تنبلی چشم (آمبلیوپی) نوعی اختلال بینایی است که باعث کاهش دید مرکزی در یک چشم به ظاهر سالم می‌شود.در این حالت، گرچه ساختمان ظاهری چشم سالم است، اما دید چشم حتی با استفاده از عینک هم کامل نمی‌شود. وقتی تکامل بینایی در یکی از چشم‌ها طبیعی و در چشم دیگر غیر طبیعی باشد، چشم مبتلا به ضعف بینایی، تنبل است.
کد خبر: ۵۷۶۵۸۳

تنبلی چشم در 2 تا 3 درصد از کودکان دیده می‌شود و بهترین زمان برای اصلاح این حالت دوران نوزادی یا اوایل کودکی است.

همچنین توصیه می‌شود که بینایی تمامی کودکان تا قبل از سن 3 سالگی توسط پزشک ارزیابی شود. علاوه بر آن در صورت وجود سابقه خانوادگی ابتلا به استرابیسم یا لوچی، آب مروارید یا بیماری‌های جدی چشمی، معاینه چشم‌ها در دوران نوزادی توصیه می‌شود.
 تنبلی چشم در اثر اختلال در عملکرد طبیعی چشم‌ها و تکامل بینایی اتفاق می‌افتد. در بسیاری از موارد ممکن است علل مرتبط با تنبلی چشم ارثی باشند، همچنین تنبلی چشم اغلب به دنبال استرابیسم یا لوچی اتفاق می‌افتد. همچنین انواعی از اختلال‌های بینایی هستند که با تجویز عینک قابل اصلاح است.
 تنبلی چشم زمانی رخ می‌دهد که عیب انکساری شامل دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم در یک چشم یا در دو چشم وجود داشته باشد. علاوه بر آن، عوامل مسدودکننده مسیر بینایی شامل افتادگی پلک، آب مروارید، کدورت قرنیه و غیره است.
برای اصلاح تنبلی چشم، کودک باید از چشم ضعیف‌تر خود استفاده کند که این حالت با قرار دادن پوشش روی چشم قوی‌تر به مدت چند هفته یا  ماه قابل انجام است. همچنین چنانچه تنبلی چشم اصلاح نشود،  باعث نقص بینایی شدید و دائمی در چشم تنبل، از بین رفتن دید سه‌بعدی و محرومیت از نعمت بینایی برای تمام عمر در صورت ابتلای چشم سالم به بیماری یا آسیب جدی به چشم می شود.

پیشگیری و درمان‌

تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص بموقع عوامل ایجادکننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل 3 بار قبل از دبستان در زمان‌های مختلف معاینه شود. همچنین اگر کودکی انحراف چشم دارد، والدین باید به محض تشخیص،  او را نزد متخصص برده و تحت درمان قرار دهند.
 درمان تنبلی چشم، معمولا با بستن چشم سالم است، تا چشم تنبل به کار بیفتد و تنبلی آن برطرف شود.مدت بستن چشم را متخصص تعیین می‌کند و در فواصل مشخص نیز باید بوسیله متخصص معاینه شود.
 گاهی اوقات برای درمان عینک و در برخی موارد جراحی توصیه می‌شود.اگر تنبلی چشم بر اثر بیماری‌های مادرزادی مانند آب مروارید،
 پایین افتادگی پلک یا دیگر عیوب ساختمانی باشد باید قبل از 3 ماهگی درمان شود و اگر به علت‌های دیگر باشد، درمان قطعی تا قبل از 5 سالگی امکان‌پذیر است و بعد از آن درمان معمولا نتیجه خوبی ندارد.
 گاهی اوقات مدت درمان چند سال است. در این صورت والدین طفل باید استقامت، پشتکار و حوصله لازم را داشته باشند و از رفت و آمد نزد متخصص و سایر مشکلات جنبی آن خسته نشوند.
 اگر متخصص توصیه کرد چشم کودک را ببندید، طبق دستور او عمل کنید و چشم کودک را کمتر یا بیشتر از زمان تعیین شده نبندید.
 در صورت تشخیص تنبلی چشم، حتما تا پایان 10 سالگی پیگیر وضعیت بینایی و تغییرات عیوب انکساری کودک باشید.

>> جام جم/ چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها