گاهی والدین از این‌که نمی‌توانند کودکشان را قانع کرده و آنها را ملزم به رعایت مسائلی کنند، رنج می‌برند. در کنار تمامی برخوردهایی که بین والدین و فرزندان به وجود می‌آید، بروز برخی مسائل بظاهر ابتدایی، مشکلات والدین را دوچندان می‌کند.
کد خبر: ۵۶۰۰۲۶

در خانواده‌هایی که فرزندان در سنین پایین نیاز به استفاده از عینک پیدا می‌کنند نیز با مشکلات عدیده‌ای برخورد می‌کنند، از جمله امتناع کودک از استفاده از عینک که با اصرار مداوم والدین منجر به جروبحث و جدال در خانواده می‌شود. البته بروز این مساله تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد. پذیرش یک قاب فلزی شیشه‌دار روی صورت اغلب برای کودکان غیرقابل تحمل است.

برای این‌که کودک خود را با این مساله تطبیق دهد و این شیء خارجی را به عنوان یک همراه قبول کند، نیاز به زمان و درایت خاص خانواده دارد.

کودک با گذاشتن عینک بر صورتش تفاوتی بین خود و همسالانش حس می‌کند که مساله را برایش بغرنج و غیرقابل تحمل می‌کند. فشار همسالان، یکی از مهمترین عللی است که باعث می‌شود کودک از زدن عینک ممانعت کند. ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن توسط همسالان، اینجاست که والدین با ترفندهای ویژه باید تصویر ذهنی فرزندشان را نسبت به این شیء خارجی تغییر دهند تا کودک با میل و رغبت آن را بپذیرد. با احساسات کودکتان همدردی کنید و این‌که او مجبور است از عینک استفاده کند، تصدیق کنید، بگویید که حق دارد از گذاشتن عینک ناراحت باشد و عینک مایه دردسر است و در عین حال به این مساله هم تاکید کنید با استفاده از عینک می‌تواند دنیای خود را بهتر و لذتبخش‌تر ببیند. سعی کنید تفاوت استفاده از عینک را برایش عینی کنید. در یک تمرین و یا بازی ساده، یک شیء را بدون عینک چگونه می‌بیند و با عینک چگونه؟ زمانی که فرزندتان بتواند تفاوت را به صورت عینی حس کند، راحت‌تر می‌تواند با این مساله کنار بیاید.

 در انتخاب عینک به فرزندتان اختیار بیشتری دهید که قاب مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. در صورت امکان هزینه بیشتری متقبل شوید، لنزهای ضدخش و قابهای نشکن و سبک برایش تهیه کنید.

 دوستان و چهره‌های ورزشی و بازیگران مورد علاقه وی را که از عینک استفاده می‌کنند، به او نشان دهید و به فرزندانتان یادآور شوید که او هم همانند آنها با گذاشتن عینک جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر خواهد شد.

 در کنار مسائل و مشکلات استفاده از عینک، باید به این مساله توجه داشت که باید به کودکمان آموزش دهیم که چگونه از عینکش استفاده کند و در تمیز نگه داشتن شیشه عینکش به وی کمک کنیم و برایش توضیح دهیم که چه زما‌نهایی در بازی می‌تواند از عینکش برای ایمنی بیشتر استفاده نکند.

فراموش نشود که کودکمان را برای استفاده از عینک هیچ‌گاه تهدید نکنیم و سعی نکنیم او را ملزم و اجبار کنیم که از عینک استفاده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها