گزارشی از مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت نفت خوزستان

خوزستان و یک دنیا نفت

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران در شرایط حساس تحریم، در حالی روز گذشته گشایش یافت که کمتر مقام خارجی انتظار داشت در چنین سطحی این نمایشگاه آغاز شود، زیرا از مجموع 1255 شرکت حاضر در آن، 315 شرکت‌کننده خارجی هستند.
کد خبر: ۴۶۷۴۱۸

نامگذاری «تولید ملی و شکست تحریم‌ها» برای این نمایشگاه چهار روزه، شاید به این دلیل بوده است که جمهوری اسلامی ایران 30 سال است به اشکال متنوع با تهدید و اعمال تحریم‌ها همواره دست به گریبان بوده و به این‌گونه اقدامات نیز عادت کرده است، چنان که پروژه‌های عظیم نفتی ایران در حال حاضر فعالانه به پیشرفت خود ادامه می‌دهد تا در سالی که از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامیده شده است، بار دیگر توانمندی‌های صنعت نفت ایران نمایان شود چه اگر جز این می‌بود، ارتقای توان سازندگان داخلی محور نمایشگاه امسال قرار نمی‌گرفت تا با عملیاتی شدن افق 10 ساله صنعت نفت و گاز در سال 1394 مبنی بر تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی اقتدار ملی و همت متخصصان ایرانی بار دیگر به رخ جهانیان کشیده شود.

علاوه بر این تعیین غرفه «جهاد خودکفایی» در نمایشگاه امسال، برای نشان دادن قطعات ساخت داخل و نیازمندی‌های صنعت نفت که با هدف حمایت وزارتخانه متبوع از سازندگان داخلی و بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز این صنعت صورت گرفته، حرکت دیگری است که دست‌اندرکاران نفتی سعی دارند برای دستیابی به توانایی‌ داخلی‌سازی 95 تا 98 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در زمان‌بندی سه تا پنج ساله و تحقق آن گام بردارند.

نکته حائز اهمیت دیگر در نمایشگاه امسال این است که برخی کشورهای شرکت‌کننده معتقدند، تحریم نفت ایران برای بسیاری از کشورهای موافق این امر در واقع تایید خودکشی آنهاست، به گونه‌ای که نیکلا یتوکارف رییس‌ شرکت ترانسنفت روسیه در سخنان خود به صراحت اعلام کرد تحریم نفتی ایران برای اتحادیه اروپا عواقب بسیار سنگینی به همراه دارد و این اتحادیه نمی‌تواند کمبود ناشی از تحریم نفتی ایران را جبران کند.

شاید از این‌روست که براساس نظرسنجی‌های معتبر صورت گرفته، مخالفت نیمی از مردم اروپا با تحریم نفت ایران به اثبات رسیده است.

از سوی دیگر، اقدام کشورمان درخصوص متوقف کردن فروش نفت به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی، قیمت این ماده حیاتی را برای کشورهای صنعتی در سال‌جاری افزایش داده و این افزایش به گونه‌ای بر اقتصاد آنها تاثیر گذاشته است که برخی کشورهای غربی تصمیم گرفته اند به منظور مهار قیمت نفت خام و کاهش فشارهای عمومی، از ذخایر نفتی خود استفاده کنند.

از سوی دیگر، نباید از یاد برد که تنگناها و پیامدهای تحریم ایران به دلیل چند لایه بودنش فقط متوجه حوزه انرژی، نفت و گاز نیست و بر بازار مالی و اقتصادی کشور تاثیرگذار بوده است، اما جبران نسبی این مهم و برون‌رفت از تنگناهای اقتصادی با آگاهی، درایت و همت مدیران ارشد اقتصادی کشور میسر به نظر می‌رسد.

امروز باید آستین‌ها را بالا زد و با اعتماد به شعاری که در سال جدید مطرح شده، همچنان به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی برای پیشرفت کشور و غلبه بر تحریم‌های ظالمانه غرب تکیه کرد.

مرتضی فغانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها