فرانسه که بیشترین شمار مسلمانان را در قاره اروپا دارد، در چند روز گذشته شاهد برگزاری تظاهرات ضدآمریکایی بوده است

ادامه واکنش‌ها به فیلم موهن

پس از گذشت شش روز، واکنش‌ها به فیلم توهین‌آمیز نسبت به پیامبر اسلام(ص) در سراسر جهان همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۵۰۲۶۶۶

به گزارش فارس، وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن فیلم ضداسلامی، توهین به مسلمانان را غیرقابل قبول خواند و خواستار احترام متقابل میان ادیان مختلف شد.

دامنه اعتراضات مردمی و خودجوش پس از کشورهای خاورمیانه به کشورهای اروپایی رسید و روز شنبه تظاهراتی علیه این فیلم موهن در چندکشور این قاره برگزار شد. پلیس فرانسه روز شنبه 150 معترض را که در اعتراض به فیلم موهن آمریکایی مقابل سفارت آمریکا در پاریس تجمع کرده بودند، بازداشت کرد.

در همین رابطه فرانس 24 گزارش داد: فرانسه که بیشترین شمار مسلمانان را در قاره اروپا دارد، در چند روز گذشته شاهد برگزاری تظاهرات ضدآمریکایی بود. پخش فیلم موهن آمریکایی جرقه این اعتراضات را زده است. پلیس بلژیک نیز 120 نفر را که در اعتراض به پخش فیلم موهن آمریکایی راهی خیابان‌های شهر آنتورپ شده بودند، بازداشت کرد. همچنین پلیس فرانسه بر دامنه تدابیر امنیتی خود بویژه در سطح خیابان‌های منتهی به سفارت آمریکا در پاریس افزود. پلیس سوئد نیز با ضرب و شتم جوانان و دختران مسلمان اعتراض آنها را به پخش فیلم اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام پاسخ داد.

مسلمانان استانبول نیز با برگزاری تظاهراتی با سردادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل هتک حرمت به مقدسات اسلامی را محکوم کردند. به گزارش ایرنا، صدها نفر از شهروندان استانبول پس از تجمع در مسجد زینبیه و اقامه نماز در محکومیت تهیه و پخش فیلم موهن آمریکایی، دست به راهپیمایی اعتراض‌آمیز زدند. بیش از هزار نفر از مردم افغانستان نیز دیروز برای اولین بار با تجمع گسترده در کابل انتشار فیلم توهین آمیز به پیامبر اکرم(ص) را محکوم کردند. بنا به گفته یک منبع مسئول افغان، این تظاهرات به صورت کاملا مسالمت‌آمیز صورت گرفت.

مخالفت با اعزام نیروهای خارجی

در این میان آمریکا که به بهانه کشته شدن سفیرش در لیبی و عدم امنیت اماکن دیپلماتیک خود قصد اعزام نیروهای خارجی به کشورهای اسلامی را داشت، با واکنش منفی این کشور‌ها مواجه شد. لیبی نخستین کشوری بود که اعلام کرد با اعزام نیروی نظامی ازسوی واشنگتن به کشورش مخالف است و پس از آن یمن و سودان نیز با اعزام تفنگداران دریایی آمریکا برای حفاظت از سفارت این کشور مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه سودان تاکید کرد کشورش توانایی حمایت از هیات‌های دیپلماتیک و سفارتخانه‌ کشورهای دیگر از جمله آمریکا را دارد و نیازی به اعزام نیروهای خارجی به این کشور نیست.

در خبری دیگر شبکه القاعده ضمن به‌عهده گرفتن مسئولیت حمله به کنسولگری واشنگتن در بنغازی که به کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی منجر شد، این حمله را انتقام از قتل ابویحیی اللیبی، مرد شماره دو القاعده خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها