گزارشی از مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت نفت خوزستان

خوزستان و یک دنیا نفت

مدیر عامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب ضمن تقدیر از برگزاری مطلوب نمایشگاه امسال از دستاوردهای شگفت‌انگیز صنعت نفت در سال‌های اخیر سخن گفت.
کد خبر: ۹۶۷۵۲۸
خوزستان و یک دنیا نفت

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از خوزستان، بیژن عالیپور در مراسم اختتامیه نمایشگاه نفت خوزستان گفت: نمایشگاه امسال بسیار پربار بود و حدود 250 شرکت سازنده تجهیزات فنی؛ که دو سوم آنها ایرانی بودند در نمایشگاه حضور داشتند و امسال موفق شدیم برای نخستین بار نمایشگاه را به صورت مجزا از شرکت ملی حفاری برگزار کنیم که با توجه به وجود فضای بیشتر سازندگان و شرکت _های بیشتری نیز در نمایشگاه حاضر شدند.

همچنین حدود 80 تا 85 درصد تجهیزات نفت را در داخل کشور تولید میکنیم که از این میزان حدود 41 درصد سهم سازندگان و شرکت های تولیدکننده استان خوزستان است و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم 100درصد کالاهای مورد نیازمان را در داخل کشور تولید کنیم و خودکفا شویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر از مجموع کالاهای مورد نیاز صنعت نفت حدود 8هزار قطعه در داخل کشور تولید می‌شود و 6هزار قطعه دیگر نیز مراحل ساخت را پشت سر می گذارند.

عالیپور با اشاره به تولید کالاهای مکانیکی و برقی گفت: در تولید کالاهای مکانیکی و برقی بی نیاز شده ایم و آنچه ما را به دردسر می اندازد ضعف در تولید قطعات ابزار دقیق است وی در پایان ضمن تشکر از سازندگان برتر ایرانی، شرکت های دانش بنیان،مراکز تحقیقاتی،دانشگاه ها و...گفت: امدواریم بتوانیم در آینده نمایشگاه های بهتر و پربارتری را برگزار کنیم.

توانمندی داخلی در عمل

در بخش دیگری از برنامه سید شریف حسینی، مدیرکل حسابرسی وزارت نفت در خصوص رویکردهای این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه که امروز در مجلس در حال بررسی است در بخش نفت و گاز؛ هدف ما حمایت از تولیدکنندگان داخلی و هماهنگی و ارتباط با تولیدکنندگان خارجی است و بنا به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی؛مدیران موظف به همیاری،همراهی و تعامل با تولیدکنندگان هستند.

وی افزود: برای انجام هر حرکتی لازم است توانمندی های داخلی مان را افزایش دهیم اما نه در شعار بلکه در عمل!

حسینی با اشاره به فرهنگ حمایت از تولیدات داخلی ادامه داد:باید فرهنگ حمایت از تولیدات داخلی نهادینه شود تا تولیدکننده داخلی با خیالی آسوده به تولید کالا اقدام نماید اما متاسفانه در کشور ما یا ایده ها به خارج از کشور میروند و یا در داخل کشور خریداری میشوند که البته همواره سهم تولیدکننده ایده و طرح همواره کم ترین است و باید تلاش کنیم حق مالکیت صنعتی را در کنار حق مالکیت معنوی برای تولیدکنندگان ایجاد نماییم.

مدیرکل حسابرسی وزارت نفت با اشاره به حضور 250شرکت تولیدکننده در نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه حدود 250 تولیدکننده حضور داشتند که 60درصد آنها تماما تولید داخلی و 40 درصد با همکاری کشورهای خارجی به تولید می‌پردازند.

وی افزود: هرروز بهتر از دیروز بوده‌ایم اما این نمایشگاه ایده‌ال نیست و می‌توانیم بهتر از این باشیم.
حسینی در پایان به عدم استخدام نیروهای بومی استان خوزستان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات در استان خوزستان استخدام نیروهای غیربومی است که خوشبختانه با تعامل و هماهنگی های صورت گرفته با مهندس زنگنه بناست با همکاری سازمان فنی و حرفه ای،دانشگاه ها و متخصصین اقدام به توانمندسازی نیروهای بومی کنیم و اولویت استخدام با نیروهای بومی متخصصی باشد که خودمان آموزش داده ایم به زودی این طرح در خوزستان به عنوان پایلوت شروع خواهد شد و در مرحله دوم این طرح توانمندسازی پیمانکاران و تولیدکنندگان را در دستور کار خواهیم داشت.

خوزستان در مسیر توسعه

غلام رضا شریعتی، استاندار خوزستان در آئین اختتامیه این نمایشگاه گفت: نام خوزستان و نفت باهم گره خورده است و اگر خوزستان و مناطق نفت خیز نباشند به سختی می‌توان ایران را به عنوان یک کشور نفت خیز معرفی کرد وی افزود: این موضوع می‌تواند به فرصتی برای پیشرفت و یا چالشی برای استان خوزستان تبدیل شود.

شریعتی افزود: اگر وجود نفت سبب شود از سایر استعدادها و پتانسیل های این خطه زرخیز همچون آب های شیرین و روان،خاک حاصل خیز،بنادر،آب های آزاد و...چشم پوشی کنیم این صنعت ما را به چالشی بزرگ دچار می کند اما اگر بتوانیم از همه ویژگی ها با محوریت نفت و صنایع وابسته به آن در جهت توسعه و پیشرفت استان استفاده کنیم قطعا وجود نفت می تواند فرصتی برای آبادانی خوزستان باشد وی افزود: اگر عمیق فکر و پیش بینی نکنیم به مردمی گرسنه تبدیل میشویم که بر روی چهار،پنج هزار میلیارد دلار قدم می زنند.

وی ادامه داد: این وظیفه ماست که با برنامه ریزی صحیح و با استفاده از تجارب دیگران خوزستان را در مسیر توسعه قرار دهیم تا با سرعت بیشتر بتوانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

شریعتی همچنین از اقدامات وزارت نفت در حوزه ی مسئولیت های اجتماعی قدردانی کرد و افزود: امیدواریم شاهد توسعه و حرکت صنعت نفت باشیم چرا که حرکت و توسعه صنعت نفت موجب توسعه ی استان خوزستان خواهد شد.

نگار نخلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها