درحالی که تاکنون پروژه مسکن مهر، بخش زیادی از نیاز متقاضیان در شهرهای کوچک و متوسط را پاسخ داده است، خلأ این امکان در شهرهای بزرگ به ویژه تهران همواره مورد سوال و ابهام بود، اما اکنون معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از طرح ویژه ای برای ساخت مسکن در مناطق 22 گانه تهران خبر می دهد که در صورت اجرا می‌تواند از هرگونه التهاب احتمالی قیمت مسکن در پایتخت جلوگیری کند.
کد خبر: ۴۶۳۳۰۱

ابوالفضل صومعلو دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم اظهار کرد: براساس این طرح، قرار است 200‌هزار واحد مسکونی توسط وزارت راه و شهرسازی در زمین‌های دولتی نقاط مختلف تهران احداث شود.

وی افزود: هدف دولت از اجرای طرح مسکن ویژه تهران کنترل بازار مسکن است تا در صورت التهاب بازار از اعلام قیمت‌های پیشتازی جلوگیری شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، طرح یادشده هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما انتظار می‌رود در مرحله اول حدود یک سوم آن در سال آینده اجرا شود.

بررسی این طرح به این دلیل در دستور کار دولت قرار گرفته است که به عقیده کارشناسان، ساخت مسکن مهر نمی‌تواند به نیازهای پایتخت به خوبی جواب دهد، زیرا طرح مهر در شهرک‌های اطراف تهران نظیر پردیس، پرند و هشتگرد اجرا می‌شود در حالی که بسیاری از مردم به دلیل بعد مسافت شهرهای جدید ترجیح می‌دهند در درون پایتخت خانه‌ای بخرند.

بازار مسکن سال آینده تعادل خواهد داشت

به گفته صومعلو با توجه به مهار شدن رشد حباب‌گونه قیمت‌ها در بخش ارز وطلا حتی اگر سرمایه مردم به بخش مسکن با نگاه سرمایه‌گذاری حرکت کند با توجه به تولید انبوه مسکن در کشور که عرضه عمده آن از سال آینده خواهد بود تعادل در بازار مسکن حفظ خواهد شد.

وی وضعیت بازار مسکن را برای سال آینده متعادل اعلام کرد و گفت: در سال آینده 2 اتفاق در بخش مسکن خواهد افتاد که باعث تعادل قیمت‌ها می‌شود؛ یک اتفاق این است که تمام یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی مسکن مهر بتدریج در چهار فصل سال تحویل متقاضیان می‌شود و همین افزایش عرضه مسکن از افزایش قیمت جلوگیری می‌کند.

دومین اتفاق مربوط به اثرات افزایش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن است که باعث می‌شود در بخش اجاره مسکن سهم رهن افزایش یافته و از افزایش نرخ اجاره بها جلوگیری شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در کلانشهر تهران نیز پروژه‌های مسکن مهر 200 هزار واحدی در سه شهر جدید و 65 هزار واحدی در شهرهای اطراف تهران در حال اجراست که از مجموع این 265 هزار واحد 190هزار واحد سال آینده به مرحله بهره‌برداری می‌رسد که در کنار آن با اجرای طرح ویژه مسکن تهران در مناطق 22گانه قیمت‌ها در کلانشهر تهران کنترل می‌شود.

صومعلو در مورد برنامه‌های سال آینده گفت: در مجموع سهمیه ساخت 300 هزار واحد مسکونی خود مالکی بین استان‌ها برای شهر‌های بالای 25 هزار واحد و100هزار واحد برای شهرهای زیر 15 هزار واحد توزیع شده، همچنین 150 هزار واحد برای ساخت در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، در شهر تهران نیز برای ساخت 70هزار واحد مسکن مهر 99 ساله اختیار داده شده است تا اگر نیازی وجود داشت، از سهمیه استان تهران استفاده شود، در واقع ساخت مسکن خود مالکی و بافت‌های فرسوده تکلیفی است، اما مسکن مهر 99 ساله تهران اختیاری است.

قیمت ساخت مسکن مهر تغییری نمی‌کند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به پیشنهاد انبوه‌سازان برای ساخت مسکن مهر در سال آینده با قیمت هر متر ۴۵۰ هزار تومان با تغییر رقم ساخت موافقت خواهد شد، گفت: در سال آینده تصمیمی برای افزایش قیمت ساخت مسکن مهر نداریم و اگر قرارداد جدیدی بسته شود، بعید است که چنین افزایشی رخ دهد.

وی افزود: براساس تفاهمنامه‌ای که با انبوه‌سازان داریم، اگر قیمت مصالح از 20 درصد بالاتر رفت،‌ مابه‌التفاوت آن 20درصد را به آنها پرداخت می‌کنیم، درواقع این موضوع قبلا در تفاهمنامه دیده شده و نیازی نیست که اعلام شود.

صومعلو خاطرنشان کرد: در بخش مسکن مهر، هزینه ساخت در سال 89 و 90 تغییری نکرده و برای سال 91 نیز هنوز برآوردی نداریم.

بازار آرام مسکن در سالی که گذشت

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ رشد قیمت مسکن اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای سال 90 با نرخ اعلام شده از سوی اتحادیه مشاورین املاک که با حدود 22 درصد اعلام شده متفاوت است، گفت: بنده افزایش قیمت 20 تا 22 درصدی قیمت مسکن در سال 90 را قبول ندارم حتی اگر به سامانه کد رهگیری املاک و مستغلات نیز مراجعه شود چنین افزایشی مشاهده نمی‌شود.

صومعلو افزود: میانگین تغییرات قیمتی در سال 90 یک رشد قابل قبول با توجه به نرخ تورم، نوسانات نرخ ارزو طلا و بحث هدفمندی یارانه‌ها و حتی تحریم‌ها دارد و بازار مسکن در یک شرایط آرام وتعادلی به سر می‌برد.

وی با اشاره به این‌ که قیمت مسکن تابع نرخ تورم عمومی است، تصریح کرد: نرخ تورم عمومی نزدیک به عدد 25 درصد است، اما رشد قیمت مسکن بیشتر از 10، 11 درصد نبوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در حالی به رشد قیمت مسکن در حد 10، 11 درصد اشاره می‌کند که پیش از این گزارش‌های استخراج شده از سامانه کد رهگیری املاک و مستغلات از افزایش بیش از 15 درصدی قیمت‌ها حکایت داشت. با این حال صومعلو عنوان می‌کند که در برخی از استان‌ها افزایش قیمت مسکن می‌تواند 15 تا 16 درصد نیز باشد، اما میانگین کشوری در همان حد 11 درصد رشد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ثبات نسبی که در بازار ارز و سکه ایجاد شده سال آینده سرمایه‌گذاری مردم به بخش مسکن حرکت نخواهد کرد، گفت: با ارزیابی که در بازار‌های رقیب مسکن در سال 90 انجام دادیم بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش طلا 70 درصد در بخش ارز 40 درصد، در بورس 35 درصد و در اوراق مشارکت 17 درصد بوده است و بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نیز 17 درصد است.

سیما رادمنش - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها