اگر اهل خیابان‌گردی نه به معنای خرید کردن که به معنای گشت و گذار و لذت بردن از پیاده‌روی باشید، امکان ندارد گذرتان به خیابان ولیعصر نرسیده باشد. اگر اهل نشستن پای خاطرات افراد مسن باشید، امکان ندارد خاطره‌ای از این خیابان نداشته باشند. اگر اهل پارک‌گردی باشید ولیعصر شما را به ملت و ساعی رسانده است. اهل هر جور خریدی که باشید ولیعصر جایی برای سلیقه شما دارد.
کد خبر: ۴۵۱۴۷۳

اگر اهل طبیعت هستید، ولیعصر دست‌کم در روزهای هوای پاک، بالاتر از پارک وی، برای شما منظره بی‌نظیری می‌سازد، آنجا که نوک درختانش به هم می‌رسند و اشاره می‌کنند به رشته کوه‌های البرز، همین درختانش داستان‌ها دارد و عظمتشان زیبایی ولیعصر را دو چندان کرده است.

داستان ساخت این خیابان در کتاب «شرح زندگانی من» نوشته عبدالله مستوفی به این شکل آمده که رضا خان در سال‌های اول 1300 برای متصل کردن کاخ مرمر(در جنوب شهر) به کاخ سعدآباد (شمال شهر تهران) تصمیم به ساخت جاده‌ای می‌گیرد.

این جاده با کاشت درختان چنار، چشم‌انداز زیبایی پیدا می‌کند و به مرور زمان و توسعه شهر به خیابان تبدیل می‌شود. خیابان ولیعصر 18 کیلومتری حالا سال‌هاست که میدان راه‌آهن را به میدان تجریش می‌رساند و گفته می‌شود نه تنها بلندترین خیابان تهران که بلندترین خیابان خاورمیانه است.

حالا در کنار این اطلاعات، حتما جالب خواهد بود که بدانید سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرده با هدف حفظ و صیانت از ارزش‌های هویتی، با جمع‌آوری اطلاعات تاریخی خیابان ولیعصر قصد دارد این خیابان را در فهرست آثار فرهنگی جهانی ثبت کند.

سازمان زیباسازی شهر تهران با توجه به اهمیت تاریخی و خاطره‌‌ساز خیابان ولیعصر، در سال 85 به ساماندهی این موضوع پرداخت و با انجام مطالعات تاریخی- فرهنگی و تهیه و تدوین سند ثبت ملی و جهانی به مستندنگاری آن اقدام کرد که پس از طی مراحل میراثی در ابتدای دی ماه امسال این خیابان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

بر همین اساس این سازمان در حال آماده‌سازی و جمع‌آوری اسناد و مدارک ثبت جهانی خیابان ولیعصر برای ارائه در سازمان یونسکو است. با این تفاسیر بعید نیست که روزی خیابان خاطرات ما جهانی شود.

مستوره برادران نصیری/گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها