به دنبال نظارت و کنترل شدید مرزهای شرقی کشور تردد قاچاقچیان به سمت مرزهای آبی ایران ​تغییر پیدا کرده است

سیستان و بلوچستان برای قاچاقچیان ناامن می‌شود

روند رو به افزایش تولید خشخاش و مواد مخدر در سال‌های اخیر در افغانستان موجب شده برنامه نظارت و کنترل مرزهای کشور بویژه در سیستان و بلوچستان شدت بیشتـری پیدا کند، به طوری که به گفته مسئولان هم‌اکنون مسیر تردد قاچاقچیان از مـــــرزهای شرقی به سمت مرزهای آبی کشور تغــییر پیدا کرده است.
کد خبر: ۵۷۰۶۱۱

سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی است که با وجود برخوردار بودن از ظرفیت‌های بسیار بالا در بخش کشاورزی، منابع طبیعی،‌ میراث تاریخی و گردشگری ولی متاسفانه به دلیل همجواری با کشور افغانستان و تردد و ایجاد ناامنی‌های بسیار از سوی قاچاقچیان مواد مخدر، تاکنون نتوانسته است از این ظرفیت برای اشتغالزایی و بهره‌وری اقتصادی استفاده کند.

با این حال در پی نظارت و کنترل شدید مرزهای شرقی کشور در سال‌های اخیر، امنیت تا حد زیادی در این استان برقرار و از تردد قاچاقچیان کاسته شده است، به طوری که این گروه مدتی است با تغییر جهت از شرق به سمت جنوب، مرزهای آبی کشور را برای تردد خود و انتقال مواد به کشور انتخاب کرده‌اند.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به طرح‌های کنترلی و انسداد مرز در استان سیستان و بلوچستان گفت: قاچاقچیان مواد مخدر به دلیل نظارت و انسداد مرزهای شمالی استان، مسیر قاچاق را به سمت مرزهای جنوبی تغییر داده و اکنون از طریق دریا نسبت به قاچاق و انتقال مواد مخدر مبادرت می‌کنند.

طاها طاهری افزود: متاسفانه در کشورهای همسایه لابراتوار ساخت هروئین توسط قاچاقچیان ایجاد شده است و مواد اولیه آن از طریق مرزهای ایران حمل می‌شود، ولی تلاش نیروهای انتظامی و مرزبانی و همچنین سربازان گمنام امام زمان(عج) تا‌کنون آنها را ناکام گذاشته است.

وی با بیان این‌که اکنون بسیاری از استان‌های کشور از وجود معتادان پرخطر پاکسازی شده است، تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان نیز باید تا دو ماه آینده هیچ مشکلی در این رابطه وجود نداشته باشد.

طاهری با بیان این‌که تمامی امکانات لازم به منظور برخورد با این پدیده اختصاص خواهد یافت، یادآور شد: ایجاد مراکز بازپروری و ترک اعتیاد خصوصی و دولتی در شهرهای زاهدان، زابل و ایرانشهر و همچنین شناسایی خرده‌فروشان مواد مخدر توسط نیروی انتظامی و همکاری دستگاه‌های قضایی و اجرایی در این استان زمینه را برای اجرای طرح جمع‌آوری خرده فروشان و معتادان پرخطر فراهم کرده است.

ایمن‌سازی دیگر استان‌ها

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در همین راستا گفت: کنترل مرزها و ایمن شدن این استان از مواد مخدر و قاچاقچیان، سبب مصون ماندن سایر استان‌ها از این بلای خانمانسوز می‌شود.

به گزارش ایرنا، حاتم نارویی در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اگر بخشی از امکانات، تجهیزات و اعتباراتی که در سایر استان‌ها برای مبارزه با مواد مخدر به‌کارگیری می‌شود، در سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار گیرد، بیشتر نقاط کشور از گرفتار شدن به این بلای خانمانسوز مصون می‌شود.

وی با اشاره به وجود مردان و زنان معتاد در برخی معابر استان تاکید کرد: وجود و مشاهده زنان معتاد در برخی معابر، تحمل‌ناپذیر است و به همین دلیل سازمان‌های دست‌اندرکار از جمله بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی، باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای پیشگیری، جمع‌آوری و درمان معتادان را به صورت جدی انجام دهند تا دیگر با مشکلی به نام مواد مخدر در استان روبه‌رو نباشیم که البته این حرکت از مدتی پیش آغاز شده و باید این روند بیش از پیش ادامه یابد.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با اشاره به راه‌اندازی دو مرکز کاهش آسیب‌ها و احیای زندگی و مراکز نگهداری و ترک اعتیاد معتادان در استان گفت: بهزیستی استان با 200 میلیون تومان اعتبار تخصیصی کار را شروع کرده و تمام دستگاه‌ها نیز پای کار هستند و با قاطعیت و سرعت باید این استان از معتادان پرخطر و فروشندگان موادمخدر پاکسازی شود.

وی با تاکید بر ضرورت راه اندازی مرکز نگهداری معتادان در شهرستان ایرانشهر افزود: مشکلی برای تامین بودجه به منظور راه‌اندازی این مرکز وجود ندارد و باید هر‌چه زودتر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی چنانچه با مشکل اعتباری در زمینه احداث این مرکز دارند مراتب را گزارش کنند.

نارویی با بیان این‌که پذیرفتنی نیست معتادان زن و مرد در خیابان‌ها و معابر بدون هیچ مشکلی تردد کنند، افزود: این افراد نیز فرزندان همین ملت هستند و متاسفانه به هر دلیلی گرفتار دام سودجویان و سوداگران مرگ شده‌اند، بنابراین باید برای درمان بیماری آنان اقدام کرد که خوشبختانه حرکت‌ها آغاز شده است.

سیدمهدی طباطبایی، معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با اشاره به فعالیت 39 مرکز خصوصی و ده مرکز دولتی ترک اعتیاد در استان و صدور مجوز برای 28 مرکز دیگر گفت: دانشگاه علوم پزشکی اقدامات لازم در زمینه درمان معتادان و همکاری با شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر و بهزیستی را انجام داده و با جدیت نیز پای کار است و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

ضرورت تامین معاش مرزنشینان

نماینده اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: سربازان گمنام امام زمان (عج) در سال گذشته با انجام بیش از 20 عملیات افزون بر 14 هزار و 500 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف کردند.

وی تصریح کرد: قاچاق موادمخدر بستر شرارت و تروریست شده است؛ زیرا با توجه به حضور مقتدرانه نیروهای مرزبانی و امنیتی در مرزها، تروریست‌ها جرأت وارد کردن تجهیزات، ادوات و مواد منفجره به داخل کشور را ندارند و به همین سبب دست به دامان قاچاقچیان موادمخدر می‌شوند تا در داخل محموله‌های خود این تجهیزات و مواد منفجره را نیز منتقل کنند که تاکنون چند مورد آن کشف شده است.

این مقام امنیتی استان تاکید کرد: از آنجا که برخی نقاط مرزی زمینه‌های لازم برای ورود مواد مخدر را دارد، لازم است اقدامات اساسی برای اشتغال و تامین معاش مرزنشینان انجام شود تا سوداگران مرگ نتوانند از این خلأ سوء‌استفاده و شماری از مرزنشینان را جذب فعالیت‌های غیر قانونی و ضدانسانی خود کنند.

تقویت مرز سراوان

در همین حال فرمانده نیروی انتظامی کشور نیز با اشاره به این‌که تقویت مرزهای کشور از ابتدای برنامه چهارم آغاز شده است، اظهار کرد: خلأ‌های مرزی باید تا پایان برنامه پنجم توسعه پوشانده شود.سردار احمدی مقدم با بیان این‌که حوزه سیستان و بلوچستان یکی از معابر مواد مخدر، عابران غیرمجاز، کالای قاچاق و تروریست‌هاست، افزود: امسال تمرکزمان را در این حوزه گذاشته‌ایم و باقیمانده مرز زمینی سراوان را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وی با بیان این‌که تلاش‌های مهندسی برای بسترسازی استقرار واحدهای مرزی در این مرز در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در مرزهای آبی نیز حضور تقویت شده دو برابری نسبت به امروز را خواهیم داشت که شناورها و امکانات دریایی اکنون خریداری شده و بزودی ناوگان به ما می‌پیوندد.

سردار احمدی مقدم همچنین با اشاره به این‌که خراسان جنوبی امن‌ترین استان از نظر مردم در سال گذشته بود، تصریح کرد: از ابتدای امسال روزانه ده فقره سرقت در این استان صورت گرفته که حدود هفت فقره از این سرقت‌ها، خرد و بسیار ناچیز بوده است. آمار جرایم خشن از جمله گروگانگیری، سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف نیز در خراسان جنوبی تقریبا صفر یا تک رقمی است.وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته این استان دستخوش مشکلات امنیتی عدیده‌ای بود، گفت: اکنون این استان امن‌ترین استان کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها