اقبال به رشته‌های مبارزه‌ای و جایگاه خاص کشتی

رشته‌های رزمی و مبارزه‌ای همواره در عرصه بازی‌های المپیک جایگاهی ویژه داشته‌ و از سوی تماشاگران با استقبال لازم مواجه شده است. شاید اگر غیر از این بود تکواندو مجوز المپیکی شدن را در ابتدای قرن بیست و یکم نمی‌گرفت و امروز نیز دو رشته رزمی کاراته و ووشو پشت چراغ قرمز ورود به بازی‌های المپیک از سال 2020 قرار نمی‌گرفتند.
کد خبر: ۵۶۶۴۵۴

هرچند ‌در‌صورت حذف کشتی از بازی‌های المپیک، ما در دو رشته ووشو و کاراته نیز از چنان توانایی و پتانسیلی برخورداریم که به مدال‌آوری خود در سطح بازی‌های المپیک ادامه دهیم، اما واقعا حیف خواهد بود‌ اگر این رشته سنتی با قدمت حضور در بازی‌های یونان باستان تا امروز به حضورش در بازی‌های المپیک پایان دهد. ورزشی که در کشورهای مختلف دنیا طرفداران خاص خود را دارد و بر همین اساس نیز هست که در زمان اعلام حذف احتمالی کشتی از این بازی‌ها، سیل انتقادها به تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک سرازیر شده است.

هرچند امروز کشتی در رقابت با هفت رشته دیگر برای گرفتن رای اعتماد مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک در اجلاس سن‌پترزبورگ (8 خرداد) شرایط ‌ حساسی را تجربه می‌کند، اما باید اشاره کنیم که بحث حذف این رشته از المپیک یا کاسته شدن یک رشته از آن، اکنون مدتی است که از سوی تشکیلات IOC بر سر زبان‌ها بوده است. شاید اگر در ده سال گذشته به این سو که بحث حذف کشتی مطرح شد، اقدامات لازم برای بقا و ماندگاری این رشته کهن در عرصه بازی‌های المپیک صورت می‌گرفت، امروز مجبور نبود با رشته‌هایی رقابت کند که چندان برای مردم دنیا شناخته شده نیست و گستردگی کشتی را ندارد.

تغییرات پیاپی و بدون هدف در مقررات و قوانین مبارزه‌ای کشتی، بیش از آن‌که به نفع این رشته باشد و مبارزه‌ها را فنی‌تر و کیفی‌تر سازد، آن را از حیز انتفاع انداخت تا کشتی طی این سال‌ها و با وجود فنون بسیار و پرتابی‌اش، به هل دادن صرف خلاصه شود. انجام مبارزه‌هایی کسل‌کننده و خمیازه‌آور طی این سال‌ها، مسئولان کمیته ملی المپیک را در قبال هجمه‌ای که برای پس زدن این رشته از بازی‌ها صورت می‌گرفت، مجاب کرد تا در تصمیمی سنگین برای کشورهایی مانند ایران، روسیه، آمریکا، ترکیه، ژاپن، بلغارستان، اکراین، گرجستان، کوبا و... اعلام کنند که می‌خواهند در رابطه با حضور کشتی در المپیک تجدیدنظر کنند.

به هر صورت فکر کردن به حذف احتمالی کشتی نیز سخت است چه برسد به آن‌که این تصمیم نهایی شود که در آن صورت موقعیت و جایگاه این رشته در خود کشورهای حامی آن نیز به خطر خواهد افتاد که به‌طور طبیعی این مساله برای ورزش ایران نیز لطمات خاص خود را خواهد داشت. آن هم در شرایطی که به‌عنوان ورزش اول، سال‌های طولانی به مدال‌های این رشته در عرصه رقابت‌های جهانی، آسیایی و المپیک بالیده‌ایم. البته با توجه به دیپلماسی قوی روس‌ها و آمریکایی‌ها، هیچ بعید نیست که کشتی بتواند در سن پترزبورگ، نظر اولیه مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک را برای ادامه حضور در بازی‌ها جلب کند. نشست سرنوشت‌ساز شهریور ماه در بوئنوس آیرس آرژانتین برگزار خواهد شد و مهم این است که کشتی در اجلاس فردای IOC از خوان اول به سلامت عبور کند.

حجت‌اله اکبرآبادی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها