عبدالرضا اکبری:

از نقش‌های منفی هراسی ندارم

عبدالرضا اکبری که در تلویزیون نقش‌های مختلفی ایفا کرده و از مجرب‌ترین بازیگران تلویزیون به شمار می‌رود، در سریال جدید محمدرضا ورزی، یکی از نقش‌های منفی کارنامه بازیگری خود را ایفا می‌کند. با او درباره ویژگی‌های این نقش تازه صحبت کرده‌ایم که از نظر می‌گذرانید.
کد خبر: ۵۶۷۷۷۴

آقای اکبری! با گذشت سه ماه از سال جدید، شرایط کاری امسال‌ خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سال 92 هم مثل سال 91 در هیچ طرح ‌خاصی حضور ندارم و فقط بعضی روزها برای بازی در سریال معمای شاه آفیش می‌شوم.

از چه زمان به گروه بازیگران معمای شاه اضافه شدید؟

من از قبل عید مقابل دوربین این سریال رفته‌ام. مدتی در کاخ سعدآباد بازی داشتم، بخشی از کار در مجلس تصویربرداری شد و از ایام نوروز تا به حال نیز جسته‌گریخته کار کرده‌ایم.

تا چه حد با شخصیتی که نقش آن را بازی می‌کنید، آشنایی دارید؟

سرلشکر فضل‌الله زاهدی شخصیت شناخته شده‌ای در تاریخ معاصر است. زاهدی جزو افرادی است که مقابل شخصیت‌هایی چون مصدق، کاشانی و... قرار می‌گیرد.

بازی کردن در نقش شخصیت‌های شناخته شده (چه مثبت و چه منفی) چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایفای نقش شخصیت‌های مشهور ملی، مذهبی و سیاسی کشور شاید آرزوی هر بازیگری باشد. این نقش‌ها بازیگر را در کانون توجه قرار می‌دهد و اگر خوب از پس آنها بر‌بیاید برای همیشه اسمش را در قالب آن شخصیت‌ها جاودان می‌سازد؛ به طوری که ما هیچ تصویری از مالک اشتر بجز داریوش ارجمند در ذهن نداریم. اما از سویی دیگر، بازی در این نقش‌ها بسیار خطرناک است و کمترین اشتباهی، واکنش مردم را بر می‌انگیزد.

مثبت یا منفی بودن نقش برای شما تفاوتی نمی‌کند؟

اگرچه همیشه نقش‌های مثبت به من داده می‌شود و تجربه جدی بازی به جای کاراکتری منفی نداشته‌ام، اما از تجربه کردن آن هراسی ندارم و بازی در نقش سرلشکر زاهدی را با کمال میل پذیرفتم. به نظر من بازیگر نقش منفی نباید از انزجار مردم نسبت به خودش بترسد، بلکه باید بداند اگر واقعا نفرت مردم را برانگیخت یعنی در نقشش کاملا موفق بوده و مردم با اتمام سریال علاقه دوچندانی به او خواهند داشت.

به این که بعضی بازیگرها برای نقش‌های مثبت و بعضی برای منفی ساخته شده‌اند،اعتقاد دارید؟

نه همیشه. اگرچه بعضی بازیگران برخی نقش‌های خاص را قشنگ اجرا می‌کنند، اما این باعث نمی‌شود فرصت از دیگران گرفته شود. به نظر من اگر کسی قدرت بازیگری داشته باشد و در گروه فیلمسازی حرفه‌ای با راهنمایی‌های مفید کارگردان و فیلمنامه‌نویس و احیانا بازیگردان همسو شود، از پس هر نقشی چه مثبت و چه منفی بر خواهد آمد.

با توجه به این که سریال‌های متعددی درباره حوادث سال 57 و ماجراهای سقوط حکومت پهلوی ساخته شده، این سریال چه رهیافت‌هایی برای فرار از تکرار و کلیشه پیدا کرده است؟

هر فیلمنامه‌نویس و کارگردانی روایت خاص خودش را از یک ماجرای تاریخی دارد. اگرچه درونمایه داستان همیشه یکی است، اما به اعتقاد من می‌شود بی‌نهایت فیلم و سریال از همان موضوع تکراری ساخت که هر‌کدام گروهی از علاقه‌مندان را به خود جذب کند. این تفاوت‌ها نه‌تنها بین کارگردان‌های مختلف وجود دارد، بلکه هر کارگردانی در بازه‌های زمانی مختلف با تغییر شیوه ساخت و دیدگاه مواجه می‌شود و قطعا اگر میرباقری دوباره شروع به ساخت سریال امام علی(ع) بکند با سریال قبلی‌اش متفاوت خواهد بود.

مریم اکبرلو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها