30 عضو ائتلاف مخالفان با نوشتن نامه ای خواستار برگزاری نشست فوری اعضا شدند

دو دستگی بین گروه‌های مخالف سوریه

پیشنهاد مذاکره مستقیم با دولت بشار اسد که از سوی معاذ‌‌الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه مطرح شد، میان این گروه‌ها بازتاب‌های متفاوتی داشت، به گونه‌ای که بعضی با انجام چنین مذاکراتی موافق و برخی دیگر مخالف بودند و حتی الخطیب را به خیانت و فروختن به گفته آنان «انقلاب سوریه» متهم می‌کردند. طرح این گفت‌وگوها با استقبال ایران و روسیه و سپس اتحادیه عرب و آمریکا و سازمان ملل مواجه شد. با این حال دولت سوریه به آن واکنش روشنی نشان نداد و تنها در یک اظهار نظر غیرمستقیم گفته شد که الخطیب صلاحیت چنین مذاکراتی را ندارد.
کد خبر: ۵۳۸۸۵۲

نتیجه بن‌بست در این مذاکرات، شکافی است که اکنون گفته می‌شود بین گروه‌های مخالف به وجود آمده است. به‌گزارش ایرنا، شبکه المیادین لبنان روز گذشته اعلام کرد دودستگی در ائتلاف مخالفان دولت سوریه بر سر طرح معاذ الخطیب برای گفت‌وگو با نظام سوریه عمیق‌تر شده است. برپایه این گزارش، شورای ملی مخالفان، طرح معاذ الخطیب برای مذاکره با دولت سوریه را محکوم کرده و او را هدف شدیدترین حملات لفظی قرار داده است. شورای ملی در بیانیه‌ای اعلام کرد طرح الخطیب نقطه نظرات فردی او بوده و از سوی ائتلاف تائید نمی‌شود. در بیانیه شورای ملی مخالفان آمده است، طرح الخطیب مغایر سند تاسیس ائتلاف است، زیرا در این سند بر ممنوع‌بودن مذاکره با نظام حاکم بر سوریه تصریح شده و بنابراین مادام که اسد بر سرکار باشد چنین مذاکره‌ای نمی‌تواند انجام شود. پیشتر الخطیب بدون ذکر نامی از اسد، از فاروق الشرع معاون اسد خواسته بود مذاکرات را شروع کند.

نشست فوری

ایسنا نیز در گزارشی اعلام کرد برخی منابع مخالفان می‌گویند ۳۰ عضو ائتلاف جدید مخالفان سوریه با نوشتن نامه‌ای به رهبران این ائتلاف خواستار برگزاری نشست فوری همه اعضای این ائتلاف شدند. در بیانیه ائتلاف مخالفان سوری آمده است، دیدار الخطیب با وزیر خارجه ایران و روسیه مخالف با خواسته‌های این ائتلاف بوده است.

این شورا اعلام کرد: طرح مذکور با اساسنامه ائتلاف مخالفان سوریه که براندازی نظام حاکم در دمشق و انحلال نهادهای امنیتی در این کشور است در تضاد است، چرا که ما باید مسئولان سوری را که در ریخته‌شدن خون مردم این کشور دست دارند، محاکمه کنیم و با آنها وارد مذاکره نخواهیم شد.جورج صبرا، رئیس شورای ملی مخالفان سوریه عنوان کرد سخنان معاذ الخطیب از چارچوب فعالیت‌های مخالفان سوری و اهداف وی برای پیروزی «انقلاب» خارج شده است. به نظر می‌رسد عدم پاسخگویی دمشق به پیشنهاد الخطیب وی را در وضع دشواری قرار داده است.

ائتلاف مخالفان سوریه چندی پیش در دوحه قطر به جای شورای ملی مخالفان تشکیل شد و احمد معاذ الخطیب را به ریاست خود برگزید. این ائتلاف تا کنون از سوی برخی کشورهای اروپایی و غربی به رسمیت شناخته شده است. دیروز این ائتلاف از تلاش خود برای گشایش دفاتری در نیویورک و واشنگتن خبر داد.یک دیپلمات برجسته غربی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد این اقدام گامی مهم به شمار می‌آید و احتمال می‌رود که از معاذ الخطیب بخواهند تا در شرایط کنونی به نیویورک برود. قرار است نجیب‌ الغضبان، یک استاد آمریکایی سوری‌الاصل ریاست دفتر نیویورک را به عهده بگیرد. گفته می‌شود هدف از گشایش این دفتر ایجاد شبکه ارتباطی با شورای امنیت است.

طرح حل بحران دولت

در یک تحول دیگر فیصل مقداد، معاون وزارت امورخارجه سوریه روز سه‌شنبه در دیدار با چای جیون، همتای چینی‌اش در پکن گام‌های عملی طرح حل بحران سوریه را ارائه کرد. این طرح شامل تعهد کشورهای مربوط به توقف حمایت مالی و نظامی از افراد مسلح و توقف عملیات تروریستی است به طوری که زمینه را برای بازگشت آوارگان سوری به کشور فراهم کند. در پی آن عملیات نظامی ارتش متوقف می‌شود و سپس مذاکرات ملی در جهت تصویب قانون اساسی جدید آغاز خواهد شد که بر اساس آن دولت جدید تشکیل شده و انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود. بعد از این مراحل کنفرانس آشتی ملی برگزار و دستور عفو عمومی صادر می‌شود.

همچنین معاون وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل اظهار کرد درگیری‌های فعلی در کشورش بخشی از برنامه توطئه علیه سوریه است و گزارش‌های مربوط به خشونت و شکنجه توسط نیروهای دولتی نیز تبلیغات منفی رسانه‌ای است. به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به این پرسش که آیا بحث تبعید بشار اسد، به روسیه مطرح است یا خیر، گفت: چرا باید چنین مساله‌ای مطرح باشد؟! ما پیروز خواهیم شد و مساله تبعید تنها بخشی از جنگ روانی است که علیه ما به پا شده است. اسد نیز گفته است که اگر وضع به همین منوال ادامه یابد همچنان که در سوریه به دنیا آمده، در سوریه نیز خواهد مرد.

انفجار خودروی بمبگذاری شده در مرکز سوریه

به گزارش ایسنا، یک عامل انتحاری صبح دیروز در حالی که سوار بر خودروی بمبگذاری شده بود، یک مقر امنیتی در شهر باستانی تدمر در مرکز سوریه را مورد هدف قرار داد که در پی این حمله چند نفر کشته و زخمی شدند. دیده‌بان حقوق بشر بنا به اظهارات فعالان و پزشکان در تعدادی از شهرهای سوریه اعلام کرد که میان نیروهای اطلاعاتی چند نفر کشته و زخمی شدند، اما تعداد دقیق آنها را مشخص نکرد. هنوز گروهی مسئولیت این عملیات را برعهده نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها