اعزام نیروی ویژه پلیس به 5 شهر برزیل

به منظور مقابله با گسترش اعتراض‌های احتمالی در برزیل، دولت برزیل بزودی نیرویی ملی مرکب از نیروهای ویژه پلیس را برای تامین امنیت در پنج شهر از شهرهای محل برگزاری جام کنفدراسیون‌ها که شاهد تظاهرات خشونت‌آمیز است، مستقر خواهد کرد. این در حالی است که دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل با استقبال از معترضان، ادامه اعتراضات را نشانه قدرت دموکراسی در کشورش می‌داند.
کد خبر: ۵۷۲۶۴۱

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزارت دادگستری برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد شماری از اعضای این نیروی ملی که نقش پلیس را در هر ایالت در صورت مناقشات اجتماعی یا اوضاع استثنایی ایفا می‌کنند، به شهرهای ریودوژانیرو، میناس گرایس، باهیا، سئارا و برازیلیا اعزام می‌شوند. گفته می‌شود این تدبیر فعلا در ایالت پرنامبوک که مرکز آن ریسف نیز میزبان برخی از رقابت‌ها است، اجرا نمی‌شود. بر طبق بیانیه وزارت دادگستری، این نیروهای اعزامی در واقع نقش آشتی‌دهنده و میانجی و نه سرکوب را برعهده خواهند داشت.

این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که طی چند روز گذشته ده‌ها هزار نفر در سائوپائولو دست به تظاهرات زده و خواهان کاهش فساد، لغو افزایش قیمت حمل و نقل عمومی و حکومتداری بهتر شدند. این تظاهرات طی چند روز اخیر عمدتا مسالمت‌آمیز بوده، اما سه‌شنبه شب در سائوپائولو، پلیس ضدشورش با معترضان درگیر شد. تعدادی از مغازه‌ها و بانک‌ها از سوی گروهی از فعالان که صورت‌های خود را پوشانده بودند، تخریب و غارت شد. مهاجمان با سایر معترضانی که سعی داشتند خشونت‌ها را متوقف کنند، درگیر شدند.

در همین حال، دیلما روسف رئیس‌جمهور برزیل در نخستین واکنش رسمی به اعتراضات گسترده مردمی، ضمن بحق و مشروع خواندن مطالبات تظاهرکنندگان، بر ضرورت ارائه خدمات بهتر و پاسخگویی بیشتر دولت تاکید کرد.

به گزارش رویترز، روسف سه‌شنبه در سخنان تلویزیونی در برازیلیا، پایتخت برزیل، گفت که دولتش خواسته‌های تظاهرکنندگان برای تغییر را شنیده است و تظاهرکنندگانی که روز دوشنبه به خیابان‌ها آمدند، پیامی روشن به مقامات ارشد سیاسی در سطوح مختلف دولت ارسال کردند.

وی در واکنش به تظاهرات بیش از ۲۰۰ هزار نفری روز دوشنبه در چند شهر برزیل تاکید کرد، دولت خود را برای تحقق تغییر اجتماعی متعهد می‌داند و به بسیاری از نگرانی‌های تظاهرکنندگان به دقت توجه دارد. روسف افزود امروز برزیل، کشور قوی‌تر از گذشته است و این تظاهرات نشان‌دهنده قدرت دموکراسی در کشور است.

اعتراضات خیابانی ابتدا در چند شهر برزیل و در اعتراض به افزایش هزینه حمل و نقل عمومی آغاز شد، اما به سرعت و به دنبال حمله هفته گذشته پلیس به تظاهرکنندگان در شهر سائوپائولو و مجروح شدن بیش از صد نفر، به شهرهای دیگر گسترش یافت. حال دامنه اعتراض‌ها به مسائلی همچون میزان بالای فساد، وضع نامناسب خدمات بهداشتی و آموزشی و هزینه‌های بالای زندگی کشیده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها