مستوره برادران نصیری / گروه جامعه

ما چاقیم!

بحث چاقی و لاغری در محاوره روزمره ما ایرانی‌ها معمولا به عبارت‌هایی نظیر «رژیم دارم، می‌خواهم رژیم بگیرم، دکتر تغذیه خوب کیه، من با آب خوردن هم چاق می‌شوم، قرص چربی‌سوز خوبه یا نه، دلخوشیم همین خوردنه، خوش به حالت هر چی می‌خوری لاغری و...» خلاصه می‌شود.
کد خبر: ۴۸۲۱۷۷

چاقی و لاغری بیش از حد برای سلامت مضر است و بهترین و تنها دلیل برای چاق یا لاغر نبودن، سلامت و راه حلش تغذیه مناسب است، اما اغلب می‌خواهیم چاق نباشیم چون مثلا چاقی مد نیست یا نزدیک به یک جشن عروسی یا مهمانی هستیم و مباحثی از این دست اما هیچ کداممان به بحث تغذیه درست، سلامت یا ورزش توجهی نداریم.

چاقی و مضراتش آنقدر مهم است که تیمی از دانشمندان در مدرسه بهداشت و پزشکی لندن، چاقی مردم مناطق مختلف جهان را مورد بررسی قرار داده‌اند. بر این اساس ده کشور نخست دنیا از نظر پرخوری مشخص شده است که این کشورها عبارتند از: آمریکا، روسیه، مصر، مکزیک، آلمان، برزیل، بریتانیا، آرژانتین، ترکیه و ایران که بر همین اساس در ایران دو میلیون نفر دارای اضافه وزن هستند و حدود نیم میلیون نفر نیز چاق محسوب می‌شوند.

چاق بودن ما ایرانیان بارها از سوی مسئولان داخلی و بخصوص وزیر بهداشت نیز مورد هشدار قرار گرفته است و این نشان می‌دهد که ما به این بحث توجه درستی نداریم. بر این اساس گذشته از این‌که هر شهروندی باید به سلامت خودش و بخصوص وزن و تغذیه‌اش توجه کند، نظام سلامت و سیستم وزارت بهداشت نیز باید در این زمینه فعال‌تر عمل کند.

هر کشوری راهنمای غذایی مخصوص به خود را دارد، در برخی کشورها مانند ایران این راهنما به شکل هرم تدوین و بر اساس فرهنگ غذایی ایرانی تنظیم شده، اما فعلا روی کاغذ مانده است.

هرم غذایی یکی از برنامه‌های جامع مورد استفاده در معرفی انواع گروه‌های غذایی است که میزان مصرف هر یک از مواد غذایی و نسبت مصرف آنها را با یکدیگر نشان می‌دهد. هرم غذایی می‌تواند به افراد کمک کند که انتخاب غذایی درستی داشته باشند.

با وجود این، قرار گرفتن اسم ایران در بین ده کشور چاق و پرخور دنیا باید مسئولان بهداشتی را به تکاپوی بیشتر برای بهبود وضعیت تغذیه ایرانیان بیندازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها