرت را به فرزندش تمیم واگذار کرد برخلاف ادعای بسیاری وضعیت جسمانی و سلامتی امیر قطر نبود بلکه فشاری بود که آمریکا به امیر قطر وارد کرد.

بر پایه این گزارش، حقیقت این است که واشنگتن به دسیسه های سری مربوط به حمایت از افراد جهادی در سوریه و عملیات مالی غیرقانونی که قطر به آن متوسل شد، پی برده است.

براساس اطلاعات غیررسمی، کاخ سفید که نفوذ زیادی در قطر دارد امیر این کشور را وادار به کناره گیری از قدرت و تحویل آن به فرزندش کرد؛ فردی که واشنگتن وی را انتخاب کرد.

 پرونده مشایی در وزارت اطلاعات

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از ارسال پرونده شکایت از اظهارات مشایی به نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور خبر داد.

مصطفی افضلی‌فرد نماینده اردبیل گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: پرونده‌ای در خصوص اظهارات مشایی در مورد انبیا(ع)، مکتب ایرانی، حضرت مسیح (ع)، مدیریت داوود نبی(ع)  و رژیم صهیونیستی در کمیسیون اصل 90 تشکیل و مورد بررسی قرار گرفت که این پرونده برای رسیدگی به مبادی ذی‌ربط ارسال شد.

وی در ادامه بیان کرد: این پرونده با شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی تنظیم شده که تعدادی از نمایندگان مجلس هفتم و هشتم نیز در میان شاکیان حضور دارند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در پاسخ به این سوال که نتیجه نهایی رسیدگی به پرونده شکایت از مشایی به چه دستگاهی ارسال می‌شود، بیان کرد: پرونده‌های کمیسیون اصل نود مجلس عمدتا به نهادهای نظارتی همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور فرستاده می‌شود و پرونده شکایت از مشایی نیز به این نهادها ارجاع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها