سیل مسیر ارتباطی اردبیل ـ خلخال را بست

بارش شدید باران طی دو روز گذشته و جاری شدن سیل پل "کلارچای" واقع در مسیر ارتباطی اردبیل – خلخال را تخریب کرد.
کد خبر: ۴۸۳۹۹۶

به گزارش خبرگزاری‌ها، بارش باران از دو روز گذشته سراسر استان اردبیل بویژه مناطق مرکزی و جنوبی استان را فرا گرفته و طی شب گذشته با جاری شدن سیل در شهرستان خلخال پل "کلارچای" فرو ریخت.

با فروریختن پل کلارچای در مسیر ابتدایی خلخال خط ارتباطی اردبیل- خلخال قطع شده و هیچ ارتباط زمینی بین اردبیل و خلخال وجود ندارد.

با بارش سهمگین باران طی هشتمین و نهمین روز از فصل تابستان هم اکنون سیل شهر خلخال را فراگرفته به طوری که جاری شدن سیل به تاسیسات شهری خسارت وارد کرده و 50 خیابان فرعی و اصلی شهر خلخال زیر سیلاب رفته است.

بارش باران چندین منزل مسکونی را نیز در مناطق روستایی کردنشین تخریب کرده و به چندین باب مسجد، مغازه و تاسیسات روستایی خسارت کلی وارد کرده است.

شدت بارش به حدی بوده که امدادگران نتوانستند به امدادرسانی پرداخته و براساس اعلام مدیریت بحران شهرستان خلخال، با هماهنگی هلال احمر استان اردبیل هلی‌کوپتر امدادرسانی به شهر خلخال اعزام شده و امدادرسانی را آغاز کرده است.

جاری شدن سیل به باغات و مزارع منطقه نیز خسارت کلی وارد کرده و خدمات‌رسانی را با مشکل مواجه کرده است.

اوایل هفته جاری نیز به دلیل تداوم بارندگی در چندین روستای این شهرستان وقوع سیل خسارات قابل توجهی را بر جای گذاشته بود.

کاهش 7 درجه‌ای دما

هم اکنون هوای اکثر مناطق استان اردبیل ابری توام با بارندگی بوده و شهروندان این استان بین 4 تا 7درجه افت دما را در بیشتر مناطق استان بویژه مناطق مرکزی و کوهستانی شاهد هستند.

در اردبیل نیز هم اکنون بارش تند و رگباری بارش ادامه دارد و به پیش بینی سازمان هواشناسی استان این بارندگیها تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.

توزیع اقلام زیستی بین سیل زدگان خلخال

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل از توزیع اقلام و وسایل زیستی اولیه در بین سیل زدگان شهرستان خلخال خبر داد و گفت:  هم اکنون بالغ بر 30 دستگاه چادر بزرگ در مناطق سیل زده این شهرستان ایجاد شده و سیل زده گان در این چادرها اسکان یافته اند.

وی با اشاره به توزیع پتو، وسایل گرما زا، موادغذایی، آب شرب سالم، کمکهای اولیه و صدها قلم اقلام اولیه زندگی در بین حادثه دیدگان یادآور شد: در حال حاضر افراد سیل زده مناطق روستایی این شهرستان از امکانات اولیه برخوردار شده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با بیان اینکه امداد رسانی به سیل زده گان از دیروز پنجشنبه آغاز شده است، افزود: 60 امدادگر و تیمهای مدیریتی جمعیت هلال احمر استان اردبیل هم اکنون در منطقه حضور دارند و مشغول امدادرسانی هستند.

وی با اشاره به اعزام 50 امدادگر در قالب 10 تیم پنج نفره برای امدادرسانی به مردم سیل زده این شهرستان تصریح کرد: این افراد به همراه 10 دستگاه خودرو ست نجات و 20 پمپ آب در منطقه سیل زده حضور دارند.

غیبی با بیان اینکه حادثه سیل خلخال خوشبختانه کشته ای به همراه نداشته است، متذکر شد: سیل تا حدودی فروکش کرده و امدادگران هم اکنون ضمن خروج سیل زده گان از محل حادثه، نسبت به خروج آب از منازل مسکونی بویژه در مناطق روستایی اقدام می کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعزام بالگرد امداد و نجات به منطقه یادآور شد: با بررسی‌های انجام شده از محل حادثه نیازی به اعزام بالگرد امداد ندیدیم، اما اگر نیازی باشد این کار صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بیشترین خسارات سیل را به باغات، تاسیسات زیربنایی، منازل مسکونی بویژه در روستاها، اراضی کشاورزی، راه های مواصلاتی اصلی و فرعی و... برشمرد.

وی مهمترین مشکل فعلی منطقه سیل زده را انسداد مسیر اردبیل – خلخال به دلیل تخریب پل "کلارچای" در شهرستان خلخال عنوان کرد.

مدیریت بحران شهرستان خلخال تشکیل جلسه داد

در این جلسه که بعد از ظهر امروز برگزار شد استاندار اردبیل با اطلاع از آخرین وضعیت امداد‌رسانی به سیل‌زدگان شهرستان خلخال و کوثر خواستار تسریع امداد‌رسانی به حادثه‌دیدگان به ویژه در مناطق روستایی شد.

سیدحسین صابری مدیریت منابع را در زمان بحران ضروری اعلام کرد و اظهار داشت: بحث بیمه در بین روستاییان و مقاوم‌سازی واحدهای روستایی باید با جدیت پیگیری شده و بیمه محصولات کشاورزی نیز نهادینه شود.

در این جلسه فرماندار خلخال نیز با اشاره به بارش شدید باران در عصر و شب گذشته و وارد آمدن خسارت هنگفت به تاسیسات شهری، واحدهای دامی و کشتزارها و باغات اهالی توجه بیشتر مسوولان امر را به جبران خسارت وارده خوستار شد.

ذبیح‌الله عبداللهی گفت: با تخریب پل کلار‌چای ارتباط خلخال با سایر شهرستان‌ها کاملاًً قطع شد و پل ایل‌وانق نیز در حال تخریب شدن است.

وی یادآور شد: به لحاظ مسدود بودن راه خلخال به اردبیل از اداره راه استان خواسته‌ایم تا به سرعت زمینه برقراری ارتباط جاده خلخال، کوثر – اردبیل را فراهم کنند.

در این جلسه همچنین نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس نیز داشتن برنامه‌ای مدون برای پیشگیری از بحران را ضروری و لازم اعلام کرد.

جلیل جعفری از شناسایی روستاهای آسیب‌پذیر و جمع‌آوری آب‌های سطحی و سرعت دادن در مدیریت بحران را خواستار شد و از استاندار اردبیل خواست تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان طرح جامعی برای مدیریت بحران تدوین کنند.

در پایان این جلسه مقرر شد با قطعات پیش ساخته پل ارتباطی خلخال به اردبیل ترمیم شده و به صورت موقت تردد از این محور انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها