استاندار کرمان گفت: در حال حاضر پسته به عنوان مهم‌ترین محصول صادراتی بخش کشاورزی به صورت فله‌ای صادر می‌شود در صورتی که با فرآوری این محصول ارز آوری عایدی کشور به سه برابر افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۵۱۴۴۹۵

اسماعیل نجار در جشنواره ملی پسته با اشاره به این‌که 24 درصد از باغات کشور در استان کرمان قرار دارد گفت‌:‌70 درصد سطح زیر کشت پسته متعلق به استان کرمان و حدود 200 هزار بهره بردار در این بخش مشغول هستند و یک میلیون نفر از این محصول ارتزاق می‌کنند.

وی با بیان این‌که کشت پسته به اقتصاد منطقه، کویرزدایی، تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان کمک می‌کند اظهار کرد:‌افزایش شوری آب و همچنین کمبود آب برای کشت این محصول کشاورزان و تجار را نگران کرده که انتظار می‌رود بخش‌های تحقیقاتی امکانات لازم را برای به کارگیری علم و فناوری دراین بخش همچنان جایگاه تولید و صادرات پسته ایرانی را حفظ کنند.

نجار با اشاره به توجه اساسی به آبیاری مکانیزه دراین بخش گفت:‌در ابتدای دولت نهم 42 هزار هکتار آبیاری مکانیزه در استان کرمان صورت گرفته بود که اکنون به بیش از 95 هزار هکتار افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر به هر اندازه که امکان آبیاری مکانیزه برای باغات پسته باشد اعتبارات اختصاص می‌یابد که اکنون هم 200 میلیارد تومان بدین منظور تخصیص یافته است.

استاندار کرمان از مجموعه تحقیقات بخش کشاورزی خواست در زمینه جلوگیری از بروز‌ آفات و مقابله با امراض گیاهی کشاورزان را یاری کنند.

نجار با تاکید بر اصلاح و بازسازی باغات پسته گفت: به منظور افزایش عملکرد در واحد سطح باید باغات پسته بازسازی شوند و تخصص افزایش تولید به شیوه‌های علمی به کشاورزان آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: باید هزینه‌های تولید پسته را به شدت کاهش دهیم تا بتوانیم در آینده در بازارهای جهانی رقابت‌پذیر باشیم.همچنین اگر امکانات فرآوری این محصول ایجاد شود ارزش افزوده پسته سه برابر خواهد شد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر پسته به صورت فله‌ای صادر می‌شود گفت:‌بسته بندی درست و مشتری‌مدارانه لازمه این بخش مهم از تولید کشاورزی است و باید با تسهیل در صادرات و تامین به موقع منابع به پیدایش بازارهای جدید به صادرکنندگان کمک کنیم.

وی ایجاد صندوق حمایت از پسته کاران را پیشنهاد کرد وافزود: با راه اندازی این صندوق تبادل اطلاعات میان کشاورزان و صادرکنندگان بهتر صورت می‌گیرد و سطح آگاهی تولید و صادرات افزایش می‌یابد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها