معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: به دلیل شرایط نامناسب و تهدیدات زیستی گوزن های زرد ایرانی از جزیره اشک در پارک ملی دریاچه ارومیه به جنگل های سردشت منتقل می شوند.
کد خبر: ۵۰۳۸۶۲

حمید رعناقد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: به دلیل خشکسالی و بحران زیست محیطی به وجود آمده در جزایر دریاچه ارومیه، گوزن های زرد ایرانی جزیره اشک با مشکل کمبود آب و علوفه مواجه شده‌اند.

وی افزود: در همین خصوص با حضور مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناس بخش پستانداران این دفتر برای انتقال این گوزن‌ها به یک زیستگاه جدید از جنگل های ناحیه شهرستان سردشت در منطقه میرآباد بازدید های لازم به عمل آمده است.

وی اضافه کرد: جنگل های این ناحیه که از گونه جنگل های مناطق زاگرس می باشند، که می تواند زیستگاه مناسبی برای این گونه از جانداران باشد.

رعناقد گفت: جنگل های سردشت به واسطه آب و هوای مطلوب، داشتن پوشش گیاهی و زیستی مناسب، از شرایط بسیار خوبی برای زیست گوزن زرد ایرانی برخوردار است.

وی یادآور شد: در اجرای این طرح پیش بینی شده است بیش از یکصد راس از این گوزن‌ها به تدریج در آینده در این منطقه رهاسازی شوند.

وی گفت: به همین منظور در نظر است تا بسترهای لازم برای انتقال این جانوران که شامل انجام مطالعات لازم، آموزش جوامع محلی به منظور فرهنگ سازی، شناسایی زیستگاه های جدید همچنین فراهم ساختن امکانات و تجهیزات حفاظتی در این زمینه انجام شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی هدف از انتقال گوزن های زرد ایرانی به این منطقه را جلوگیری از انقراض و تکثیر طبیعی این گونه در خطر انقراض عنوان کرد.

برای رفع نیازمندی های گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک تاکنون با 17 سورتی پرواز توسط بالگرد بیش از 15 هزار لیتر آب و افزون بر دو تن علوفه به این جزیره حمل شده است.

گوزن زرد ایرانی برای نخستین بار در طی سالهای 56 تا 65 به تعداد 68 راس در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شدند.

در زمان حاضر جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین زیستگاه حیوان منحصر به فرد گوزن زرد ایرانی است.

گوزن زرد ایرانی یکی از این حیوانات در خطر انقراض بود که با انتقال آن به جزایر دریاچه ارومیه هم اکنون، جمعیت آن در حال افزایش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها