نقدی بر فیلم خاکستر و برف ساخته روح‌الله سهرابی

سینمای جنگی و حاج کاظم هزاره سوم

کد خبر: ۵۶۶۲۴۶
علی انصاریان:  دوست دارم فیلم جنگی بازی کنم!

 

نام علی انصاریان قبل از هر چیزی همه را به یاد فوتبال می‌اندازد اما ادامه حضور او در فیلم‌ها و سریال‌ها باعث شده تا او را با دنیای هنر و بازیگری هم غریبه ندانیم. علی انصاریان که با مجموعه‌های طنزی مثل «زیر آسمان شهر» و «نقطه چین» وارد عرصه بازیگری شده، حالا آمار فیلم‌هایش را بالا برده و در کارنامه هنری اش، شش فیلم دارد. یکی از این فیلم‌ها تله فیلم «انتقال» به کارگردانی علیرضا بذرافشان است که در هفته گذشته از شبکه نمایش پخش شد. همین فیلمِ فوتبالی بهانه‌ای شد تا با این فوتبالیست بازیگر گپ کوتاهی داشته باشیم.


مثل اینکه دنیای بازیگری حسابی جذبتان کرده.
بازیگری یکی از علایق جدی من از دوران کودکی و نوجوانی بود اما فوتبال اولویت جدی‌تری برایم بود و همین شد که جذب فوتبال شدم. با این حال همیشه دنبال شرایطی بودم تا بازیگری را هم تجربه کنم و خوشحالم که بالاخره این کار را هم تجربه کردم.

از حضورتان در «انتقال» صحبت کنید.
یکی از جالب‌ترین اتفاقات زندگی من مربوط به همین فیلم «انتقال» است. زمانی که برای حضور در این فیلم دعوت شدم، دقیقا با دوره انتقال من از پرسپولیس به استقلال همراه شد. بنابراین شرایط طوری پیش رفت که انگار زندگی خودم را جلوی دوربین بازی می‌کردم و نقشم در فیلم خود علی انصاریان واقعی بود و این برایم خیلی جذابیت داشت.

در آن شرایط احساس نکردید که شاید حضورتان در این فیلم برای هواداران حساسیت ایجاد کند؟
اوایل اصلا دوست نداشتم در این فیلم بازی کنم. یعنی خود بازی کردن را دوست داشتم اما پذیرفتن این نقش و آن سوژه برایم سنگین بود و دوست نداشتم در فیلم هم درگیر این ماجرا باشم. اما اصرارهای دوست خوبم علیرضا بذرافشان و علاقه من به او باعث شد که بالاخره بازی در آن نقش را بپذیرم و در «انتقال» بازی کنم.

زمینه آشنایی شما با علیرضا بذرافشان از کجا بود؟
من او را از زمانی که بیشتر کار نویسندگی انجام می‌داد، می‌شناختم و از طریق چند نفر از دوستان مشترکمان با هم در ارتباط بودیم که این آشنایی در نهایت منجر به همکاری مشترک ما در «انتقال» شد.

در حال حاضر لقب بازیگرترین فوتبالیست ایران را برای خودتان مناسب می‌دانید؟
بله، چون هیچ کدام از فوتبالیست‌ها به اندازه من فیلم بازی نکرده‌اند. من بازی در «زیر آسمان شهر»، «نقطه‌چین»، «خانه اجاره‌ای»، «چهارخونه»و «غنچه‌های داودی» بازی کرده‌ام و حتی در فیلم سینمایی «پاداش سکوت» با آقای پرویز پرستویی همبازی بودم. بنابراین فکر می‌کنم از همه فوتبالیست‌های ایرانی بازیگرترم.

از بازیگرها چطور؟! فکر می‌کنید کدامشان استعداد فوتبالیست شدن را دارند؟
بازیگرهای فوتبالیست که زیادند و حتی بازی‌های تیم هنرمندان این موضوع را به خوبی روشن می‌کند. مثلا کامبیز دیرباز و سام درخشانی فوتبالیست‌های خوبی هستند که اتفاقا در فیلم «نابرده رنج» علیرضا بذرافشان که بعد از «انتقال» ساخته شد، بازی کردند.

یکی از نکاتی که درباره فیلم‌های فوتبالی وجود دارد این است که اکثر آنها مردم را جذب نمی‌کند. فکر می‌کنید علت این موضوع چه باشد؟
شاید یکی از مهمترین دلایل این مسئله این است که نویسندگان فیلم‌های فوتبالی زیاد توجهی به عمق فوتبال ندارند و فقط به حواشی و مسائل سطحی آن توجه می‌کنند و این فقط مشکل فیلم‌های فوتبالیِ ایران است. در خارج از ایران فیلم‌های فوتبالی خوبی ساخته می‌شود که اتفاقا از آنها استقبال خیلی خوبی شده است. مثلا فیلم فرار به سوی پیروزی ساخته جان هیوستن یکی از بهترین فیلم‌هایی است که دیده‌ام و هیچ وقت از تماشای آن خسته نمی‌شوم. در این فیلم پله یکی از بازیگرهاست و سیلوستر استالونه نقش یک دروازه‌بان را بازی می‌کند. در این فیلم تیم زندانی‌های یک زندان با تیم ملی آلمان بازی می‌کنند و فیلم سرشار از صحنه‌های جذاب است اما متاسفانه در کشور ما یک فیلم فوتبالی مثل «در مسیر زاینده رود» ساخته می‌شود که به بدترین فیلم فوتبالی ممکن تبدیل می‌شود. به نظر من آقای حسن فتحی با کارگردانی این فیلم کارنامه هنری اش را زیر سوال برد و فوتبالیست را یک آدم عقده‌ای نشان داد و آبروی همه فوتبالیست‌ها را برد. اتفاقا خودم برای بازی در این فیلم پیشنهاد داشتم اما حالا معتقدم که خدا خیلی دوستم داشت که در این فیلم بازی نکردم.

فکر می‌کنید فوتبالیست‌های دیگری هم باشند که استعداد بازیگری داشته باشند؟
فوتبالیست‌ها کمتر در فیلم‌ها بازی کرده‌اند و معیار زیادی برای سنجیدن استعدادشان نیست اما به تازگی قرار است یک سریال به نویسندگی پیمان قاسم خانی با بازی پژمان جمشیدی ساخته شود. باید منتظر بنشینیم و ببینیم پژمان در این مجموعه چه کار کرده است.

به تازگی با پیشنهاد جدیدی برای بازیگری رو به رو نشده‌اید؟
چرا چند پیشنهاد داشتم اما به دلیل درگیر بودنم در کلاس‌های مربی گری نتوانسته‌ام آنها را قبول کنم. اما اگر فیلم خوبی به من پیشنهاد شود، حتما می‌پذیرم و معتقدم هر کاری که از دستم بر بیاید باید انجام دهم. اما خیلی دوست دارم در یک فیلم جنگی بازی کنم و امیدوارم پیشنهاد بازی در این فیلم‌ها هم به من بشود! 

 

منبع: شبکه نمایش/ سنا حیدریان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها