سوم خرداد 1361 بود. برای کاری به حوالی شهر ری رفته بودم. آن زمان همه مردم توی ماشین که می‌نشستند رادیو روشن می‌کردند تا از اتفاقات جنگ باخبر باشند. من هم رادیو را روشن گذاشته بودم. ناگهان گوینده با هیجان و شعف خاصی خبر پیروزی خرمشهر را اعلام کرد: «توجه بفرمایید. توجه بفرمایید. خرمشهر آزاد شد.»
کد خبر: ۵۰۳۲۱۹

وقتی این خاطرات را برای جوان‌ها که آن زمان را به یاد ندارند، تعریف می‌کنیم حالشان دگرگون می‌شود و تاثیر می‌گیرند.

حال تصورش را بکنید که ما چه حال و هوایی داشتیم. خیابان پر از شور و شوق مردم بود که گویی بهترین خبر عمرشان را شنیده بودند. شعار می‌دادند و چراغ‌های ماشین‌ها را روشن و خاموش می‌کردند و هریک به نوعی شادی خود را نشان می‌دادند.

بعد از صحبت‌های گوینده، رادیو سرود «این پیروزی خجسته باد» را پخش کرد. من صد برابر دیگران شعف داشتم. اصلا نمی‌توانم حالم را توصیف کنم. آنقدر آن لحظات زیبا بود که هرگز فراموشم نمی‌شود. شیرینی آزادی خرمشهر با پخش این سرود با صدای من از رادیو درهم آمیخته بود و من مات و مبهوت بودم.

رادیو هم مدام این سرود را پخش می‌کرد و در راه برگشت به خانه چند بار آن را شنیدم. در دلم بارها از خدا تشکر کردم که به عنوان یک بنده کوچک توانستم کاری برای جنگ انجام دهم که در لحظات شیرین پیروزی برای مردم پخش شود.

حالا شاید با خودتان بگویید، چرا گلریز از شنیدن آهنگی که خودش خوانده تعجب کرده است؟ این تعجب دلیل دارد. آن را هم عرض می‌کنم خدمتتان... چند ماه قبل از پیروزی خرمشهر بود که دست‌اندرکاران جبهه و جنگ از ما درخواست کردند سرودی با مضمون پیروزی و ریتمی شاد تهیه کنیم. آن زمان هنوز عملیات بیت‌المقدس که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود، ادامه داشت و ما نمی‌دانستیم چرا باید چنین سرودی را آماده کنیم.

از ما خواسته بودند آهنگ به گونه‌ای باشد که بتواند مردم و رزمندگان را به دفاع از وطن ترغیب کند و ریتم بانشاطی هم داشته باشد. ما هم همین کار را کردیم. شعر را حمید سبزواری گفته بود.

احمد راغب تنظیمات موسیقی را انجام داده بود و من هم آن را خواندم. بعد هم یک سرود حماسی شد که نمی‌دانستیم برای چه زمانی تهیه کرده‌ایم.

البته تنها ما نبودیم. آن زمان همه هنرمندان سعی می‌کردند با زبان و بیان هنری‌شان به نوعی در روند جنگ تاثیرگذار باشند و قدمی بردارند، من هم در همین مسیر بودم و سعی در تولید سرودهای حماسی داشتم. ماحصل آن هم سرود این پیروزی خجسته باد شد که برای همیشه در کارنامه فعالیت‌هایم بماند و به آن افتخار کنم.

محمد گلریز - خواننده و آهنگساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها