jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۵۶۲۶۶۷   ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲  |  ۱۲:۴۳

کمپانی هولدن بزودی موتور الکتریکی جدیدی را در تنها کمودور الکتریکی استرالیا آزمایش می‌کند. این موتور کوچک‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر از موتور‌های قبلی است که ناوگان کمودورهای الکتریکی شده را به حرکت درمی‌آورده است.

کمودور ev، صاحب موتور الکتریکی قوی‌تری می‌شود

شرکت خودروسازی هولدن، شعبه استرالیایی خودروساز بزرگ آمریکایی، جنرال موتورز است که از هفت سال پیش کار تولید اتومبیل‌های بزرگ خانوادگی را در استرالیا آغاز کرده است.

موتور جدید با تولید توانی معادل 150 کیلووات و گشتاور باورنکردنی 2800 نیوتن متر، قدرت یک موتور کامیون را به زیر کاپوت این خودروی خانوادگی آورده است. برای مقایسه کافی است این قدرت را با 145 کیلووات 400 نیوتن متر موتورهای الکتریکی قبلی نصب شده روی کمودور مقایسه کنید.

ادعا شده این موتور 30 درصد کاراتر و 36 کیلوگرم سبک‌تر از نمونه‌های قبلی است. سبک‌تر شدن موتور باعث می‌شود به جای قرار گرفتن یک شاسی کمکی سنگین در عقب خودرو، بتوان این موتور جدید را درون یک دیفرانسیل استاندارد در عقب خودرو جاگذاری کرد.

موتور آرایه تطبیقی شار مغناطیسی ـ AMFA ـ که به وسیله دیوید یاشان و شرکتش AXIFLUX ساخته شده است، از اجزای سوئیچینگ ویژه‌ای استفاده کرده که قبلا بسیار گرانقیمت بودند، اما با عمومی شدن ساخت تلویزیون‌های پلاسمایی بسرعت ارزان شدند.

مهندسان EV سال گذشته هفت کمودور هولدن را به نوع الکتریکی تبدیل کردند تا اثبات کنند می‌توان خودروهای بزرگ را هم با نیروی برق به کار انداخت.

درون این موتور 23 میکرو کنترلر با سیستمی مشابه فناوری غیرفعال‌سازی سیلندر در بخش موتورهای احتراق داخلی جاسازی شده است که مصرف نیرو را با نیازهای فوری راننده و وسیله نقلیه تنظیم می‌کند. هر یک از این 23 قطعه به وسیله ریزپردازنده‌ای کنترل می‌شود.

این موتور از جنبه‌ای دیگر با موتورهای قبلی متفاوت است و آن، ​ این که تمام قطب‌ها و مغناطیس آن روی یک محور به عنوان روتور قرار گرفته و مانند موتورهای الکتریکی دیگر سه مرحله‌ای نیست و 23 مرحله دارد. این ویژگی می‌تواند سیستم را قادر به خاموش کردن انتخابی بخش‌های مختلف موتور کند و کارایی آن را به 95 درصد برساند. در حالی که کارایی موتورهای دیگر حدود 75 درصد است.

هنوز مزایای دیگری هم وجود دارد. ریزپردازنده‌های قرار گرفته در موتور نیاز مبدل‌های مجزا و مشکل پکیج را تا حد بسیار زیادی حل می‌کند. علاوه بر آن این خودرو برای همیشه از جعبه‌دنده خلاص خواهد شد زیرا جعبه‌ دنده با دیفرانسیل درون موتور ترکیب می‌شود.

ویژگی دیگر، وزن آنهاست. سیستم انتقال توان کمودورهای EVE، 97 کیلوگرم وزن داشتند، در حالی که انتظار می‌رود سیستم انتقال توان موتورهای جدید حدود 60 کیلوگرم باشند.

سازندگان این موتور امیدوارند تا پایان امسال کمودورهای جدید را روانه بازار کنند.

منبع : gizmag

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
رصدخانه ملی افتتاح شد؛ با تلسکوپی که آینه نداشت!

رصدخانه ملی افتتاح شد؛ با تلسکوپی که آینه نداشت!

از وقتی خبر رسید قرار است رصدخانه ملی ایران پس از قریب به دو دهه تلاش و کوشش محققان کشور، صبح دوشنبه هفتم تیر افتتاح شود، موجی از غرور و شادی در دل همه علاقه‌مندان به پیشرفت علم در کشور و به‌ویژه میان دانشجویان اخترفیزیک و کیهان‌شناسی و محققان این حوزه ایجاد شد.

ضرورت تدوین دستورالعمل ساخت‌ و ساز در پهنه‌ های گسلی

ضرورت تدوین دستورالعمل ساخت‌ و ساز در پهنه‌ های گسلی

با توجه به این‌که وجود گسل و جابه‌جایی احتمالی آن هنگام زلزله در سطح زمین، تأثیر مخربی روی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی واقع بر روی آن و اطراف داشته و خطرناک است، توجه به مخاطرات مربوط از مهم‌ترین پارامترهای برنامه‌ریزی توسعه شهری در مناطق لرزه‌خیز محسوب می‌شود؛ از این‌رو با توجه به قرارگیری شهر تهران روی گسل‌های فعال با سابقه لرزه‌خیزی، لازم است در مطالعات شهرسازی و طرح‌های تفصیلی مربوط، این عامل نیز لحاظ شود.

گفتگو

بیشتر
شبی که دلباخته دماوند شدم

به مناسبت روز ملی دماوند، گفتگو کرده‌ایم با مجید قهرودی، عکاس نجومی و کوهنوردی که خیره‌کننده‌ترین نماها را از عظمت دماوند ثبت کرده‌ است

شبی که دلباخته دماوند شدم

کار ناتمام محققان با آرسیبو

مدیر عملیاتی تلسکوپ رادیویی ساردینیا در گفتگو با جام‌جم از داغ‌ترین حوزه‌های مطالعاتی در اخترشناسی رادیویی می‌گوید

کار ناتمام محققان با آرسیبو