گزارش جیمز کلپر درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران

نمی‌توان مخفیانه سلاح هسته‌ای تولید کرد

در حالی که کشورهای غربی ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی ایران مخفیانه به فعالیت‌های هسته‌ای در زمینه تولید سلاح فعالیت می‌کند، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد که ایران نمی‌تواند به طور مخفیانه و بدون مطلع شدن دیگران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده با درصد بالا تولید کند.
کد خبر: ۵۴۹۳۸۲
نمی‌توان مخفیانه سلاح هسته‌ای تولید کرد

به گزارش جام جم آنلاین،این گزارش و سخنان «کلپر» علاوه بر این که بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران صحه می‌گذارد،فرمولی است که بر دیگر کشورهایی که در زمینه هسته‌ای فعالیت می‌کنند مورد استفاده قرار بگیرد.در واقع هیچ کشوری نمی‌تواند مخفیانه به تولید سلاح هسته‌ای اقدام کند و اگر در این زمینه اقدامی انجام دهد به خاطر این که دیگران از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطلع می‌شوند این فعالیت‌ها ناخواسته آشکار خواهد شد.

مدت‌هاست که غرب با ادعای دروغین مبنی بر فعالیت‌های مخفی هسته‌ای ایران سعی می‌کند به جامعه جهانی بقبولاند که تهران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است اما بیشتر منابع اطلاعاتی آمریکا اعتراف می‌کنند که این اتفاق بدون آن که آژانس و سازمان‌های اطلاعاتی و بین‌الملی متوجه آن نشوند نخواهد افتاد.

این سخن جیمز کلپر از آن جهت حائز اهمیت است که آژانس و کشورهای غربی روه 1+5 سعی دارند در زمینه اثبات صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر جمهوری اسلامی فشار وارد کنند حال آن که فعالیت غیر صلح آمیز به واسطه حضور بازرسان آژانس و نظارت‌هایی که صورت می‌گیرد غیر ممکن است.

کلپر که به کنگره آمریکا گزارش سالانه خود را درباره تهدیدات جهانی ارائه داد در ادامه گزارش خود علیرغم سخن پیشین نوشته است؛ ایران می خواهد توانایی تولید سلاح اتمی را به دست آورد تا اگر لازم شد و تصمیم گرفت بتواند آن را تولید کند، "اما ما نمی دانیم که آیا در نهایت چنین تصمیمی خواهد گرفت یا نه".

مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا در بخش دیگری از گزارش خود به موضوع موشک های ایران پرداخته و نوشته است که زرادخانه موشک های بالستیک ایران در خاورمیانه بزرگترین است.

در گزارش مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا به تولید موشک های کروز دریایی و موشک های کروز برد بلند در ایران اشاره شده و آمده است که ایران توسعه توانایی موشک های متعارف خود را بخشی از استراتژی بازدارندگی خود در مقابل نیروهای حاضر در منطقه، از جمله نیروهای آمریکایی می داند و در صورت لزوم می تواند از آنها برای تلافی کردن حملات احتمالی استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست و حتی رهبر معظم انقلاب نیز در این باره فتوایی دادند مبنی بر حرام بودن تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای که حتی ایران رسماً اعلام کرد حاضر است فتوای رهبر انقلاب را به عنوان سند رسمی در سازمان ملل به ثبت برساند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم تبریز هم فرموده بودند؛همین چند روز قبل از این، رئیس جمهور آمریکا نطق میکند و درباره‌ مسائل هسته‌ای ایران جوری حرف می‌زند که انگار اختلاف بین ایران و آمریکا این است که ایران می‌خواهد سلاح هسته‌ای درست کند. می‌گوید ما تا جایی که بتوانیم، نمی‌گذاریم ایران سلاح هسته‌ای درست کند! خب، اگر ما می‌خواستیم سلاح هسته‌ای درست کنیم، شما چطور می‌توانستید نگذارید؟ اگر ایران اراده می‌کرد که سلاح هسته‌ای داشته باشد، آمریکا به هیچ وجه نمی‌توانست جلوی او را بگیرد.

حضرت ایت الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان گفته بودند؛ما نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای درست کنیم؛ نه به خاطر این که آمریکا از این ناراحت می‌شود؛ عقیده‌ خود ما این است. ما اعتقاد داریم که سلاح هسته‌ای جنایت بر بشریت است و نباید تولید شود؛ آنچه هم که در دنیا هست، باید محو شود و از بین برود؛ این عقیده‌ ماست، به شما ربطی ندارد. اگر ما این عقیده را نداشتیم و تصمیم می‌گرفتیم سلاح هسته‌ای درست کنیم، هیچ قدرتی نمی‌توانست جلوی ما را بگیرد؛ همچنان که در جاهای دیگر هم نتوانستند بگیرند. در هند نتوانستند، در پاکستان نتوانستند، در کره‌ شمالی نتوانستند. آمریکائی‌ها مخالف هم بودند، اما آنها هم سلاح هسته‌ای درست کردند.

ایشان تأکید کردند؛اینکه می‌گویند «ما نمیگذاریم ایران سلاح هسته‌ای درست کند»، یک تقلب در حرف زدن است. مگر بحث سر سلاح هسته‌ای است؟ در قضیه‌ هسته‌ای ایران، بحث بر سر سلاح هسته‌ای نیست؛ بحث سر این است که شما می‌خواهید جلوی حق قطعی و مسلّم ملت ایران را - که غنی‌سازی هسته‌ای و استفاده‌ صلح‌آمیز از توان داخلی خود ملت ایران است - بگیرید. البته این را هم نمی‌توانید و ملت ایران آنچه را که حق خودش است، انجام خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
خحاههذ
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
۰
۰
رویترز خبر داد آمریكا، ژاپن و ۱۰ كشور اروپایی را از تحریم ایران معاف می‌كند

نیازمندی ها