ایران در مذاکرات قزاقستان، حقوق کمتر و تکالیف بیشتر را نمی‌پذیرد

جلیلی: 1+5 با پیشنهاد معتبر به مذاکره بیاید

در آستانه مذاکرات هسته‌ای در قزاقستان، دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این‌که ایران در این مذاکرات حقوق کمتر و تکالیف بیشتر را نمی‌پذیرد، به اعضای 1+5 توصیه کرد با پیشنهادی معتبر به این مذاکرات بیایند.
کد خبر: ۵۴۳۷۲۹

سعید جلیلی که روز گذشته در دومین همایش سالانه مدیران صنعت هسته‌ای کشور سخن می‌گفت، افزود: اگر این گروه به گفت و گوها بازگشته‌اند، لازم است با راهبردی جدید که فاقد اشتباهات گذشته باشد وارد این دور از گفت‌وگوها شوند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که آنچه در طول چند ماه گذشته از سوی 1+5 انجام شده است، دارای هزینه‌های متعددی برای آنها بوده، اظهار کرد: اگر گروه 1+5 می‌خواهد وارد گفت‌و‌گوهای سازنده با تهران شود، لازم است اشتباهات محاسباتی گذشته را کنار گذاشته و اشتباه محاسباتی دیگری را مرتکب نشود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با توصیه به این‌که این گروه وارد مسیری شوند که بتوانند اعتماد ملت ایران را جلب کنند، افزود: ما در چارچوب آژانس و معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان. پی. تی) تمام تکالیف پادمانی خود را انجام می‌دهیم و باید از تمام حقوق خود برخوردار باشیم.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز دفاع از حقوق هسته‌ای به منزله دفاع از تمام کشور است، گفت: دفاع از حقوق هسته‌ای دفاع از حق پیشرفت، انتخاب، معیشت و جامعه نمونه است که امری بسیار مهم قلمداد می‌شود.

جلیلی با یادآوری مذاکرات صورت گرفته با سه کشور اروپایی و گروه 1+5 خاطرنشان کرد: آنچه از سوی ما بیان شده، دارای منطقی مشخص و قابل دفاع بوده و آنچه تا‌کنون صورت گرفته، مبتنی بر اقتدارمان بوده است.

وی اظهار کرد: ما هیچ حرف، نگاه و ایده‌ای نداریم که نتوانیم در جهان از آن دفاع کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که آنچه را در مذاکرات مسکو بیان شد، در معرض دید افکار عمومی داخلی و خارجی گذاشتیم، افزود: این قدرت منطق جمهوری اسلامی است که می‌تواند از حق خود در مقابل افکار عمومی داخلی و خارجی دفاع کند و اگر امروز جامعه بین‌المللی با ما همراهی دارد، به دلیل قدرت منطق ماست.

جلیلی گفت: هم منطق درونی و هم پشتیبانی ملت اجازه نمی‌دهد تا حقوق کشور مورد تعرض قرار گیرد.

عباسی: غربی‌ها آستانه تحمل خود را بالا ببرند

از سوی دیگر، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه این همایش در واکنش به اظهارنظرهای مقام‌های غربی درباره پیشرفت‌های جدید هسته‌ای ایران از جمله رآکتور تحقیقاتی اراک و نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز خطاب به آنان، گفت: آستانه تحمل خود را بالا ببرید و اگر کشوری راه فنی را طی می‌کند، راه‌های همکاری با آن را بررسی کنید.

فریدون عباسی ضمن تائید نصب سیستم‌های خنک‌کننده و لوله‌گذاری مدار مهارگر در تاسیسات آب سنگین اراک تصریح کرد: ما با روندی منطقی و معقول در حال آماده کردن تاسیسات جانبی این رآکتور هستیم؛ محفظه اصلی رآکتور مدت هاست که ساخته شده است و ما منتظر آماده شدن محل نصب آن بودیم که تغییراتی باید در بخش‌هایی از آن صورت می‌گرفت.

وی با بیان این‌که به زودی محفظه اصلی رآکتور اراک در محل خود نصب می‌شود، اظهار کرد: در آینده نزدیک رآکتور اراک را با سوخت مجازی راه اندازی می‌کنیم و 150 مجتمع سوخت هم ساخته شده و آماده انتقال به اراک است.

رئیس سازمان انرژی اتمی روند ساخت نیروگاه آب سنگین اراک را مطابق با برنامه دانست و خطاب به کشورها و رسانه‌هایی که از شنیدن اخبار مربوط به این رآکتور تحریک می‌شوند، گفت: بهتر است کسی از اخبار این رآکتور، اذیت و آزار نشود و بی خودی خود را اذیت نکند؛ رآکتور اراک تحقیقاتی است و برای تولید رادیو ایزوتوپ در سال‌های آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به زودی تعداد نهایی سانتریفیوژهای جدید اعلام می‌شود

عباسی با اشاره به نصب سانتریفیوژ IR2M در تاسیسات نطنز گفت: این خبر که توسط کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثبت و گزارش شده است، به دلیل ناامن بودن دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آژانس که نمی‌تواند مستندات را در خود نگاه دارد، در اختیار رسانه‌های خارجی قرار گرفت.

وی با بیان این‌که قرار نبود این خبر تا زمان نهایی شدنش اعلام شود، افزود: البته این موضوعی پنهانی نبود و آژانس همیشه حضور داشته و فعالیت‌های ایران را تحت نظر دارد.

همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: تعداد سانتریفیوژها بیشتر از 180 عدد است و به‌تدریج نصب خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: شرایط لازم برای بهره‌برداری از این ماشین‌های سانتریفیوژ باید فراهم شود تا بتوانیم آنها را راه‌اندازی کرده و مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

عباسی خاطرنشان کرد: بزودی تعداد نهایی این سانتریفیوژها اعلام و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد ولی مطمئنا قبل از این‌که ما آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم، بازرسان آژانس آن را دیده و حتما خبرش از آژانس درز می‌کند.

عباسی در بخشی دیگر با اشاره به این‌که رآکتور بوشهر از ایمنی هسته‌ای برخوردار است و بیشتر اشکالاتی که ظرف 5‌/‌1 سال گذشته و در دوران آزمایش‌ها مشاهده شد، مربوط به بخش‌های غیرهسته‌ای آن بوده است، افزود: در مرحله آخر، رآکتور به شبکه وصل بود و هزار مگاوات برق را به شبکه داد و بعد از حدود یک هفته تا ده روز طبق برنامه از مدار خارج شد تا بازبینی‌های لازم در آن انجام شود.

عباسی ادامه داد: به لطف خدا و فعالیتی که پیمانکار روس ما انجام داده، تجهیزات مورد نیاز ژنراتور از روسیه وارد ایران شده و ژنراتور در حال بسته شدن مجدد و راه‌اندازی است.

وی خاطرنشان کرد: ظرف یک تا دو هفته آینده انتظار داریم که دوباره برق نیروگاه وارد شبکه شود و بار دیگر ما آزمایش‌های مختلف را ادامه دهیم تا زمان تحویل موقت به بهره‌بردار ایرانی فراهم شود.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه گفت: هم‌اکنون حدود 12 مجتمع سوخت 20 درصدی تولید شده که نیمی از آنها در اختیار رآکتور تهران و نیمی دیگر در اصفهان نگهداری می‌شود که هر زمان رآکتور مطالبه کند، در اختیار آن قرار می‌گیرد.

16 سایت جدید برای استقرار نیروگاه

معاون رئیس‌جمهوری همچنین درباره دو خبر منتشر شده از سوی سازمان انرژی اتمی مبنی بر کشف منابع جدید اورانیوم و همچنین انتخاب 16 ساختگاه(سایت) برای ساخت نیروگاه‌های جدید قدرت، اظهار کرد: در طول 5‌/‌1 سال گذشته و پس از تثبیت تمامی فرآیندها در سازمان انرژی اتمی به بحث اکتشاف منابع اورانیوم پرداخته شد، منابع جدیدی از اورانیوم را در کشور شناسایی کرده‌ایم که از آنها در آینده‌ای نزدیک بهره‌برداری می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: برای تعبیه محل ساختگاه‌های جدید، کل کشور ظرف چند سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است و مکان‌های مختلف را با پارامترها و استانداردهای جهانی بررسی کرده‌ایم.

عباسی دوانی افزود: از بین این مکان‌ها بتدریج حدود 50 درصد را که در اولویت است، مورد هدف قرار می‌دهیم تا رآکتورهای قدرت آینده‌مان را در آنجا مستقر کنیم.

روز گذشته سازمان انرژی اتمی با اشاره به انتخاب 16 ساختگاه جدید نیروگاه هسته‌ای اعلام کرد: این ساختگاهای جدید در مناطق ساحلی دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان، خوزستان و شمال غرب کشور مورد شناسایی قرار گرفت.

این سازمان همچنین کشف منابع جدید اورانیوم را اعلام کرد و افزود: با اکتشاف‌های جدید در 5‌/‌1 سال اخیر و پس از بررسی‌های دقیق ذخایر و منابع معدنی کشور با ثبت رکورد 5/4 برابری نسبت به 35 سال گذشته، از 1527 تن به 4400 تن منابع جدید اورانیوم افزایش یافت.

بر اساس اعلام سازمان انرژی اتمی، در حوزه منابع زمین شناسی با به دست آمدن رکورد پنج برابری نسبت به سه دهه گذشته از 6650 تن به 33 هزار تن ذخایر جدید اورانیوم رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها