خودروی شخصی یا حمل و نقل عمومی مساله این است ! اگر تا دیروز صرفه‌جویی در وقت و هزینه مهم‌ترین دلیل مسافران حمل و نقل عمومی بود، اما با گران شدن 21 درصدی نرخ کرایه‌ها سوار شدن به اتوبوس و تاکسی دیگر برای شهروندان تهرانی به‌صرفه نیست.
کد خبر: ۴۷۳۵۲۹

در حالی که مسوولان حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اواخر سال گذشته بارها بر این نکته تاکید داشتند که نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی به هیچ وجه در سال 91 افزایش نخواهد یافت، اما بر‌خلاف وعده داده شده درست از همان روزهای آغاز سال جدید پیشنهاد افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال‌جاری را به شورای شهر ارائه کردند و آنقدر پیگیر تصویب آن شدند تا در نهایت اعضای شورای شهر قانع شدند نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها را با افزایش 21 درصدی به تصویب برسانند، مصوبه‌ای که این روزها یک‌بار دیگر به اختلاف نظرها میان مسوولان شهری و دولت دامن زده است.

مسوولان شهری و شورای شهر با استناد به‌افزایش نرخ رشد تورم سالانه و بالا رفتن هزینه‌های رانندگان تاکسی و اتوبوس بر لزوم گران‌تر شدن نرخ کرایه‌ها تاکید دارند، مسوولان دولتی با تاکید برحقوق مسافرانی که توان پرداخت چنین کرایه‌هایی را ندارند، معتقدند نرخ رشد تورم سالانه هر اندازه هم که باشد نمی‌تواند توجیه منطقی بر گران شدن 21‌درصدی نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس‌ها باشد.

شوکی برای مسافران حمل و نقل عمومی

حساب و کتاب‌های مسافران حمل و نقل عمومی دیگر با هیچ برنامه‌ریزی درست از آب درنمی‌آید، افزایش 21 درصدی نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال‌جاری شاید هیچ کس را به‌اندازه مسافران شوکه نکرده است؛ مسافرانی که هر روز برای انجام سفرهای درون شهری خود به منظور انجام کارهای روزمره یا رفتن به محل کار و هنگام بازگشت به منزل گاهی باید در چندین مسیر سوار بر تاکسی یا اتوبوس شوند. حالا افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها آنها در شوک فرو برده است.

دختر دانشجویی که برای رفتن به محل کار و دانشگاه در طول روز مجبور است چند نوبت از تاکسی استفاده کند، وقتی خبر افزایش 21 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها را می‌شنود، با لحنی معترض می‌گوید: رانندگان تاکسی در آغاز امسال به بهانه سال جدید خودسرانه نرخ کرایه‌های را افزایش داده بودند و حالا با این مصوبه برای دومین بار و این بار با پشتوانه یک مصوبه قانونی، باز‌هم قرار است مسافران را نقره داغ کنند.

او ادامه می‌دهد: مسوولانی که پیشنهاد افزایش نرخ کرایه‌ها را می‌دهند و نمایندگان مردم در شورای شهر درحالی از مدت‌ها پیش بر افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس اصرار داشتند که معلوم نبود دلیل این همه پافشاری بر تصویب نرخ‌های نجومی چه بود؟ به نظر می‌رسد در این میان تنها چیزی که برای مسوولان شهری اهمیت ندارد، حقوق مسافران حمل و نقل عمومی است.

شهروند دیگری می‌گوید: افزایش نجومی نرخ کرایه تاکسی‌ها شاید برای آن دسته از شهروندان که موردی سوار بر تاکسی می‌شوند، دغدغه چندانی نباشد اما مسافران دائمی تاکسی که برای تردد در برخی مسیرها چاره‌ای ندارند جز این‌که چندین مسیر را در طول روز با تاکسی طی کنند، چه گناهی کرده‌اند؟

اما این فقط مسافران تاکسی‌ها نیستند که از افزایش سرسام‌آور نرخ کرایه‌ها گلایه مندند، کمی آن سوتر بیش از 4‌میلیون شهروند تهرانی که روزانه از اتوبوس برای تردد در سطح شهر استفاده می‌کنند هم به گران شدن نرخ کرایه اتوبوس‌های عمومی و خصوصی معترض هستند.

کرایه‌های 225 تومانی برای اتوبوس‌های عمومی و 400‌تومانی برای اتوبوس‌های خصوصی با نارضایتی جدی مسافران این بخش از حمل و نقل عمومی همراه شده است. شهروندی که هر روز مسیر خانه تا محل کار و برعکس را با اتوبوس طی می‌کند، می‌گوید: با این گران شدن نرخ کرایه اتوبوس‌ها انگار دیگر استفاده از حمل ونقل عمومی هم برای مسافران به‌صرفه نیست، معلوم نیست مسوولان شهری با پشتوانه کدام خدمات با کیفیت فقط به گران تر کردن کرایه‌ها فکر می‌کنند؟

کرایه 400 تومانی اتوبوس بالاتر از تورم

اما درست به فاصله یک روز از تصویب نرخ کرایه حمل و‌نقل عمومی در بخش اتوبوس و تاکسی در شورای شهر تهران، این موضوع با واکنش‌ها و انتقادهای تندی از سوی شورای عالی ترافیک کشور به نمایندگی از وزارت کشور و دولت همراه شد.

مسوولان شورای عالی ترافیک کشور معتقدند نرخ‌های جدید کرایه تاکسی و اتوبوس‌های شهر تهران نه تنها غیرمنطقی هستند بلکه بسیار بالاتر از نرخ رشد تورم سالانه است.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور در این باره می‌گوید: مگر نرخ رشد تورم چقدر است که کرایه اتوبوس‌ها به 400 تومان رسیده است؟!

مجتبی شفیعی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهر تهران در خصوص نرخ کرایه‌های تاکسی و اتوبوس می‌افزاید: این مصوبه تا زمانی که به تأیید فرمانداری نرسد، قابلیت اجرای ندارد و مخالفت‌های ما نیز در این خصوص بارها تکرار شده اما متأسفانه توجهی به آن نشده است.

دبیر شورای عالی ترافیک با بیان این که حمل و نقل عمومی باید برای مردم ارزان باشد، می‌افزاید: وقتی حمایت‌های دولتی در سال گذشته جهشی بوده، چطور این‌گونه کرایه‌های اتوبوس را افزایش می‌دهند؟ اگر قرار است کرایه‌های تاکسی هر ساله افزایش داشته باشد، چرا ما باید به آنها سهمیه سوخت بدهیم یا تسهیلات دیگر در اختیارشان بگذاریم در حالی که بسیاری از این تاکسی‌ها با کوچک‌ترین بارندگی تبدیل به تاکسی دربستی می‌شوند یا بخشی از آنها در پارکینگ‌ها پارک است.

حق مسافران پایمال شد

افزایش تا 21 درصدی نرخ‌های جدید کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها موجب اعتراض مسوولان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز شده است، به طوری که آنها نرخ‌های مصوب جدید را مصداقی بر تضییع حقوق مسافران حمل و نقل عمومی که اکثرا از قشر با درآمد متوسط و حتی رو به پایین جامعه هستند، می‌دانند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها درحالی که معتقد است نرخ‌های جدید کاملا یک طرفه و با اولویت توجه به معیشت رانندگان تاکسی تعیین شده از اعضای شورای شهر می‌خواهد تنها حقوق رانندگان تاکسی را در نظر نگیرند و به حق و حقوق مسافران هم توجه کنند.

حمید رضا صارمی با تاکید براین‌که نرخ کرایه تاکسی یک موضوع دو طرفه است که نباید از یک زاویه آن را بررسی کرد و باید به حقوق مسافران هم فکر کرد، می‌افزاید: هنوز یک سال از افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در تابستان 90 نگذشته است و خوب بود شورای شهر تهران تحمل می‌کرد که یک سال از نرخ‌های قدیمی بگذرد و سپس درخصوص نرخ‌های جدید تصمیم‌گیری کند.

تاکسیرانی: رانندگان تاکسی هم حق دارند

اما در حالی که مخالفان و منتقدان افزایش تا 21 درصدی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در بخش تاکسی و اتوبوس، مصوبه شورای شهر را ناعادلانه و غیرمنطقی می‌دانند مسوولان شهرداری تهران نظر منتقدان به نرخ‌های جدید را چندان منطقی ندانسته و معتقدند که افزایش نرخ‌های جدید کاملا براساس شاخص‌های رشد تورم بوده است.

هرچند مسوولان فرمانداری تهران هرگونه گران شدن نرخ کرایه‌ها و اجرایی شدن نرخ‌های جدید کرایه حمل و نقل عمومی را پیش از تصویب در فرمانداری تهران غیرقانونی می‌دانند و به رانندگان تاکسی و اتوبوس‌ها هم هشدار می‌دهند که حق ندارند تا زمان تصویب نهایی مصوبه شورای شهر، از مسافران خود بر مبنای نرخ‌های جدید کرایه دریافت کنند اما شهروندان تهرانی حالا دیگر خوب می‌دانند که دیر یا زود باید به پرداخت نرخ‌های جدید تن بدهند.

آنها در این سال‌ها دیگر خوب دریافته‌اند که کرایه حمل و نقل عمومی مدت‌هاست به چالشی سیاسی بین مسوولان شهری و دولت تبدیل شده است و در این میان این مسافران حمل و نقل عمومی هستند که به روال همیشگی باید تاوان این کشمکش‌ها و اختلاف نظرها را بپردازند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها