رقابت شدید اولترابوک‌ها با مک‌بوک‌ایر اپل

آخرین راه‌های نجات مک‌بوک‌ایر

امسال نسل جدیدی از لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده باریک و سبک‌وزن، توفانی را در صنعت رایانه‌ به پا کرده و رقابت شدیدی را با مک‌بوک ایر اپل (Apple MacBook Air) به راه انداخته‌ است. این رقیب سرسخت چیزی نیست جز همان نگارش PC لپ‌تاپ مک‌بوک‌ایر که اولترا بوک (Ultrabook)نامیده شده‌ است و بر بستر سیستم‌عامل (OS) ویندوز می‌تازد و همه ویژگی‌هایی را که کاربران لپ‌تاپ‌ها سال‌ها به دنبال آنها بودند، همه را یکجا در خود جمع کرده‌ است (مخصوصا نسل جدید آنها).
کد خبر: ۴۶۹۰۷۳

اما با وجود حضور قدرتمند شرکت‌های تولید‌کننده نوت‌بوک HP‌، Lenovo‌، Dell‌، Toshiba‌، Acer، Asus و... در این عرصه، هنوز هیچ‌یک از آنها نتوانسته ‌است مک‌بوک‌ایر را کاملا شکست دهد. مک‌بوک‌ایر هنوز شانه به شانه همه آنها پیش می‌رود و این موضوع به دلیل ارزان بودن، قدرت پردازش و ویژگی‌های خاص آن نیست. نوت‌بوک ایر اپل گران‌تر از همه بوده، قدرت تاخت‌وتاز پردازشی مشابهی داشته است و بسیاری از درگاه‌ها (port) و اتصالاتی را که روی اولترابوک‌های برتر بازار یافت می‌شود، کم دارد، اما با این حال هنوز هم از نظر تجربه کلی و کاربری همه آنها را شکست می‌دهد. ایر همه اینها را مدیون صفحه‌کلید عالی و تاچ‌پد، ساختار بدنه بی‌همتا، عمر و زمان دوام شارژ باتری فوق‌العاده طولانی و قابلیت‌های خواب (sleep)‌، از سر گرفتن کار (resume) و روشن شدن بلافاصله (instant-on) خود بوده که کاملا کاربردی است و به واقع خوب عمل می‌کند. باید بدانید طراحی مک‌بوک‌ایر‌های فعلی نسبت به ماه ژوئن 2011 تا به حال ارتقا نیافته است؛ در حالی که نسل جدید اولترابوک‌ها چند ویژگی تازه کسب کرده‌ که مک‌بوک‌ایر از آنها بی‌بهره است. سیستم‌هایی مانند HP Folio 13 و Toshiba Z835 بهترین مشخصه‌های مک‌بوک‌ایر را به عاریت گرفته و بعلاوه آن، قابلیت‌های اساسی دیگری را نیز که از یک لپ‌تاپ خوب 13 اینچی انتظار می‌رود، بر ویژگی‌های دیگر خود افزوده‌ است. برای رقابت در این بازار، نگارش آینده مک‌بوک‌ایر هنگام عرضه به بازار باید مورد بازنگری کلی قرار گیرد و از برخی جهات ارتقا یابد. شرکت اپل باید موارد زیر را در تولید مک‌بوک‌ایرهای سری جدید خود در نظر داشته باشد تا بتواند در برابر موج تازه، قدرتمند و رو به رشد اولترابوک‌ها تاب بیاورد و به رقابت بپردازد.

HDMI

شاید این ویژگی در ظاهر مانند پرونده‌ای مختومه به نظر بیاید، اما دلایل خوبی برای مرور مجدد آن وجود دارد.

امروزه تقریبا تمام اولترابوک‌ها به این درگاه خروجی چند منظوره صوتی ـ تصویری مجهز شده‌ است، در حالی که اپل هنوز با درگاه اتصال قدیمی‌ Mini display Port سر می‌کند. البته مسلما شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای اضافی اداپتر (تطبیق‌دهنده) آن را تهیه کنید، اما متصل کردن آن به یک تلویزیون صفحه بزرگ امروزی یا صفحه‌نمایش، چندان آسان نیست.

قیمت ارزان‌

در ابتدای نمونه‌های اولیه اولترابوک‌ها بین 1099 تا 1199 دلار قیمت گذاری شدند، اما بعدا قیمت بیشتر مدل‌های آن به 899 تا 999 دلار کاهش پیدا کرد.

ساده‌ترین مدل مک‌بوک‌ایر 13 اینچی با ظرفیت ذخیره داده 128 گیگابایتی وضعیت جامد (SSD) و پردازنده (CPU) اینتل Core i5 1299 دلار به فروش می‌رسد، در حالی که فولیوی 13 اینچی HP تنها 899 دلار و XPS 13 مک‌بوک‌ایر گونه دل فقط 999 دلار قیمت دارد، اما صرفا نگاه مثبت کاربران به ایر نمی‌تواند همیشه این محصول اپل را برنده میدان رقابت کند؛ چرا که تفاوت قیمت نسبتا زیاد مک‌بوک‌ایر با اولترابوک‌ها نیز در جذب مصرف‌کنندگان بسیار تاثیرگذار است.

درگاه اتصال شبکه Ethernet

یکی از قابلیت‌های مفید آن، این است که کاربران فعلی مک‌بوک‌ایر تنها با تهیه یک اداپتر خارجی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. خیلی مهم است که این اتصال به صورت درون ساخت روی لپ‌تاپ نصب شده باشد که (البته همه اولترابوک‌ها آن را به صورت درون ساخت ندارند.)

از آنجا که بیشتر شبکه‌های اتصال به اینترنت در منازل، دفاتر و ادارات به مراتب کم‌سرعت‌تر از مواردی است که با کابل Cat5 قابلیت اتصال می‌یابد، چندان جالب نیست که شما مجبور باشید برای اتصال و دسترسی به آنها از یک دانگل اداپتر استفاده کنید.

USB 3.0

اپل درگاه پر سرعت انتقال‌داده خاص خودش تاندربولت (Thunderbolt) را دارد، اما هنوز این فناوری کاملا عمومیت نیافته و آن طور که باید فراگیر نشده است.

واقعیت این است که بیشتر لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌هایی که اخیرا به بازار آمده‌، مجهز به چند درگاه USB 2.0 و حداقل یک درگاه اتصال USB 3.0 است. به طور قطع تا آخر سال 2012 همه لپ‌تاپ‌ها و حتی لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت نیز حداقل 2 عدد از این درگاه‌های اتصال پر سرعت را خواهد داشت.

تفکیک‌پذیری صفحه‌نمایش و نسبت قاب تصویر

هیچ می‌دانید که مک‌بوک‌ایر 11 اینچی تنها لپ‌تاپ اپل است که صفحه‌نمایش آن از نسبت قاب تصویر16 به 9 (16:9 aspect ratio) برخوردار است؟ مک‌بوک‌ایر 13 اینچی و سایر مدل‌های MacBook Pro اپل هنوز نسبت قاب تصویر 16 به 10 دارد. می‌توان درباره شایستگی‌های مربوط به هر یک از آنها ساعت‌ها بحث کرد، اما 16 به 9 قطعا تنها استاندارد مورد قبول همه مصرف‌کنندگان است که با همه تلویزیون‌های HD و محتوای رسانه‌ای ویدئوی HD هماهنگ شده و حتی ساخت لپ‌تاپ‌هایی با صفحه‌نمایش‌های بسیار کوچک را ممکن می‌سازد. در مورد مک‌بوک‌ایر 13 اینچی تفکیک‌پذیری (رزولوشن) به‌جای 1440 در 900 پیکسل صفحه‌نمایش‌های موجود فعلی صفحه‌نما‌یش‌های 1600 در 900 پیکسلی است که هر دوی آنها به رزولوشن 1366 در 768 پیکسلی بیشتر اولترابوک‌ها ارجحیت دارد (صفحه‌نمایش Asus Zenbook رزولوشن 1600 در 900 پیکسلی دارد).

جمع‌بندی

رقابت شدید، کسب این قابلیت‌ها را برای مک‌بوک‌ایر بعدی به صورت یک امر حیاتی درآورده است. حال باید دید آیا اپل هنوز در تولید سری جدید مک‌بوک ایرهای خود می‌خواهد تنها به یک ارتقای ساده پردازنده بسنده کند یا دست به ارتقای اساسی آنها خواهد زد تا برتری آنها را بر اولترابوک‌های تشنه رقابت و پیشرفت حفظ کند؟

جواد ودودزاده

منابع:

http://www.computing.co.uk

http://www.notebookreview.com

http://www.anandtech.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها