«من کارهای کوچک زندگی‌ام را با عشق‌های بزرگ انجام می‌دهم.» این نسخه‌ای بود که امیرجعفری برای مخاطبانش در یک برنامه تلویزیونی پیچید.
کد خبر: ۴۸۹۵۸۵

او توصیه کرد که مردم برای فرار از روزمرگی‌ها و دلشوره‌های پنهان بگردند و مقداری «علاقه» و «دوست داشتن» را چاشنی کارهایشان کنند. یعنی دست به کاری نزنند، مگر آن‌که از انجامش لذت ببرند.

برنامه «گفت‌و‌گوهای تنهایی» دکور ساده‌ای داشت:‌ یک صندلی روی سن تئاتر و یک پرده وسیع قرمز رنگ که پشت سر امیر جعفری را پوشانده بود.

شاید استفاده از واژه «گفت‌وگو» برای این برنامه چندان درست نباشد. گفت‌وگو وقتی شکل می‌گیرد که دو طرف با هم سخن بگویند.

اما در این برنامه، صدایی خارج از قاب را می‌شنویم که گهگاه فقط بحث را هدایت می‌کند و اجازه می‌دهد که مهمان برنامه تمام حرف‌های دلش را بیرون بریزد. یعنی تمام ناگفته‌هایی که جای دیگری گوشی برای شنیدنش نیست.

از اینجا به بعدش بستگی به مهمان دارد که بخواهد پرده از رازهایش بردارد یا نه. مهمان شب اول که امیر جعفری بود به درخواست سوال شونده پاسخ مثبت داد.

او که از روزگار شکایت داشت درباره «ظاهربینی مردم»، «مادی‌گرایی»، «ماشینی شدن زندگی» و خیلی چیزهای دیگر صحبت کرد.

جعفری خاطره‌اش را از برخورد با یک کودک سرطانی تنگدست بیان کرد و از رییس مجلس و رییس‌جمهور خواست که درآمد یک روز فروش نفت را به این کودکان اختصاص بدهند.

جعفری از تهیه‌کنندگانی گلایه کرد که برای بستن قرارداد به قیمت ماشین بازیگران توجه می‌کنند.

او گفت: «تهیه‌کننده به کیفیت بازی من توجه نمی‌کند. می‌بیند من با چه ماشینی سر لوکیشن می‌آیم و اگر قیمتش بالا باشد به من بیشتر احترام می‌گذارد. من نمی‌دانم چرا ما به هم فخر می‌فروشیم. اگر ماشین گران‌قیمت داریم برای راحتی خودمان است. چرا وقتی سوارش هستیم به کسی که موتورگازی دارد با حقارت نگاه می‌کنیم؟ کسی هم که سوار موتور است پیاده‌ها را مسخره می‌کند. اصلا چرا این طوری شده‌ایم؟ انگار اگر در طول روز حال سه نفر دیگر را نگیریم، روزمان شب نمی‌شود.»

جعفری توضیح داد که وقتی دلش از این همه نامهربانی می‌گیرد، پیش مادرش می‌رود و آرام می‌شود. او از این که مدرنیته شکل خیلی چیزها را عوض کرده است گلایه کرد و گفت: «من دوست دارم پرتقال را در فصل پاییز بخورم. پرتقالی که عطر و طعم واقعی ندارد وسط تابستان در میوه‌فروشی‌ها چه‌کار می‌کند؟ چرا همه خیارها یک شکل شده‌اند و مزه خیارهای قدیمی را نمی‌دهند؟‌ هندوانه‌های مستطیل شکلی که ژاپنی‌ها درست کرده‌اند به چه دردی می‌خورد؟» اگر خواستید درددل‌های دیگر هنرمندان همچون کمال تبریزی‌، پرویز پورحسینی،‌ پیمان قاسم‌خانی‌، ریما رامین‌فر،‌ ستاره اسکندری‌، هنگامه قاضیانی و‌ آریا عظیمی‌نژاد‌ را بشنوید، این برنامه را از دست ندهید.

برنامه «گفت‌و‌گوی تنهایی» به تهیه‌کنندگی مهدی مینایی هر شب بجز یکشنبه‌ها ساعت 22 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

احسان رحیم‌زاده -‌‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها